Czarny lód na drodze! - niewidzialne zagrożenie

Czarny lód na drodze! - niewidzialne zagrożenie

27 Lis 2017, 15:22

Choć trwa jeszcze jesień i w ciągu dnia często można cieszyć się słoneczną pogodą, noce bywają już chłodne. Wraz z pojawieniem się pierwszych przymrozków na drogach robi się niebezpiecznie – jezdnia może pokryć się tzw. czarnym lodem, czyli cienką, prawie niewidoczną warstwą zamarzniętej wody. Ponieważ trudno ją zauważyć, wzrasta ryzyko wpadnięcia w poślizg.
ImageZdjęcie przedstawia drogę pokrytą całkowicie lodem. Widać że wystąpiła tam gołoledź i nawet chodniki są skute lodem, cienka warstwą która pod odpowiednim kątem patrzenia świeci się odpijając światło.

Większość kierowców jeździ jeszcze na letnich oponach i może nie spodziewać się śliskiej nawierzchni drogi choć przy lodzie na drodze nawet na zimowych oponach nie jest łatwo. Uczestnicy ruchu drogowego powinni jednak uważać na szybko zmieniające się warunki atmosferyczne. Gdy wilgotne powietrze, deszcz czy mgła zamarza na powierzchni jezdni, tworzy się tzw. czarny lód. Najczęściej dzieje się tak w nocy lub wczesnym rankiem, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera.

Jak zauważyć czarny lód?
Powstająca podczas przymrozków warstwa lodu jest bardzo cienka, a z tego powodu – prawie niewidzialna. "Jedyną widoczną oznaką utworzenia się lodu na jezdni jest to, że droga nim pokryta delikatnie się świeci i sprawia wrażenie mokrej. Kierowca może również zwracać uwagę na pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że może znajdować się również na jezdni" mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Luz i cisza
Podczas jazdy po drodze pokrytej czarnym lodem kierowca może poczuć luz w układzie kierowniczym (bardzo lekko kręcąca się kierownica nie sprawiająca żadnych oporów). Zaniepokoić powinien go również brak odgłosu toczenia się kół po jezdni. W takiej sytuacji nie wolno działać impulsywnie i gwałtownie hamować lub skręcać kierownicą. Aby odzyskać kontrolę nad pojazdem poruszającym się po oblodzonej nawierzchni, należy delikatnie zredukować prędkość, zdejmując nogę z pedału gazu. Najlepiej jednak w ogóle nie dopuścić do poślizgu. Dzięki uważnej obserwacji drogi oraz znajomości miejsc, w których to zjawisko występuje najczęściej, można zmniejszyć prędkość odpowiednio wcześnie.

Niebezpieczne miejsca
Czarny lód szczególnie często powstaje w okolicach jezior i rzek, na terenach zalesionych i pagórkowatych, a także na mostach, wiaduktach i w tunelach. W tych miejscach należy zwolnić oraz utrzymywać większy niż zwykle dystans w stosunku do poprzedzającego pojazdu. Bardzo często też zdarza się że czarny lód jest pokryty delikatną warstwą szronu co może być mylące dla kierowcy.

źródło: Redakcja, Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2557
Zdjęcia: 9486
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Praktyczny mały samochód hybrydowy Praktyczny mały samochód hybrydowy
    Samochody z alternatywnymi napędami od lat systematycznie zyskują na popularności, a prym w tym segmencie wiodą tańsze i bardziej praktyczne od samochodów elektrycznych modele z napędem hybrydowym. Ile kosztuje ekologia? ...
    Jak jeździć po nawałnicy? Jak jeździć po nawałnicy?
    W lecie często nawiedzają nas intensywne burze, gwałtowne opady deszczu i nawałnice. Takie warunki atmosferyczne są bardzo niebezpieczne w szczególności dla kierowców. Pod wpływem silnego wiatru łamią się gałęzie, a intensywny ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Tak sie jezdzi po wizycie w ASO
      5989e571e2d63 p
      Nocne wyścigi Olsztyn
      Kia Niro Concept, środkowy wyświetlacz multifunkcyjny