Zgodnie z przepisami i kulturalnie, czyli na suwak

11 Sie 2023, 11:29

Jazda na suwak, pomimo tego, że wymagana przepisami na drogach z kończącym się pasem ruchu, dla wielu kierowców nadal jest bardziej kwestią uprzejmości. W tym przypadku kultura idzie w parze z prawem. Jak należy poruszać się na pasie, który się kończy? Ile samochodów powinno się wpuścić? Czy jazda na suwak obowiązuje także na pasie rozbiegowym, włączającym się do ruchu? O obowiązujących regułach przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Zgodnie z przepisami i kulturalnie, czyli na suwak "Jazda na suwak, gdy kierowcy znają jej zasady, przyczynia się do upłynnienia ruchu, skrócenia korka i poprawia bezpieczeństwo. Znajdując się na pasie zanikającym, należy utrzymywać prędkość zbliżoną do tej, z jaką poruszają się auta na sąsiednim pasie. Dojeżdżając do końca pasa, włączmy kierunkowskaz i dopiero tam zmieńmy pas ruchu. Nie wolno wpychać się za pojazd już wpuszczany, ponieważ każdy poruszający się po pasie z możliwością kontynuacji jazdy ma obowiązek umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów" wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jeżeli doszłoby do kolizji, która wynikała z nieprzepuszczenia auta zjeżdżającego z pasa zanikającego, wina leży po stronie kierowcy, który nie umożliwił zmiany pasa, czyli nie ustąpił pierwszeństwa.

Wskazać w tym miejscu należy, że zmieniać pas ruchu można w dalszym ciągu wyłącznie z zachowaniem szczególnej ostrożności, więc kierujący musi uwzględnić tę okoliczność, wykonując manewr. Warto jednak pamiętać, że jeśli do kolizji dojdzie wcześniej, na przykład podczas zmiany pasa ruchu na długo przed jego zakończeniem, winę ponosi prowadzący pojazd wjeżdżający na sąsiedni pas – wynika to z faktu, że wymusił on pierwszeństwo.

Co robić w sytuacji, kiedy na drodze o trzech pasach dwa skrajne kończą się w tym samym miejscu? Kierowca przebywający na środkowym pasie powinien wpuścić po jednym samochodzie najpierw z prawej strony, a następnie z lewej.

Jazda na suwak nie obowiązuje, gdy:
  • kierowca zmieniający zanikający pas ruchu nie dojedzie do jego końca;
  • na drodze nie dochodzi do zatoru, a kierujący nie są zmuszeni do jazdy ze znacznie zmniejszoną prędkością;
  • kierowca chcący zmienić pas ruchu znajduje się na pasie do skrętu albo rozbiegowym (w takiej sytuacji standardowo zmienia pas i ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa).

Nieprzestrzeganie przepisów związanych z jazdą na suwak grozi mandatem w wysokości do 500 zł.

"Można powiedzieć, że tego typu przepisy spełniają także rolę edukacyjną, sprzyjają podniesieniu poziomu kultury jazdy oraz rozwijają wzajemny szacunek i zrozumienie między uczestnikami ruchu" dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

11 Sie 2023, 12:41

Nie bardzo rozumiem kierowców którzy wciskają się wcześniej przed końcem takiego pasa na ten docelowy bo tym samym spowalniają ruch i wcale nie będą szybciej na końcu zwężenia.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

11 Sie 2023, 18:38

A ja zauważyłem, że od czasu obowiązku jazdy na suwak, kierowcy rozciągnęli ten przepis na zakorkowane drogi główne(z pierwszeństwem) i wpuszczają kierowców z podporządkowanej na główną, na takiej samej zasadzie jak w suwaku.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3679
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

21 Gru 2023, 14:18

A mi się podoba ten przepis bo jeżeli wszyscy się do niego sodują to naprawę się jedzie a nie stoi...
Adrianeex
Nowicjusz
 
Posty: 12

21 Gru 2023, 15:23

Redakcja napisał(a):Jeżeli doszłoby do kolizji, która wynikała z nieprzepuszczenia auta zjeżdżającego z pasa zanikającego, wina leży po stronie kierowcy, który nie umożliwił zmiany pasa, czyli nie ustąpił pierwszeństwa.

Tutaj redakcja po raz kolejny wprowadza w błąd :!: - nie ma w żadnej ustawie zapisu, że wjeżdżając z pasa zanikającego mamy pierwszeństwo przed pojazdem jadącym na pasie, na który chcemy wjechać :!: :!: :!: To niebezpieczne wprowadzanie w błąd :!: :!: :!: Owszem, jest zapis, o jeździe na suwak, który nakłada na kierowcę jadącego po pasie, na który chcemy wjechać, żeby nas wpuścił, ale my nie mamy żadnego prawa tego obowiązku egzekwować. W przypadku kolizji wina będzie obustronna - jeden kierowca będzie winny tego, że nie wpuścił przed siebie pojazdu z zanikającego pasa, a drugi, że zmienił pas, nie ustępując pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na tym pasie. Ponieważ pojazd zmieniający pas z zanikającego, absolutnie nie ma pierwszeństwa, przed pojazdem jadącym na pasie, na który chcemy zjechać. To jest taka sama sytuacja jak z autobusem, którego kierowca sygnalizuje chęć wyjechania z przystanku - my, widząc, że autobus kierunkowskazem sygnalizuje zamiar wyjazdu z zatoczki mamy obowiązek go wpuścić przed siebie, ale kierowca tego autobusu nie ma prawa tego naszego obowiązku egzekwować i wyjeżdżać z zatoczki wjeżdżając przed nas.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Gru 2023, 18:05

Albercik ma rację. My mamy obowiązek ustąpić, ale nie znaczy to, że zmieniający pas ruchu, czy autobus wyjeżdżający z zatoki zyskuje nagle pierwszeństwo. Możemy być ukarani za nie wpuszczenie przed siebie innego pojazdu, ale w razie kolizji winny jest ten wymuszający.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3679
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czujniki kontroli ciśnienia w oponach - system TPMS
    Ciśnienie jest bardzo ważnym parametrem opon – od niego zależy przyczepność do jezdni, droga hamowania, zużycie paliwa, hałas opon czy wreszcie wytrzymałość ogumienia. Niestety, według badań Moto Data, aż 58% kierowców ...