Astra G skoki temperatury i parujące szyby

19 Lis 2023, 21:36

Posiadam Astrę G 1.6 Z16SE i od kiedy ją kupiłem, mam problem z temperaturą silnika. Dochodzi w czasie jazdy do około 85*C, po czym bardzo szybko spada na 70*C. Następnie zatrzymuje się na 80*C i dalej nie idzie.
Wymieniłem termostat, nie pomogło.
Dziwne też wydaje mi się, że ciepło z nawiewu leci już po przejechaniu 2 km, a przecież jest zimno.

Druga sprawa - szyby masakrycznie parują. Muszę mieć ciągle włączoną klimatyzację, bo po wyłączeniu wystarczą 2 minuty i szyba zaparowana. Ciepły nawiew na szybę nie pomaga, a czasami nawet pogarsza sprawę. Dzieje się tak zawsze, gdy wilgotno na dworze.

Jedyne co odkryłem, to po wyjęciu schowka urwaną klapkę obiegu w dmuchawie. Po prostu się zerwała i spadła. Ale nie wiem, czy to ma znaczenie.
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

20 Lis 2023, 20:33

Meh napisał(a):po wyjęciu schowka urwaną klapkę obiegu w dmuchawie.

Jakiego obiegu? Sprecyzuj bardziej o jaką klapkę ci chodzi.
Meh napisał(a):szyby masakrycznie parują. Muszę mieć ciągle włączoną klimatyzację, bo po wyłączeniu wystarczą 2 minuty i szyba zaparowana. Ciepły nawiew na szybę nie pomaga, a czasami nawet pogarsza sprawę. Dzieje się tak zawsze, gdy wilgotno na dworze.

Raczej normalna sprawa.
Meh napisał(a):Dochodzi w czasie jazdy do około 85*C, po czym bardzo szybko spada na 70*C. Następnie zatrzymuje się na 80*C i dalej nie idzie.

Wg wskaźnika patrzysz, czy podłaczałeś jakiś interfejs?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Lis 2023, 22:10

MotoAlbercik napisał(a): Meh napisał(a):
po wyjęciu schowka urwaną klapkę obiegu w dmuchawie.


Jakiego obiegu? Sprecyzuj bardziej o jaką klapkę ci chodzi.

Być może chodzi o urwany łącznik między siłownikiem a klapą wewnętrzego obiegu . Typowe uszkodzenie w astrach i zafirach . Pęka to ustrojstwo .Jak klapa zostaje w położeniu obiegu wewnętrznego to parowanie szyb jest tego powodem
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4723
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

21 Lis 2023, 00:03

MotoAlbercik napisał(a):Jakiego obiegu? Sprecyzuj bardziej o jaką klapkę ci chodzi.


Chodzi o klapkę sterującą obiegiem powietrza, która jest zamocowana w dmuchawie.

MotoAlbercik napisał(a):Wg wskaźnika patrzysz, czy podłaczałeś jakiś interfejs?


Patrzę według wskaźnika. Grzeje dobrze, pod dywanikami sucho, więc nagrzewnicę mogę wykluczyć.
Był podłączany komputer u elektromechanika i wykazało błąd czujnika temperatury, ale powietrza dolotowego.

bonifacy napisał(a):Być może chodzi o urwany łącznik między siłownikiem a klapą wewnętrzego obiegu.


Być może tak. Chodzi o to półokrągłe coś z gąbką:
[link do oferty na Allegro wygasł]

U mnie to coś się urwało z zawiasu i sobie leży w dmuchawie, a silniczek sterujący klapką sobie cały czas chodzi i buczy :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

21 Lis 2023, 10:01

Meh napisał(a):U mnie to coś się urwało z zawiasu i sobie leży w dmuchawie, a silniczek sterujący klapką sobie cały czas chodzi i buczy

No to masz przyczynę. Bonifacy miał rację.
Meh napisał(a):Patrzę według wskaźnika.

Wskaźnik to tylko jest informacyjnie. Nie wskazuje temperatury w stopniach. Najlepiej podłączyć się pod interfejs i sprawdzić jaka jest prawdziwa temp.
Meh napisał(a):Dochodzi w czasie jazdy do około 85*C, po czym bardzo szybko spada na 70*C. Następnie zatrzymuje się na 80*C i dalej nie idzie.

