Czy to normalne? Zachowanie układu chłodzenia.

27 Cze 2019, 10:54

Zaobserwowałem pewne objawy w moim aucie głowie się co zrobić chce rozeznać się przed oddaniem do mechanika a to podsumowanie objawów:

-Samochód szybko się nagrzewa do 90 stopni ok - 10 minut jazdy po mieście (mamy lato) lecz potem nie przekracza tych 90
-na zimnym silniku płynu w zbiorniku jest mało na ciepłym poziom wzrasta
-na rozgrzanym silniku po odkręceniu korka syczy i podnosi się poziom płynu w zbiorniku
-jak gazuje go to pojawiają się bąbelki powietrza w płynie i zaczyna parować lekko ze zbiorniczka
-nie zauważyłem aby wiatrak chłodnicy działał jak przyjadę z miasta - zawsze po otwarciu maski wiatrak stoi w miejscu
- zauważyłem dziwne bulgotanie w kabinie od strony nagrzewnicy i jakby przelewanie wody gdy lekko wciskam gaz
-wzrosło mi spalanie chwilowe czasami jak jade na 2 albo 3 to pokazuje nawet 14 litrów do momentu aż nie jadę jak emeryt wciskając lekko gaz - średnie jak na razie mam 6.3 litra
-płynu jako tako niby nie ubywa a na korku oleju nie ma żadnej mazi ani nic
-auto nie kopci jedynie co to może spaliny maja dziwny zapach jakby
-problemy zauważyłem po wymianie rozrządu wraz z pompą wody
-na betonie nie widać żadnych śladów oleju ani płynu chłodniczego - nic nigdzie nie leci

Jakieś pomysł i diagnoza? Czy to nie uszczelka albo w najgorszym wypadku pęknięty blok silnika? auto dopiero co kupione i już jestem podłamany.
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

27 Cze 2019, 12:19

Pasat1999 napisał(a):-Samochód szybko się nagrzewa do 90 stopni ok - 10 minut jazdy po mieście (mamy lato) lecz potem nie przekracza tych 90
Raczej normalne, 10 minut to nie tak szybko przy obecnych temperaturach :)
Pasat1999 napisał(a):-na zimnym silniku płynu w zbiorniku jest mało na ciepłym poziom wzrasta
To normalne, dlatego nad kreską max w zbiorniku wyrównawczym zawsze jest jeszcze pusta przestrzeń
Pasat1999 napisał(a):-na rozgrzanym silniku po odkręceniu korka syczy i podnosi się poziom płynu w zbiorniku
Tego nie powinno się robić ze względów bezpieczeństwa bo można się poparzyć ale jest to normalny objaw bo po rozprężeniu ciecz zwiększa swoją objętość i szybciej dochodzi do wrzenia
Pasat1999 napisał(a):-jak gazuje go to pojawiają się bąbelki powietrza w płynie i zaczyna parować lekko ze zbiorniczka
Takiego objawu raczej nie powinno być warto tu sprawdzić testerem na zawartość CO2 w układzie chłodzenia
Pasat1999 napisał(a):-nie zauważyłem aby wiatrak chłodnicy działał jak przyjadę z miasta - zawsze po otwarciu maski wiatrak stoi w miejscu
Być może nie jest potrzebny w danym momencie, warto by było sprawdzić czy jest sprawny. Lub zostaw na chwilę samochód na wolnych obrotach niech pochodzi to wiatrak powinien się za jakiś czas załączyć. Oczywiście obserwuj temperaturę silnika.
Pasat1999 napisał(a):- zauważyłem dziwne bulgotanie w kabinie od strony nagrzewnicy i jakby przelewanie wody gdy lekko wciskam gaz
Być może układ chłodzenia (sama nagrzewnica) nie jest do końca odpowietrzony dobrze albo jest to efekt przedostających się spalin do układu chłodzenia które trafiają tam i przez to bulgocze.
Pasat1999 napisał(a):-płynu jako tako niby nie ubywa a na korku oleju nie ma żadnej mazi ani nic
Tzn. ubywa czy nie bo jak np. po 1000km musisz coś dolać to już jest to zastanawiające jak nie ma wycieków
Pasat1999 napisał(a):-auto nie kopci jedynie co to może spaliny maja dziwny zapach jakby
Przy bardzo małej nieszczelności silnik nie będzie kopcił na biało czasem nawet nie da się tego zaobserwować po jego pracy bo tu nie będzie żadnych niepokojących objawów.
Pasat1999 napisał(a):-problemy zauważyłem po wymianie rozrządu wraz z pompą wody
Spróbuj dobrze odpowietrzyć układ chłodzenia i zobacz czy to bulgotanie przestanie być słyszalne.
Pasat1999 napisał(a):-na betonie nie widać żadnych śladów oleju ani płynu chłodniczego - nic nigdzie nie leci
No to tu jest ok, więc jeżeli płynu ubywa to musi przedostawać się do oleju lub do komory spalania innej możliwości nie ma.

