Sygnalizowanie zatrzymania i ruszania z przystanku przez autobus

21 Wrz 2021, 11:21

Dzień dobry,pierwszy post na tym forum,mam nadzieje ,że nie zanudzę więc od razu pytania:
1.Czy kierowca autobusu miejskiego jest zobowiązany sygnalizować kierunkowskazem zatrzymanie jak i ruszanie z przystanku umiejscowionego na pasie ruchu(bez zatoczki)?
2.Czy inny kierowca może ominąć autobus stojący na takim przystanku i czy może przeciąć podwójną ciągłą podczas takiego manewru?
3.Czy kierowca autobusu, stojąc na takim przystanku powinien umożliwić innemu kierowcy dokończenie manewru omijania czy może w dowolnej chwili ruszyć z przystanku nawet, gdy omija go inny pojazd?
Znalazłem się dziś w stytuacji,gdzie ten sam kierowca tego samego autobusu dwukrotnie ruszając z przystanku nie pozwolił mi dokończyć manewru omijania,w jednym przypadku,(zaznaczam,ze na podwójnej ciągłej) zmusił mnie do wyboru:albo hamuję,albo wjezdżam w wysepkę.
Zrobiona na szybko weryfikacja sytuacji z miejscowymi funcjonariuszami drogówki doprowadziła do konkluzji,że w przypadku podwójnej ciągłej ja łamałem przepisy,w przypadku drugim(brak jakiejkolwiek lini) łamał je kierowca autobusu.Jeśli chodzi o kierunkowskazy to nie musi ich używać ,bo nie zmienia ani pasa ani kierunku jazdy(jak dla mnie ruszanie z przystanku to włączenie się do ruchu po zatrzymaniu, które też kultura nakazywałaby sygnalizować.
Dla zobrazowania sytuacji mogę dołączyć nagranie z kamerki jeżeli jest taka możliwosć ewentualnie wrzucę link do YT z tym nagraniem.
Pzdr-Hubert

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

huba1802
Nowicjusz
 
Posty: 6

21 Wrz 2021, 12:01

huba1802 napisał(a):1.Czy kierowca autobusu miejskiego jest zobowiązany sygnalizować kierunkowskazem zatrzymanie jak i ruszanie z przystanku umiejscowionego na pasie ruchu(bez zatoczki)?
Nie ma takiego wymogu bo nie zmienia pasa ruchu tylko zatrzymuje się na nim. Jednak często widzimy jak ruszając włączają kierunkowskaz który jest informacją dla kierowców jadących z tyłu że rusza z przystanku.
huba1802 napisał(a):2.Czy inny kierowca może ominąć autobus stojący na takim przystanku i czy może przeciąć podwójną ciągłą podczas takiego manewru?
Jeżeli nie ma linii ciągłej to może w innym przypadku powinien zatrzymać się za autobusem. Najczęściej jednak przystanek na malowany na pasie ruchu będzie posiadał w tym miejscu podwójną ciągłą linie.
huba1802 napisał(a):3.Czy kierowca autobusu, stojąc na takim przystanku powinien umożliwić innemu kierowcy dokończenie manewru omijania czy może w dowolnej chwili ruszyć z przystanku nawet, gdy omija go inny pojazd?
W przypadku kiedy wyprzeda go inny pojazd nie powinien przyspieszać więc powinien poczekać aż dany pojazd zakończy manewr tak żeby nie utrudnić mu powrotu na swój pas a tym samym jego droga wyprzedania nie została wydłużona.
huba1802 napisał(a):Znalazłem się dziś w stytuacji,gdzie ten sam kierowca tego samego autobusu dwukrotnie ruszając z przystanku nie pozwolił mi dokończyć manewru omijania,w jednym przypadku,(zaznaczam,ze na podwójnej ciągłej) zmusił mnie do wyboru:albo hamuję,albo wjezdżam w wysepkę.
W tym przypadku wina jest zarówno po twojej stronie jak i kierowcy autobusu ponieważ przepisy jasno mówią że będąc pojazdem który jest wyprzedzany zabrania się przyspieszania przez taki pojazd a tak było w przypadku kierowcy autobusu. Linia ciągła to druga kwestia która dotyczy Ciebie bezpośrednio.

