Tarcze hamulcowe zabezpieczone przed korozją

Tarcze hamulcowe zabezpieczone przed korozją

23 Wrz 2016, 12:46

Żeliwa są obecnie najpopularniejszym materiałem stosowanym do produkcji tarcz hamulcowych. Decyduje o tym stosunkowo prosta technologia odlewania, dobre właściwości termiczne i łatwa obróbka. Niestety, jak większość stopów żelaza, żeliwa szybko ulegają korozji. Jak temu zaradzić?
Image
Na nowo wyprodukowanych tarczach korozja może się pojawić już na etapie magazynowania i transportu. Aby tego uniknąć, producenci tarcz stosują różnego rodzaju zabiegi mające ograniczyć to zjawisko. Może to być powlekanie powierzchni tarcz warstwą smaru lub malowanie. Dodatkowo w pudełkach z tarczami umieszcza się też saszetki z substancją pochłaniającą wilgoć lub zawija się tarcze w papier nasycony substancją higroskopijną.

Producent tarcz hamulcowych Rotinger uczynił w tym zakresie duży krok naprzód. Tarcze z nowej linii Rotinger Graphite Line pokrywane są powłoką antykorozyjną w procesie galwanizowania. Polega on na fosforanowaniu i utrwalaniu powłoki w specjalnej kąpieli olejowej.

Podstawową zaletą tego procesu, w porównaniu ze stosowanym powszechnie malowaniem, jest pokrycie powłoką ochronną całej powierzchni tarczy. Podczas malowania natryskowego niemożliwe jest zabezpieczenie wewnętrznych użebrowań tarcz wentylowanych. Naturalna chropowatość nieobrobionych powierzchni żeliwnych także nie ułatwia dobrego przylegania natryskiwanej farby.

Tymczasem korozja osłabia strukturę tarczy oraz może doprowadzić do powstania dodatkowych mas wirujących, co może skutkować wystąpieniem bicia tarcz. Poprzez zanurzeniowe nakładanie powłok tarcz Rotinger Graphite Line zjawisko to zostało wyeliminowane – warstwa ochronna pokrywa nawet najgłębsze zakamarki tarcz. W porównaniu z malowanymi tarczami z segmentu premium, tarcze Rotinger Graphite Line mają o 30-40 proc. większą odporność na korozję. Potwierdziły to teksty w komorze solnej, w czasie których pierwsze ślady korozji pojawiły się dopiero po 168 godzinach (test wg ASTM B-117). To wynik na najwyższym poziomie.

Tarcze z tej linii są gotowe do montażu po wyjęciu z pudełka i nie wymagają stosowania żadnych zmywaczy. Naniesionej powłoki nie należy usuwać nawet z powierzchni ciernych. Poza korzyściami wynikającymi z wysokiej odporności na korozję istotny jest też efekt wizualny. Ciemnografitowa powłoka tych tarcz doskonale się prezentuje i co ważne, jest bardzo trwała.

źródło: Rotinger
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2584
Zdjęcia: 9502
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Gadżety, które warto zabrać w wakacyjną podróż Gadżety, które warto zabrać w wakacyjną podróż
    Wakacyjne podróże zbliżają się wielkimi krokami! I to naprawdę ważny czas w życiu rodziny. Po pierwsze dlatego, że jej członkowie mogą skorzystać z lipcowej czy sierpniowej pogody. Po drugie rodzice i dzieci wreszcie ...
    Sportowe Volvo V40 R-Design Sportowe Volvo V40 R-Design
    Volvo do swojej oferty wprowadziło sportową wersję, prestiżowego, pięciomiejscowego hatchbacka Volvo V40 R-Design. Auto jest dostępne w salonach z trzema silnikami wysokoprężnymi oraz trzema wersjami benzynowi. Cena modelu ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • VERVA Street Racing 2010
      Volkswagen Amarok 4MOTION, PickUp w terenie, 3
      Fiat 500C Abarth
      Toyota Yaris Hybrid (2013)