Pasat1999 napisał(a):Czy to nie uszczelka albo w najgorszym wypadku pęknięty blok silnika?
Na spokojnie wszystko po kolei zdiagnozuj i zobaczysz co z tego wyjdzie. kup ten tester na CO2 i daj znać co wyszło czy są spaliny w układzie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

27 Cze 2019, 12:32

Po pierwsze wszystkie te objawy które opisałeś pozwalają twierdzić po pierwsze-masz niesprawny układ chłodzenia,bo każdy sprawny układ chłodzenia nawet przy tak wysokich temp.spokojnie sobie poradzi.Albo masz zapowietrzony,lub walnięty termostat .Po drugie duży stopień prawdopodobieństwa graniczący z pewnością,że kupiłeś kolego samochód z uszkodzoną uszczelką pod głowicą.Test na zawartość Co2 da ci jednoznaczną odpowiedź,ale nie oczekuj przy tych objawach co opisujesz (bo one nie są normalne dla sprawnego układu chłodzenia ),że będzie odpowiedź pozytywna.
fiatcoupepolska. pl
fiatcoupe
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 188
Miejscowość: Brydzia
Auto: Fiat Coupe 2.0 20VT
Silnik: 2.0.20VT-220 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Rok produkcji: 1997

27 Cze 2019, 12:43

Dzięki za rady, sprawdziłem również węże od chłodnicy oba gorące ale da się je ścisnąć bez problemu (miękkie ) do tego nawiew gorący jak dam na maksa ogrzewanie. Ok kupie tester i sprawdzę
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

27 Cze 2019, 13:42

Dzięki, sprawdziłem jeszcze węże i nie są twarde, oba gorące aż parzą przy sciskaniu węża w zbiorniku pojawiają się bąbelki i ten wiatrak sie nie załącza na 90% lecz czy w przypadku uszczelki i awarii wiatraka temperatura nie przekraczała by 90°? Zakupiłem tester i czekam aż przyjdzie to sprawdze układ
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

27 Cze 2019, 13:59

Pasat1999 napisał(a):Samochód szybko się nagrzewa do 90 stopni ok - 10 minut jazdy po mieście (mamy lato) lecz potem nie przekracza tych 90

No i tu jest wszystko ok, aczkolwiek powinien się nagrzać szybciej. 10 minut to dużo jak na lato. W zimie szybciej się zagrzewa. Myślę, że to termostat. Ale póki co, to nie ma się czym przejmować - zostaw do zimy i zobaczysz jak w zimie będzie się długo nagrzewało.
Pasat1999 napisał(a):-na zimnym silniku płynu w zbiorniku jest mało na ciepłym poziom wzrasta

Na zimnym silniku płynu powinno być w połowie między min a max. Jak silnik będzie zimny, to uzupełnij poziom.
Pasat1999 napisał(a):na rozgrzanym silniku po odkręceniu korka syczy i podnosi się poziom płynu w zbiorniku

Jak najbardziej normalne. Z tym, że tak jak pisał kolega wyżej, nie powinno się tego robić, zgodnie z instrukcją zresztą, bo można się poparzyć i to konkretnie.
Pasat1999 napisał(a):jak gazuje go to pojawiają się bąbelki powietrza w płynie i zaczyna parować lekko ze zbiorniczka

Z tego co kojarzę, to masz układ chłodzenia przelewowy, czyli płyn z silnika/chłodnicy wraca do zbiorniczka i ze zbiorniczka dalej do silnika znowu. Dlatego możesz mieć takie objawy, bo wlewający się płyn pod jakimś tam ciśnieniem do naczynia, zawsze będzie powodował bąbelki. Dla pewności możesz płyn powąchać w tym zbiorniczku, czy nie zalatuje spalinami, albo jak koledzy pisali zrobić test na zawartość CO2 w płynie. Parę złociszy to kosztuje.
Pasat1999 napisał(a):nie zauważyłem aby wiatrak chłodnicy działał jak przyjadę z miasta - zawsze po otwarciu maski wiatrak stoi w miejscu

Wiatrak, zgodnie z instrukcją samochodu, powinien włączyć się dopiero przy 102 stopniach na 1 biegu i 108 stopni na drugim. Więc tu dalej jest wszystko ok.
Pasat1999 napisał(a): zauważyłem dziwne bulgotanie w kabinie od strony nagrzewnicy i jakby przelewanie wody gdy lekko wciskam gaz