Filmiki które dodałeś nie działają.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4849
Zdjęcia: 15

21 Wrz 2021, 12:14

Zmieniłem w ustawieniach,powinno działać.Nadmienię tylko,z mówimy o omijaniu,nie wyprzedzaniu i w tym temacie doczytałem,ze jest możliwe omijanie z najeżdżaniem na linię ciągłą.
Hubert
huba1802
Nowicjusz
 
Posty: 6

22 Wrz 2021, 11:58

Ani ustawa prawo o ruchu drogowym, ani rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie mówią nic o tym, żeby można było najechać na linię P2 lub P4 podczas omijania.. Przepis mówi z kolei że nie wolno na te linie najeżdżać. Tak więc jeżeli autobus stoi na przystanku, który jest zlokalizowany na pasie ruchu, i masz linię ciągłą, to musisz stać za nim i czekać aż ruszy. Nie wolno ci go ominąć. Zapewne jest to podyktowane bezpieczeństwem pieszych, którzy bardzo często wysiadając z autobusu obchodzą go z przodu i wychodzą zza niego na jezdnię. Często też zaraz przy przy przystanku jest przejście dla pieszych. Jadąc za autobusem możesz nie zauważyć wcześniejszego znaku i jak autobus się zatrzyma, ty najedziesz na ciągła omijając go, a tu pasy i co gorsza piesi na nich... Dlatego zapewne przy większości takich przystanków jest linia ciągła, na którą nie wolno najeżdżać. Chyba, że znalazłeś w ustawie jakiejś przepis, że podczas omijania można najechać na linię ciągłą, to napisz.
Temat linii ciągłej i zbyt ogólnego jej opisu już poruszaliśmy na forum. Wystarczy, że jakiś pojazd zepsuje się na drodze, gdzie nie ma pobocza. Z jednej strony pojazdu brak pobocza, z drugiej strony linia ciągła. I co ma zrobić kierowca dojeżdżający do takiego pojazdu? Linii ciągłej nie wolno mu najechać, więc musi czekać nie wiadomo jak długo, aż przyjdzie kierowca i pojazd załaduje na lawetę albo naprawi i odjedzie...A inny przepis z kolei mówi, że nie wolno się zatrzymywać na jezdni, jeżeli miało by to zatrzymanie zmusić innych kierujących na najeżdżanie na linię ciągłą. Tak więc p w przypadku opisanym wyżej, mandat dostaje dwóch kierowców - ten co się zatrzymał, bo mu się auto zepsuło i ten co go omija...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17965
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Wrz 2021, 08:32

Ok,to temat omijania na podwójnej ciągłej mamy załatwiony i czekam,aż autobus ruszy i podążam za nim,choć przepisy definiujące omijanie nie precyzują tego, ale pewnie definicja samej pójnej ciągłej już tak.Pozostaje jeszcze kwestia sygnalizowania przez autobus zatrzymania i ruszania z przystanku umieszczonego na pasie ruchu ,bo w drugim przypadku wygląda to jak włączanie się do ruchu po zatrzymaniu.No i drugi przypadek na moim filmiku,gdzie kierowca autobusu rusza,pomimo tego,ze jestem w trakcie manewru omijania ,a dodatkowo z naprzeciwka nadjeżdża samochód. Mógł/powinien ruszyć,znów bez kierunkowskazów?
Drążę temat,nie dlatego by forsować swoją rację tylko po ,by w przyszłości nie łamać przepisów. Kiedyś temat zatrzymania przed zieloną strzałką (wjazd warunkowy) wyjaśnił mi bardzo ładnie funkcjonariusz drogówki,niestety dla mnie,w komplecie z mandatem karnym :-(.Od tej pory zatrzymuję się ZAWSZE,czego nie widze u innych.
huba1802
Nowicjusz
 
Posty: 6

23 Wrz 2021, 09:18

A jeszcze taką interpretacje znalazłem na OtoMoto.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


https://moto.pl/MotoPL/7,88389,27349623,czy-na-podwojnej-ciaglej-mozna-wyprzedzac-rower-tak-traktor.html
huba1802
Nowicjusz
 
Posty: 6
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ocena wyglądu, niedomagania, uszkodzenia i problemy - świece zapłonowe
    Najczęściej występujące problemy ze świecami zapłonowymi. Wygląd używanej świecy może nam dużo powiedzieć o sprawności silnika i ewentualnych jego niedomaganiach których mogliśmy jeszcze nie zauważyć. Dlatego ważna ...
    Fabrycznie nowa Toyota Supra Turbo z 1990 roku na sprzedaż
    Ile zapłacilibyście za nieużywaną Toyotę Suprę z 1990 roku? Taki wyjątkowy egzemplarz z przebiegiem 92 km jest właśnie wystawiony na sprzedaż. Nic tak nie ekscytuje fanów sportowych Toyot jak dyskusje o zapowiadanym ...