Tu wygląda na to, że jest ok. Termostat jest zamknięty, płyn krąży w małym obiegu, szybko się nagrzewa silnik i tak ma być. Potem termostat się otwiera, temp. na wskaźniku spada, bo płyn poszedł do chłodnicy ( w duży obieg ), a więc się ochłodził. I zaraz potem z powrotem się nagrzewa i trzyma temperaturę. Jedynie co, to można sprawdzić jakimś interfejsem, czy jest to 80, czy może 89 stopni.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Gru 2023, 01:35

Będę jeszcze wymieniał pompę wody. W poprzednim samochodzie takie skoki temperatury były powodowane przez nią. Zobaczymy czy to pomoże :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

22 Gru 2023, 16:54

Po wymianie czujnika temperatury na nowy, wskazówka już tak nie opada, aczkolwiek spadnie po otwarciu termostatu do 80*C i wraca do właściwej pozycji.
Po 2 kilometrach jest 80*C na wskazaniu, to chyba jest za szybkie i może jednak pompa wody do wymiany.

A tutaj wstawiam zdjęcie tego uszkodzonego obiegu w dmuchawie. Tak to wygląda i o tą klapkę chodzi :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

22 Gru 2023, 17:37

Meh napisał(a):Po 2 kilometrach jest 80*C na wskazaniu, to chyba jest za szybkie

Przy obecnych temperaturach ta raczej stanowczo za szybko :ok:
Meh napisał(a):Będę jeszcze wymieniał pompę wody.

Wymienić oczywiście możesz, ale jakby pompa była uszkodzona, to płyn w silniku by nie był raczej 80 stopni, tylko o wiele więcej, a nawet by się gotował. Ale przypadki są różne.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Gru 2023, 18:04

Meh napisał(a):Wymieniłem termostat
Meh napisał(a):Będę jeszcze wymieniał pompę wody

To jest Z16SE więc do wymiany termostatu trzeba ściągnąć kpl rozrząd . Przy ponownym montażu napięcie napinacza ustala się przez obrót pompy wody. Aby nie ciekło z niej i tak trzeba było ją wymontować , oczyścić ,założyć nową uszczelkę . Ty tak raz to , potem to, a w sumie to jedna robota
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4723
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

22 Gru 2023, 18:16

Na pewno trzeba zdjąć obudowę paska rozrządu, ale nie słyszałem, żeby demontować cały rozrząd przy wymianie termostatu.

W sumie mogłem cały komplet kupić i wymienić, ale jest karteczka, że komplet był wymieniany 17 000 km temu... no cóż, wymienia się komplet a nie wierzy sprzedającemu :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

23 Gru 2023, 10:04

Meh napisał(a):Na pewno trzeba zdjąć obudowę paska rozrządu, ale nie słyszałem, żeby demontować cały rozrząd przy wymianie termostatu.
Jak zwykle są dwie procedury - serwisowa i internetowa . Internetowa na skróty z kombinacją obarczoną ryzykiem . Serwisowa trochę dłuższa ale pozbawiona ryzyka . Tu i tu na pewno jest konieczność demontażu koła z wałka rozrządu . Inaczej nie dostaniesz się do termostatu.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4723
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

10 Lut 2024, 16:24

Oddałem auto do elektromechanika, żeby mi zrobił ten nawiew.
Poszukałem silniczka obiegu - w Polsce nie występuje taka część, jedynie z podobnymi numerami i innych firm. Musiałbym sprowadzać z Litwy.

Zatem postanowiłem, że klapka zostanie zablokowana w pozycji obiegu zewnętrznego, a silniczek odłączony od zasilania, żeby był spokój.
A co do przyczyny parowania szyb, to przypadkiem chyba ją znalazłem.

Pod uszczelką podszybia jest woda, a sama uszczelka nie przylega na rantach do mocowania. Podobno ta wilgoć wchodzi podszybiem do wnętrza samochodu, gdy się to oleje. Kiedyś pod brzegami uszczelki widziałem bagienko :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003