Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort

Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort

18 Paź 2016, 11:25

Kierowcy często poszukują rozwiązań, które zwiększą komfort użytkowania samochodu. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości, pozwalających na modyfikację samochodu. Jedną z możliwości, po którą sięgają kierowcy jest przyciemnianie szyb. Jeśli nie zostały zamontowane fabrycznie, można je przyciemnić w specjalistycznym zakładzie lub samodzielnie. Zabieg ten może podnieść komfort użytkowania samochodu pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i norm.

Kluczowym zapisem jest art. 66, ust. 1 pkt 5 w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Mówi on, że pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Kluczowe jest dostateczne pole widzenia, kierowca auta osobowego musi ze swojego miejsca mieć niczym nieograniczone pole widzenia w obrębie kąta 180 stopni, od 90 stopni z lewej strony przez przód do 90 stopni z prawej strony.
Image
W regulaminie Europejskiej Komisji Gospodarczej znalazł się zapis, który precyzyjnie określa, że na szybach innych niż przednie (przednia czołowa i przednie boczne) i takich, które nie mają wpływu na pole widzenia kierowcy można stosować przyciemnienia przepuszczalności światła mniejszej niż 70%. Przednia szyba czołowa i przednie boczne powinny zapewnić przepuszczalność światła na poziomie 75%.

"Główne korzyści związane z przyciemnionym szybami dotyczą ograniczenia szkodliwego wpływu promieniowania UV na oczy i skórę. W słoneczne dni ograniczają nagrzewanie się wnętrza pojazdu, chronią tapicerkę i kokpit przed szkodliwymi promieniami słońca. Wpływają przez to na komfort podróżowania i wydajność klimatyzacji" tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Kierowcy, którzy chcą przyciemnić szyby, mogą skorzystać z oklejenia szyb folią samochodową (tańsze rozwiązanie) lub skorzystać z przyciemnienia metodą piecową. Piecowe przyciemnianie szyb polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Metoda ta daje dobre i trwałe efekty, ale jest dość droga. Koszt takiej usługi wynosi ok. 1000–1500 zł w zależności od rodzaju pojazdu. Oklejenie folią daje duże możliwości doboru koloru przyciemnienia, natomiast minusem może być eksploatacja, a także bezpieczeństwo. Bardzo trudno rozbić szybę oklejoną folią, co będzie istotne w sytuacjach awaryjnych. Istnieje również ryzyko ich mechanicznego uszkodzenia i niewielkiej trwałości. Metoda piecowa gwarantuje wysoką jakość, trwałość i odporność na zarysowania ale dostępny jest mniejszy wybór barw.

Wadliwie wykonane przyciemnienie szyb może być przyczyną kłopotów. Policja może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i wręczyć mandat jeśli uzna, że szyby ograniczają widoczność kierowcy albo wpływają na bezpieczeństwo pasażerów.

Podobne kłopoty będziemy mieli podczas przeglądu technicznego, jeśli diagnosta stwierdzi, że nasze szyby nie spełniają norm.

Odpowiednia widoczność to klucz do bezpieczeństwa. Na jej straży stoją przepisy prawa. Z punktu widzenia kierowcy żaden argument ekonomiczny czy użytkowy nie powinien być ważniejszy. Wszelkie modyfikacje przed zainstalowaniem skonfrontujmy z możliwymi scenariuszami awaryjnych sytuacji - może ten zabieg pozwoli uniknąć tragicznych usprawnień. Komfort nie może wygrać z bezpieczeństwem.

źródło: SKODA Auto Szkoła
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2287
Zdjęcia: 8318
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort

26 Paź 2016, 14:10

W nawiązaniu do powyższej publikacji, moja wypowiedź nie będzie odbiegać od tego co zostało tu przytoczone. Jestem kierowcą ale również współwłaściciel firmy [reklama]
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 26 Paź 2016, 14:45, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
DECORFOLIE
Obserwowany
 
Posty: 1
Rejestracja: 26 Paź 2016, 13:14
Prawo jazdy od: 01 01 1997
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Alfa 166
Silnik: 2,4
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Prawnuk Sir Ernesta Shackletona podbija Antarktydę Hyundaiem Santa Fe Prawnuk Sir Ernesta Shackletona podbija Antarktydę Hyundaiem Santa Fe
    Hyundai Santa Fe, wyposażony w silnik Diesel 2.2l, stał się bohaterem pierwszej samochodowej wyprawy przez Antarktydę. Za kierownicą samochodu, biorącego udział w tym historycznym wydarzeniu, zasiadł Patrick Bergel – ...
    Testy wodorowej Toyoty Mirai w Chinach Testy wodorowej Toyoty Mirai w Chinach
    Toyota rozpocznie testy wodorowego sedana Mirai w Chinach. Firma sprawdzi możliwości adaptacji tej technologii w Państwie Środka. Jednocześnie japońska firma zadeklarowała, że wybuduje stację tankowania wodoru w swoim chińskim ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • audi a8 d2
      Helikopter - loty wycieczkowe
      Volkswagen Passat, zabudowa bagażnika CarAudio
      Dziewczyny, Wojna Północ-Południe, 7