Może być układ zapowietrzony, aczkolwiek jak masz faktycznie układ przelewowy, to tak się może zdarzać. W Nubirze też miałem układ przelewowy i raz było to słychać, a raz nie. Myślę, że to kwestia zwracania uwagi.
Pasat1999 napisał(a):wzrosło mi spalanie chwilowe czasami jak jade na 2 albo 3 to pokazuje nawet 14 litrów do momentu aż nie jadę jak emeryt wciskając lekko gaz - średnie jak na razie mam 6.3 litra

Spalanie chwilowe uzależnione jest od obrotów. Jak się na 1 czy 2 rozpędzasz, to takie spalanie jest normalne. W zależności od silnika, może sięgać nawet i 50 l.
Pasat1999 napisał(a):płynu jako tako niby nie ubywa a na korku oleju nie ma żadnej mazi ani nic
-auto nie kopci jedynie co to może spaliny maja dziwny zapach jakby
-problemy zauważyłem po wymianie rozrządu wraz z pompą wody
-na betonie nie widać żadnych śladów oleju ani płynu chłodniczego - nic nigdzie nie leci

Więc czego się tu czepiać?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kalkulatory motoryzacyjne
    Kalkulatory dla każdego kierowcy w których sprawdzisz i porównasz rozmiary opon, dobierzesz odpowiedni ich zamiennik, obliczysz ET felgi, dobierzesz rozmiar opony do felgi i felgę do opony, obliczysz średnią ...

27 Cze 2019, 14:07

Dzięki za odpowiedź, wiesz nie znam się na mechanice a nie chciałbym upalic auta przez głupotę dlatego wolę zdiagnozować objawy które mnie niepokoją po prostu jestem przeczulony i o wszystko dbam do perfekcji i chcialbym żeby auto też było w stanie idealnym albo żebym się nie przyczynial do jego zniszczenia. Niepokoją mnie tylko te bable i dziwny zapach spalin nic więcej bo plynu ile było tyle jest musiałbym dużo pojeździć to może bym zauważył ubytek choćby 1cm
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

27 Cze 2019, 15:16

Nie chce też zjebac silnika jeżdżąc nim jeżeli coś jest na rzeczy czy Ty byś odpuścił poruszanie sie autem do momentu testu na co2?czy śmiało mogę jeździć?
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

02 Lip 2019, 19:56

zrobiłem dziś test na rozgrzanym silniku 2 razy jeden po przejechaniu z 6km po mieście drugi po przejechaniu 25 km po trasie. Test negatywny, płyn nie zmienił koloru nawet lekko się nie odbarwił żeby sprawdzić czy test nie jest felerny dmuchnąłem w rurke z płuca już po wykonanym teście na zbiorniku samochodu i barwnik od razu zmienił kolor na zielony a po chwili na żółty więc tester działa prawidłowo.

Test wykonałem na rozgrzanym silniku podpinając się pod zbiornik wyrównawczy płynu i gazując auto miedzy 2 a 3tys obrotów przez ok minute, powietrze przepływało przez tester lecz kolor wciąż niebieski.

Czy to możliwe że mimo tego że test nie wykazuje co2 w płynie są jakieś przedmuchy bądź jakaś nieszczelność w głowicy/bloku silnika?

jeszcze dziś zauważyłem że po zatankowaniu vervy ON a nie effecty jakby spaliny przestały " walić" ale muszę to jeszcze posprawdzać i przetestować.
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

04 Lip 2019, 14:54

Pasat1999 napisał(a):Czy to możliwe że mimo tego że test nie wykazuje co2 w płynie są jakieś przedmuchy bądź jakaś nieszczelność w głowicy/bloku silnika?
Jak by była taka nieszczelność to raczej by wyszło w tym teście.

Pasat1999 napisał(a):jeszcze dziś zauważyłem że po zatankowaniu vervy ON a nie effecty jakby spaliny przestały " walić" ale muszę to jeszcze posprawdzać i przetestować.
Zobacz jeszcze jak będzie w perspektywie dłuższego czasu, być może paliwo z tej poprzedniej stacji miało jakieś inne dodatki przez które podczas spalania powstawał specyficzny zapach.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

04 Lip 2019, 14:58

Dzięki, dziś jeszcze byłem na diagnostyce komputerowej zero błędów widocznie spaliny mają tak walić na mieście dziś poczułem ppdobny smród z innego diesle w nowszym roczniku może nieco slabszy ale tez tak charakterystyczny, widocznie to taka cecha bądź wypalanie dpfa tym bardziej że zauważyłem troche mokrego na tlumiku jakby woda/olej czarne i rzadkie pewnie filtr się wypala
Pasat1999
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 7
Prawo jazdy: 05 04 2011
Auto: Chevrolet Cruze
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009