Szybkość nagrzewania się wody a oleju

26 Lis 2022, 17:47

Witam, trzymam auto pod chmurką gdy rano odpalam i jadę około 8-9 minut do pracy to w połowie drogi dopiero leci ciepłe powietrze (woda dopiero się nagrzała na max - przynajmniej tak twierdzi wskaźnik) Wiadomo że temperatura oleju wzrasta wolniej (i czasami ten olej nie zagrzeje się na maxa wcale na takim krótkim odcinku) Dając pokrętło na 3/4 lub max ciepła woda (płyn chłodzący) zagrzewa się wolniej. Czy to samo dotyczy oleju ? To znaczy, gdy wieje ciepłe powietrze to czy olej wolniej się nagrzewa, czy tylko woda?
Gość117958
 

27 Lis 2022, 11:44

Olej nagrzewa się szybciej w silniku niż płyn w układzie chłodzenia. Jak ustawisz ogrzewanie ma maksa to odbierasz dodatkowo ciepło z układu chłodzenia więc tym samym spowalniasz trochę nagrzewanie silnika. Tak to działa.

Jaki masz silnik?

Damia5an napisał(a):trzymam auto pod chmurką gdy rano odpalam i jadę około 8-9 minut do pracy to w połowie drogi dopiero leci ciepłe powietrze
Wygląda to na normalne zachowanie nagrzewania silnika i układu chodzenia. Ile przez ten czas przejeżdżasz km?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9752
Zdjęcia: 34

27 Lis 2022, 17:28

Rokiko napisał(a):Olej nagrzewa się szybciej w silniku niż płyn w układzie chłodzenia

Zawsze myślałem że płyn chłodzący się nagrzewa szybciej a olej wolniej.
silnik 1.0 tce 100km z lpg (jest również turbina - silnik z turbiną nagrzewa się szybciej ? )
Przejeżdżam 8-9km (zależy czy jadę trasą czy "lokalnymi") Zazwyczaj wybieram trasę powiedzmy kilometr dłużej ale nie muszę redukować biegów i co chwilę wkręcać silnik tylko jadę ze stałymi obrotami - więc jazda trasą to chyba lepszy pomysł ?
Gość117958
 

27 Lis 2022, 22:12

Damia5an napisał(a):Zawsze myślałem że płyn chłodzący się nagrzewa szybciej a olej wolniej.
On ma za zadanie chłodzić silnik krążąc w obiegu więc odbiera ciepło z silnika.
Damia5an napisał(a):silnik z turbiną nagrzewa się szybciej ?
Tu trzeba bardziej zwrócić uwagę na to żeby nie kręcić wysoko zimnego silnika zaraz po odpaleniu.
Damia5an napisał(a):Zazwyczaj wybieram trasę powiedzmy kilometr dłużej ale nie muszę redukować biegów i co chwilę wkręcać silnik tylko jadę ze stałymi obrotami - więc jazda trasą to chyba lepszy pomysł ?
I to moim zdanie lepsza decyzja jadąc ze stałą prędkością z wyższymi stałymi obrotami silnik powinien szybciej osiągnąć wymagana temperaturę, a druga sprawa to lepsze smarowanie z racji wyższego ciśnienia oleju.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9752
Zdjęcia: 34

28 Lis 2022, 11:42

Jak wyżej, silnik najszybciej się rozgrzewa podczas jazdy - stanie w korku praktycznie w ogóle nie zwiększa temperatury, dlatego stanie zimą na włączonym silniku to głupota.

Na odcinku 8-9km to i tak Ci się nie rozgrzeje wnętrze auta... Ja jak jadę taki kawałek to nawet nie ustawiam temperatury powyżej połowy skali, bez sensu :ok:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

28 Lis 2022, 13:13

starym zbujnickim sposobem, zakryć połowę chłodnicy kartonem i będzie szybciej się nagrzewał
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16143
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Gru 2022, 08:37

Rokiko napisał(a):Olej nagrzewa się szybciej w silniku niż płyn w układzie chłodzenia

Pozwolę się nie zgodzić, to płyn chłodniczy nagrzewa się szybciej, dużo szybciej.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16143
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Gru 2022, 09:58

Kao napisał(a):Pozwolę się nie zgodzić, to płyn chłodniczy nagrzewa się szybciej, dużo szybciej.
Jak to możliwe? Wyjaśnisz, bo chyba o czymś nie wiem :wink: W skrócie to olej krąży w silniku ma eliminować tarcie i również odbierać ciepło i to on jest na pierwszy ogień, a płyn chłodniczy krąży w płaszczu wodnym silnika który ma za zadanie go chłodzić jeżeli zacznie się przegrzewać czyli musi utrzymać odpowiednią temperaturę dla pracującego silnika (pomijam tu konstrukcję układu chłodzenia).