  • 23 Wrz 2021, 11:36

    na pytania koledzy Ci już odpowiedzieli ja od siebie dodam że nie liczysz się z tym że dokonujesz manewru wyprzedzania a nie omijania bo zanim Ty zahamujesz za nim zanim zdecydujesz się na manewr ''omijania'' ( według Ciebie) to autobus już jest w ruchu, musisz liczyć się z tym ze autobus musi się zatrzymać na każdym przystanku nawet jeżeli nikt nie wsiada czy nikt nie wysiada więc trwa to dosłownie 3 sekundy a Ty nie jesteś w stanie wykonać manewru omijania w tym czasie ( chyba że byłbyś rozpędzony). Postaw się na miejscu kierowcy autobusu czy w sytuacji przedstawionej na pierwszym filmie weryfikował byś czy ktoś właśnie wykonuje manerw omijania/ wyprzedzania? (chodz i tak pewnie to robił z przyzwyczajenia).
    Nawet na drugim filmie bym się spierał bo pomimo że nie ma lini to jest zakręt i wzniesienie.
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13517
    Zdjęcia: 95
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: e36, M3, C5 x7

    23 Wrz 2021, 11:59

    Dlatego już to przełknąłem i kolejnym razem karnie będę czekał za autobusem na takim przystanku bez względu na oznakowanie poziome. Ale czy od zawodowego kierowcy można oczekiwać grama kultury drogowej(kierunkowskaz, który w takich momentach by ostrzegł innych użytkowników) oraz oglądu sytuacji przez zerkniecie w lusterko miast rozwiązań siłowych bo jadę większym pojazdem?
    huba1802
    Nowicjusz
     
    Posty: 6

    23 Wrz 2021, 12:26

    To nie tak, pomysł też o jego sytuacji.... On musi być o czasie ma określony hormonogram trasy, co by było jakby na każdym skrzyżowaniu/przystanku mial kogoś wpuszczać/przepuszczać aby wyszedł na bardziej kulturalnego kierowcę. Oni wykonują swoje obowiązki prawidłowo, nie mogą sobie pozwolić na utrudnienia/spóźnienia bo komuś się spieszy z tyłu. Posądzasz go o brak kultury samemu czyniąc takie wybryki :/
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13517
    Zdjęcia: 95
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: e36, M3, C5 x7

    23 Wrz 2021, 12:54

    Panowie jeszcze tak sobie czytałem z ciekawości o tych przystankach i znalazłem bardzo ciekawą wypowiedź instruktora z jednego z ośrodków szkolenia kierowców: "Jeżeli kierowca autobusu zatrzymuje się na pasie ruchu w wyznaczonym miejscu na przystanek autobusowy, to zatrzymanie nastąpiło ze względu na warunki ruchu drogowego, a także ze względu na przepis - ma takie warunki, a nie inne i w tym miejscu oraz czasie musi się zatrzymać. Ponadto oznaczono w tym miejscu przystanek, a nie gdzie indziej, zatem robi to zgodnie z przepisami. Kierowca jadący za nim również jest zmuszony do zatrzymania swojego pojazdu ze względu na warunki drogowe, które dyktuje mu zatrzymany autobus. Nie omija zatrzymanego na przystanku autobusu, ponieważ obok znajduje się znak P-4 "Linia podwójna ciągła" - stosuje się do przepisu. Czeka więc, aż autobus ruszy z miejsca - zatrzymanie wynika z warunków.". Myślę, że ten cytat z jego wypowiedzi bardzo fajnie wyjaśnia tu wątpliwości o których jest wyżej mowa w temacie.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4849
    Zdjęcia: 15

    23 Wrz 2021, 13:35

    Temat uważam za wyczerpany,a moje wątpliwości za rozwiane-dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    huba1802
    Nowicjusz
     
    Posty: 6