Choć trwa jeszcze jesień i w ciągu dnia często można cieszyć się słoneczną pogodą, noce bywają już chłodne. Wraz z pojawieniem się pierwszych przymrozków na drogach robi się niebezpiecznie – jezdnia może pokryć się tzw. czarnym lodem, czyli cienką, prawie niewidoczną warstwą zamarzniętej wody. Ponieważ trudno ją zauważyć, wzrasta ryzyko wpadnięcia w poślizg. Zdjęcie przedstawia drogę pokrytą całkowicie lodem. Widać że wystąpiła tam gołoledź i nawet chodniki są skute lodem, cienka warstwą która pod odpowiednim kątem patrzenia świeci się odpijając światło.
Większość kierowców jeździ jeszcze na letnich oponach i może nie spodziewać się śliskiej nawierzchni drogi choć przy lodzie na drodze nawet na zimowych oponach nie jest łatwo. Uczestnicy ruchu drogowego powinni jednak uważać na szybko zmieniające się warunki atmosferyczne. Gdy wilgotne powietrze, deszcz czy mgła zamarza na powierzchni jezdni, tworzy się tzw. czarny lód. Najczęściej dzieje się tak w nocy lub wczesnym rankiem, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera.
Jak zauważyć czarny lód? Powstająca podczas przymrozków warstwa lodu jest bardzo cienka, a z tego powodu – prawie niewidzialna. "Jedyną widoczną oznaką utworzenia się lodu na jezdni jest to, że droga nim pokryta delikatnie się świeci i sprawia wrażenie mokrej. Kierowca może również zwracać uwagę na pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że może znajdować się również na jezdni" mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Luz i cisza Podczas jazdy po drodze pokrytej czarnym lodem kierowca może poczuć luz w układzie kierowniczym (bardzo lekko kręcąca się kierownica nie sprawiająca żadnych oporów). Zaniepokoić powinien go również brak odgłosu toczenia się kół po jezdni. W takiej sytuacji nie wolno działać impulsywnie i gwałtownie hamować lub skręcać kierownicą. Aby odzyskać kontrolę nad pojazdem poruszającym się po oblodzonej nawierzchni, należy delikatnie zredukować prędkość, zdejmując nogę z pedału gazu. Najlepiej jednak w ogóle nie dopuścić do poślizgu. Dzięki uważnej obserwacji drogi oraz znajomości miejsc, w których to zjawisko występuje najczęściej, można zmniejszyć prędkość odpowiednio wcześnie.
Niebezpieczne miejsca Czarny lód szczególnie często powstaje w okolicach jezior i rzek, na terenach zalesionych i pagórkowatych, a także na mostach, wiaduktach i w tunelach. W tych miejscach należy zwolnić oraz utrzymywać większy niż zwykle dystans w stosunku do poprzedzającego pojazdu. Bardzo często też zdarza się że czarny lód jest pokryty delikatną warstwą szronu co może być mylące dla kierowcy.
źródło: Redakcja, Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Gdy znów przyjedzie późna jesień czy zima gdy będą przymrozki Mrozy kierowcy powinni zastosować się do znaku który ostrzega z namalowaną " śnieżynką" a niestety wielu kierowców nawet nie zwalnia na takich obszarach tylko jedzie tak samo.
Trzeba pamiętać, że taki czarny lód może być nie tylko w takich miejscach jak piszesz. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i myślenia kierowcy. Teraz każde auto ma informacje o temperaturze zewnętrznej i mając ja bliska zera warto pomyśleć o tym że takie zjawisko może wystąpić ponieważ przy gruncie temperatura jest najczęściej jeszcze niższa.
Droga od koncepcji do samochodu Gdy samochód zjeżdża z linii produkcyjnej, jest w nim już zawarty efekt wysiłku wielu osób. Stworzenie nowego modelu to długi i kompleksowy proces, na który składają się lata doświadczenia zebrane przy ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.