Temperatura oleju w pracującym silniku zawsze będzie znacznie wyższa niż temperatura płynu chłodniczego. Oczywiście są przypadki kiedy przy zimnym starcie płyn chłodniczy ogrzewa silnik ale tu potrzebne jest dodatkowe urządzenie jak webasto lub jakiś inny przepływowy ogrzewacz. Wtedy przez krótką chwilę w pierwszej fazie pracy zimnego silnika jest możliwe żeby płyn chłodniczy miał wyższą temperaturę niż olej.

Tu pisałem trochę info na temat temperatury oleju w silniku jaka-jest-temperatura-oleju-w-silniku-prawidlowa-i-maksymalna-vt126236.htm#p814992
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9752
Zdjęcia: 34

07 Gru 2022, 12:04

Wrzucę jedynie to

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Olej jest słabym przewodnikiem ciepła, wolniej się nagrzewa.
Może twoja teoria tyczy się starego diesla, to jestem w stanie się zgodzić.
Nawet po swoim e63 widzę że żeby dogrzać Olej potrzebuje sporo czasu, nie mierzyłem ale strzelam w jakieś 20km bo jest tam sporo oleju.
Dodatkowo film pierwszy z brzegu

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16143
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Gru 2022, 12:13

Przecież tyle razy się powtarza, że rozgrzany płyn chłodniczy nie oznacza rozgrzanego oleju.

Sprowadzasz wszystko do tego w czym krąży, a pomijasz właściwości fizyczne.

Poza tym masz dwa obiegi układu chłodniczego, na zimnym przecież pracuje w zamkniętym, stąd się szybciej rozgrzewa. Przy oleju nie masz takiej możliwości (jedynie stosuje się pompy o zmiennym ciśnieniu ale to inna sprawa).

W dieslach niektórych dochodzą jeszcze elektryczne nagrzewnice.

Ale tak, olej smaruje, woda chłodzi - jasne :D
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

07 Gru 2022, 13:32

galakty napisał(a):Przecież tyle razy się powtarza, że rozgrzany płyn chłodniczy nie oznacza rozgrzanego oleju.
Dobra przyznaje rację, bo faktycznie patrzymy na temperaturę oleju w misce olejowej.

Mi bardziej chodziło o temperaturę oleju który pracuje w silniku w danym momencie gdzieś na krzywkach wałków rozrządu itd., bo czujnik temp. oleju znajduje się w najchłodniejszym miejscu w misce olejowej i tam będzie spora różnica w temperaturze. Biorąc pod uwagę temperaturę z czujnika z miski olejowej faktycznie będzie się on bardzo wolno rozgrzewał. Im będzie go więcej tym ten proces się wydłuży.

Nie wiem czy to dobrze opisałem ale w skrócie chodzi o to że olej np. w misce gdzie jest czujnik będzie miał 50*C, a podczas pracy w w silniku gdzie mamy wałki rozrządu osiągnie w tym samym czasie 80*C, przy tym wszystkim temperatura układu chłodzenia będzie miała 70*C.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9752
Zdjęcia: 34

07 Gru 2022, 13:49

Trochę ta Twoja teoria dziwna, bo można też iść w drugą stronę, gdy dajemy kopa Olej osiąga 120/130 stopni to na elementach ciernych jest Ile? 160?
Wydaje mi się że się mylisz w tym wszystkim.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16143
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Gru 2022, 14:24

Jakie to ma znaczenie gdzie się mierzy temperaturę? Silnik jest zaprojektowany by pracował na danym oleju przy danym ciśnieniu w temperaturze roboczej. Czy to w misce czy na wałku to już nas nie obchodzi, obchodzić powinno kiedy do tej temperatury się rozgrzeje, a to zajmuje dłużej niż płynowi chłodniczemu :)

Dlatego jest mnóstwo rodzajów olejów, do jednego silnika zalejemy 0w30, a do innego 20w60.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007