Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort

18 Paź 2016, 12:25

Kierowcy często poszukują rozwiązań, które zwiększą komfort użytkowania samochodu. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości, pozwalających na modyfikację samochodu. Jedną z możliwości, po którą sięgają kierowcy jest przyciemnianie szyb. Jeśli nie zostały zamontowane fabrycznie, można je przyciemnić w specjalistycznym zakładzie lub samodzielnie. Zabieg ten może podnieść komfort użytkowania samochodu pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i norm.

Kluczowym zapisem jest art. 66, ust. 1 pkt 5 w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Mówi on, że pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Kluczowe jest dostateczne pole widzenia, kierowca auta osobowego musi ze swojego miejsca mieć niczym nieograniczone pole widzenia w obrębie kąta 180 stopni, od 90 stopni z lewej strony przez przód do 90 stopni z prawej strony.
Przyciemniane szyby w samochodzie - przepisy i normy, a komfort
W regulaminie Europejskiej Komisji Gospodarczej znalazł się zapis, który precyzyjnie określa, że na szybach innych niż przednie (przednia czołowa i przednie boczne) i takich, które nie mają wpływu na pole widzenia kierowcy można stosować przyciemnienia przepuszczalności światła mniejszej niż 70%. Przednia szyba czołowa i przednie boczne powinny zapewnić przepuszczalność światła na poziomie 75%.

"Główne korzyści związane z przyciemnionym szybami dotyczą ograniczenia szkodliwego wpływu promieniowania UV na oczy i skórę. W słoneczne dni ograniczają nagrzewanie się wnętrza pojazdu, chronią tapicerkę i kokpit przed szkodliwymi promieniami słońca. Wpływają przez to na komfort podróżowania i wydajność klimatyzacji" tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Kierowcy, którzy chcą przyciemnić szyby, mogą skorzystać z oklejenia szyb folią samochodową (tańsze rozwiązanie) lub skorzystać z przyciemnienia metodą piecową. Piecowe przyciemnianie szyb polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Metoda ta daje dobre i trwałe efekty, ale jest dość droga. Koszt takiej usługi wynosi ok. 1000–1500 zł w zależności od rodzaju pojazdu. Oklejenie folią daje duże możliwości doboru koloru przyciemnienia, natomiast minusem może być eksploatacja, a także bezpieczeństwo. Bardzo trudno rozbić szybę oklejoną folią, co będzie istotne w sytuacjach awaryjnych. Istnieje również ryzyko ich mechanicznego uszkodzenia i niewielkiej trwałości. Metoda piecowa gwarantuje wysoką jakość, trwałość i odporność na zarysowania ale dostępny jest mniejszy wybór barw.

Wadliwie wykonane przyciemnienie szyb może być przyczyną kłopotów. Policja może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i wręczyć mandat jeśli uzna, że szyby ograniczają widoczność kierowcy albo wpływają na bezpieczeństwo pasażerów.

Podobne kłopoty będziemy mieli podczas przeglądu technicznego, jeśli diagnosta stwierdzi, że nasze szyby nie spełniają norm.

Odpowiednia widoczność to klucz do bezpieczeństwa. Na jej straży stoją przepisy prawa. Z punktu widzenia kierowcy żaden argument ekonomiczny czy użytkowy nie powinien być ważniejszy. Wszelkie modyfikacje przed zainstalowaniem skonfrontujmy z możliwymi scenariuszami awaryjnych sytuacji - może ten zabieg pozwoli uniknąć tragicznych usprawnień. Komfort nie może wygrać z bezpieczeństwem.

źródło: SKODA Auto Szkoła
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3283
Zdjęcia: 12003
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

26 Paź 2016, 15:10

W nawiązaniu do powyższej publikacji, moja wypowiedź nie będzie odbiegać od tego co zostało tu przytoczone. Jestem kierowcą ale również współwłaściciel firmy [reklama]
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 26 Paź 2016, 15:45, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
DECORFOLIE
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 01 1997
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Alfa 166
Silnik: 2,4
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

