Tarcze hamulcowe zabezpieczone przed korozją

Tarcze hamulcowe zabezpieczone przed korozją

23 Wrz 2016, 12:46

Żeliwa są obecnie najpopularniejszym materiałem stosowanym do produkcji tarcz hamulcowych. Decyduje o tym stosunkowo prosta technologia odlewania, dobre właściwości termiczne i łatwa obróbka. Niestety, jak większość stopów żelaza, żeliwa szybko ulegają korozji. Jak temu zaradzić?
Image
Na nowo wyprodukowanych tarczach korozja może się pojawić już na etapie magazynowania i transportu. Aby tego uniknąć, producenci tarcz stosują różnego rodzaju zabiegi mające ograniczyć to zjawisko. Może to być powlekanie powierzchni tarcz warstwą smaru lub malowanie. Dodatkowo w pudełkach z tarczami umieszcza się też saszetki z substancją pochłaniającą wilgoć lub zawija się tarcze w papier nasycony substancją higroskopijną.

Producent tarcz hamulcowych Rotinger uczynił w tym zakresie duży krok naprzód. Tarcze z nowej linii Rotinger Graphite Line pokrywane są powłoką antykorozyjną w procesie galwanizowania. Polega on na fosforanowaniu i utrwalaniu powłoki w specjalnej kąpieli olejowej.

Podstawową zaletą tego procesu, w porównaniu ze stosowanym powszechnie malowaniem, jest pokrycie powłoką ochronną całej powierzchni tarczy. Podczas malowania natryskowego niemożliwe jest zabezpieczenie wewnętrznych użebrowań tarcz wentylowanych. Naturalna chropowatość nieobrobionych powierzchni żeliwnych także nie ułatwia dobrego przylegania natryskiwanej farby.

Tymczasem korozja osłabia strukturę tarczy oraz może doprowadzić do powstania dodatkowych mas wirujących, co może skutkować wystąpieniem bicia tarcz. Poprzez zanurzeniowe nakładanie powłok tarcz Rotinger Graphite Line zjawisko to zostało wyeliminowane – warstwa ochronna pokrywa nawet najgłębsze zakamarki tarcz. W porównaniu z malowanymi tarczami z segmentu premium, tarcze Rotinger Graphite Line mają o 30-40 proc. większą odporność na korozję. Potwierdziły to teksty w komorze solnej, w czasie których pierwsze ślady korozji pojawiły się dopiero po 168 godzinach (test wg ASTM B-117). To wynik na najwyższym poziomie.

Tarcze z tej linii są gotowe do montażu po wyjęciu z pudełka i nie wymagają stosowania żadnych zmywaczy. Naniesionej powłoki nie należy usuwać nawet z powierzchni ciernych. Poza korzyściami wynikającymi z wysokiej odporności na korozję istotny jest też efekt wizualny. Ciemnografitowa powłoka tych tarcz doskonale się prezentuje i co ważne, jest bardzo trwała.

źródło: Rotinger
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2694
Zdjęcia: 9708
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak wyczyścić odbłyśniki i przednie lampy od środka? Jak wyczyścić odbłyśniki i przednie lampy od środka?
    Przygotowałem dla Was instrukcję według której można samemu wyczyścić przednie lampy i halogeny wewnątrz razem z odbłyśnikami. Nie jest to trudne zadanie trzeba jednak uważać żeby nie uszkodzić lampy podczas rozbierania, ...
    Mercedes Sprinter w wersjach NGT i LGT receptą na kryzys Mercedes Sprinter w wersjach NGT i LGT receptą na kryzys
    Pomimo że branża samochodowa ogłosiła jakiś czas temu koniec kryzysu, on jednak znowu powraca. Dla sektora transportowego oznacza to ponowne pogorszenie warunków działania: wzrost cen paliw, zmniejszenie zamówień. ...

  •