Cewka zapłonowa - co to jest? - artykuł

Cewka zapłonowa - co to jest? - artykuł

09 Sie 2013, 07:47

"Podstawą funkcją cewki zapłonowej jest transformacja prądu niskiego napięcia, a więc 12V, na prąd wysokiego napięcia, rzędu 20 tys. Volt. Po co samochodom tak wysokie napięcie? Otóż, jest ono niezbędne przy zapłonie, a konkretnie przy przeskoku iskry ze świec zapłonowych.

Przetworzenie napięcia o tak dużej różnicy jest czynnością niezwykle trudną, nic więc dziwnego, że cewki zapłonowe to elementy poddane stałym obciążeniom. To obciążenie jest jeszcze większe, gdy nie do końca sprawne są świece lub kable zapłonowe. Co za tym idzie, niesprawne świece i przewody zapłonowe oznaczają przyspieszone zużycie cewki. W celu odciążenia nieco cewki zapłonowej, konstruktorzy opracowali konstrukcję wykorzystującą dwie cewki na cztery cylindry a następnie po jednej cewce na każdy cylinder.

Wykorzystanie osobnej cewki na każdy jeden cylinder pozwala na stosowanie specjalnej listwy zapłonowej i eliminację wielu delikatnych części, wrażliwych na zawilgocenie i uszkodzenie. Przetwarzanie prądu odbywa się tuż przed świeca zapłonową, przez co zapłon w nowoczesnych autach jest o wiele prostszy, niż w modelach starszych, z poprzedniego wieku.

Jeśli w naszym aucie występują problemy z cewką zapłonową, zazwyczaj zauważymy to po rozgrzaniu silnika. Zaczyna on szarpać, pracować nierówno. Sytuacja dopiero poprawia się po wyłączeniu silnika i jego wystygnięciu. Jednak do czasu. Innym znanym objawem jest odpalanie na kilkanaście sekund, a następnie samoistne gaśnięcie silnika. Z racji tego, że objawy są podobne, wielu mechaników myli usterkę cewki zapłonowej z awarią czujnika położenia wałka rozrządu lub czujnika Halla. Z tego też powodu, wszelkie usterki tego typu najlepiej naprawiać w wyspecjalizowanych warsztatach, zajmujących się elektroniką i elektryką samochodową.

Jeśli okaże się, że w naszym aucie wadliwa okazała się cewka zapłonowa, najczęściej będziemy musieli ją po prostu wymienić. Zwykle są to bowiem części nierozbieralne i nienaprawialne, a warsztatów, które potrafią rozmontować i naprawić cewkę jest w Polsce naprawdę bardzo mało.

Cewki zapłonowe potrafią ulec także usterce stricte mechanicznej – np. pękniecie obudowy. Za taki stan rzeczy najczęściej odpowiada nieprawidłowy montaż bądź też za wysoka temperatura. Usterki tego typu można łatwo dostrzec i zdiagnozowań nawet samodzielnie, przy pomocy wiedzy dostępnej w internecie.

Przy pracy nad silnikiem auta warto zwrócić uwagę na uszkodzenia gumowych osłon, których zadaniem jest uszczelnianie połączenia na linii cewka – świeca zapłonowa. Minusem takiej usterki jest fakt, że te gumowe osłony rzadko występują w zamienniku – na ratunek przybywają więc internetowe giełdy części używanych bądź też ASO.
"

http://www.autoczescipolska.pl/cewka-zaplonowa.html
speedy62
Początkujący
 
Posty: 165
Rejestracja: 30 Lip 2013, 08:11
Prawo jazdy od: 15 07 2003
Auto: Ford Mondeo

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowe zasady przeglądu samochodu na stacji kontroli pojazdów Nowe zasady przeglądu samochodu na stacji kontroli pojazdów
    Wszystkich kierowców którzy posiadają auto będą obowiązywały nowe przepisy dotyczące badań technicznych. Aktualnie za takie badanie właściciel pojazdu płaci po jego wykonaniu, a według nowych przepisów ...
    BMW ActiveE (od r. 2010) - samochód elektryczny BMW ActiveE (od r. 2010) - samochód elektryczny
    Na początku 2010 r., zaledwie rok po debiucie MINI E, BMW Group poczyniła kolejny wielki krok w kierunku opracowania pojazdów produkcyjnych o zerowym poziomie emisji spalin w postaci światowej premiery BMW Concept ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • 8 Runda Rajdowych Mistrzostw Świata
      Tuning Mazda, przezentacja, dym, woda
      Infiniti Q50
      Subaru Impreza STI