05 Wrz 2018, 12:07

Warto przypominać o przepisach prawa regulujących stopień przyciemniania szyb. Wiele osób myli pojęcia i uważa, że szyba może być w 70% przyciemniona. Prawdą jest jednak, że tyle należy zostawić przepuszczalności światła czyli w rezultacie można przyciemnić ją o niecałe 30%. Warto również podkreślić, że szkło w fabrycznie zamontowanych szybach już w pewnym stopniu nie przepuszcza światła. Przez to decydując się na założenie folii przyciemniającej w 30% możemy nieświadomie złamać prawo. Wspomniana metoda piecowa jest obecnie stosowana do przyciemniania fabrycznie montowanych szyb w samochodach. Ma ona jednak swoje wady i zalety w porównaniu z tradycyjnym przyciemnianiem folią. Po pierwsze metoda piecowa jest dużo droższa, co również zostało wspomniane. Wynika to z faktu, że w przeciwieństwie do foliowego przyciemniana szyb w tym przypadku szyby należy zdemontować, a przez to proces się wydłuża. Warto jednak zauważyć, że szyby przyciemnione metodą piecową są bardziej odporne na uszkodzenia. Folia po czasie może np. wyblaknąć na słońcu przez co przestanie korzystnie wyglądać. Jednakże dobrej jakości założona folia po zdjęciu nie powinna zostawić żadnych śladów, tak więc łatwo ją zdemontować jak tylko przestanie nam się podobać, co w metodzie piecowej nie jest już możliwe.
Szybex1
Obserwowany
 
Posty: 1
Auto: nie mam

17 Wrz 2018, 16:42

przecież do jakiejś ilości % można
adisadi
Obserwowany
 
Posty: 1

20 Wrz 2018, 10:38

adisadi napisał(a):przecież do jakiejś ilości % można
Masz wszystko opisane wyżej. Przedniej szyby nie można przyciemniać, bocznych w przednich drzwiach można ale bardzo mało i raczej nie jest to opłacalne dlatego najlepiej przyciemniać cały tył i wtedy jest jak najbardziej ok i nikt się nie będzie czepiał. Główna zaleta w przyciemnianiu szyb to mniej nagrzewające się wnętrze samochodu w lecie przez co też klimatyzacja działa nam wydajniej i często nie musi działać przy pełnej wydajności podczas jazdy żeby odpowiednio schłodzić wnętrze.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5213
Zdjęcia: 68
Auto: Mam, często zmieniam!

20 Wrz 2018, 17:39

Cichy77 napisał(a): bocznych w przednich drzwiach można ale bardzo mało
Mozesz zapodać gdzie to wyczytałeś... :?: :?:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 5930
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Do wypadku drogowego wystarczy jeden pojazd!
    Większy wakacyjny ruch na drogach oznacza, że ryzyko wypadku jest większe. Często w niebezpiecznym zdarzeniu bierze udział tylko jeden pojazd. W takich okolicznościach zginęła co trzecia ofiara wypadków drogowych w ...
    [C] Alfa 147 2,0 TS / Audi A3 8P 2,0 FSI / BMW e87 120i
    Podstawowe kryteria zestawienia: - hatchback segmentu C - silnik benzynowy o mocy ok. 150KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005r. Wytypowane modele do zestawienia: Alfa Romeo 147 2,0 TS - 150KM Audi A3 ...

  • 29 Paź 2018, 15:31

    Migi60 napisał(a):Mozesz zapodać gdzie to wyczytałeś...
    Nie pamiętam teraz dokładnie a nie chce mi się szukać... Przednia szyba i boczne przednie muszą przepuszczać min. 70% światła, a przednia więcej niż 75% i wtedy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami. Dużo ludzi jednak nie wie że samochody opuszczając fabrykę potrafią już mieć oryginalnie przyciemnione szyba które przepuszczają około 80% światła. Gołym okiem nie zawsze to widać. Moim zdaniem nie warto bawić się w przyciemnianie tych szyb, a jeżeli już to przyciemnianie piecowe będzie najbezpieczniejsze bo pozwoli zbić szybę np. w przypadku wypadku kiedy będzie potrzebna szybka pomoc co w przypadku folii będzie trudne.

    Policja ma specjalne urządzenie którym mierzy ilość światła jaka przechodzi przez szybę.

    Jakiś czas temu mój znajomy stracił dowód w samochodzie który kupił z przyciemnionymi przednimi szybami i tak jeździł bo nie miał czasu usunąć foli. Usunął ją z szyby od kierowcy a z szyby od pasażera nie i zatrzymała go Policja z ciekawości poprosił o zmierzenie przepuszczalności światła na szybie od kierowcy gdzie nie było już folii i wyszło 85%. Tyle wiem z jego opowiadań.
    Cichy77
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5213
    Zdjęcia: 68
    Auto: Mam, często zmieniam!

    29 Paź 2018, 19:17

    Cichy77 napisał(a):Nie pamiętam teraz dokładnie a nie chce mi się szukać..
    To ja ci zapodam...DZU2013 poz.951 par.8.1 pkt.5.... :D
    Cichy77 napisał(a):Policja ma specjalne urządzenie którym mierzy ilość światła jaka przechodzi przez szybę.
    Na SKP tez znajduje się miernik przepuszczalności światła dla szyb.Jedyna kwestia to:czy pracuje tam diagnosta czy "klepacz" DR.... :!: :!:
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5930
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014
     
    • Warto przeczytać