Docieranie silnika na LPG

27 Lis 2021, 15:02

Mam nowego Dustera z gazem i na forum Dacii użytkownicy wspominają o docieraniu silnika na benzynie( że niby dostali takie zalecenie w salonie, by najpierw wyjeździć cały bak benzyny).
Ja żadnego takiego zalecenia nie dostałem. Do tego na logikę, nie widzę takiego powodu, by rodzaj paliwa miał jakiś wpływ na ułożenie nowego silnika.
Rozumiem zakaz pałowania, ale to :?:
Ktoś obeznany z gazem może się wypowiedzieć :?:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

27 Lis 2021, 15:30

Znajomy miał też nowego Dustera z LPG i nic takiego mu nie mówili. Moim zdaniem ważniejsze by było zrobienie wymiany oleju po jakiś 2-3tkm (ale tego nie zaleca producent :) ) niż takie jeżdżenie na benzynie.

Oczywiście warto jeździć przez pierwszy okres czasu nie piłując silnika na wysokich obrotach.

Tu masz też coś w temacie na forum docieranie-nowego-auta-z-fabrycznym-lub-montowanym-od-nowosci-lpg-vt102132.htm lub docieranie-samochodu-po-remoncie-na-lpg-vt93987.htm tematy podobne.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

27 Lis 2021, 16:00

Nie wydaję mi się, żeby to miało znaczenie, tym bardziej, że instalacja jest fabryczna. Ale olej zmień po max 2 tys km, na yt są filmiki jaki jest metaliczny olej.
Gość114260
 

27 Lis 2021, 16:43

Rokiko napisał(a):Oczywiście warto jeździć przez pierwszy okres czasu nie piłując silnika na wysokich obrotach.

To akurat jest logiczne i tego się trzymam.
Rokiko napisał(a):Moim zdaniem ważniejsze by było zrobienie wymiany oleju po jakiś 2-3tkm

quel napisał(a):Ale olej zmień po max 2 tys km, na yt są filmiki jaki jest metaliczny olej.

Zawsze tak robię z nowymi autami.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

27 Lis 2021, 19:56

yeti65 napisał(a):Do tego na logikę, nie widzę takiego powodu, by rodzaj paliwa miał jakiś wpływ na ułożenie nowego silnika.


LPG podnosi temperaturę w komorze spalania, jak dla mnie to jest dość logiczne.

Czy faktycznie ma wpływ? Nie wiem, nikt tego nie badał więc pewnie lepiej założyć że tak jest xD
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

27 Lis 2021, 20:39

galakty napisał(a):LPG podnosi temperaturę w komorze spalania, jak dla mnie to jest dość logiczne.

To wiem, ale przy spokojnej jeździe nie ma to chyba wielkiego znaczenia.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

28 Lis 2021, 11:57

Podejrzewam że nie robi to większej różnicy, ale że gwarancji na to nie ma to lepiej dmuchać na zimne.

Z drugiej strony po co fabryczne LPG skoro nie można go używać od razu? Bezsens lekki. Jeśli to szkodzi to mogliby zaprogramować że do 1000 km instalacja się nie włączy.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

28 Lis 2021, 13:31

Ja powiem tak - miałem kilka samochodów z nowo założoną instalacją LPG. Żaden gazownik nigdy nie mówił nic o docieraniu takiej instalacji. Zresztą co w LPG ma się docierać. Po kilkudziesięciu km trzeba jedynie skorygować ustawienia instalacji. Normalka. Natomiast jeżeli chodzi o silniki, to obecnie żaden producent nie podaje w instrukcji informacji, że silnik trzeba docierać.
Kiedyś, za czasów Polonezów instrukcja mówiła o docieraniu silnika przez określoną ilośc km. Ale teraz już tego nie ma.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Lis 2021, 13:47

MotoAlbercik napisał(a):Kiedyś, za czasów Polonezów instrukcja mówiła o docieraniu silnika przez określoną ilośc km. Ale teraz już tego nie ma.
To się zgadza jednak nie oznacza tego że przy pokonywaniu pierwszych km silnik nie dociera się. Tam podczas pracy wszystko się układa może nie w takim stopniu jak to było kiedyś bo i spasowania miały większe tolerancje ale jak by nie było docierają się wszystkie elementy współpracujące ze sobą.

Dzisiaj producenci są bardzo powściągliwi w zalecaniu pewnych rzeczy bo to może odstraszać klientów :) podobnie jest z wymianami olejów skąd się wzięły takie długie interwały? A no z tego żeby było wygodniej taniej i rzadziej, szczególnie dla flot. Przecież takie działanie nie ma żadnego uzasadnienia technicznego w wydłużeniu takich przeglądów olejowych do 30-35tkm. Ale to już inny temat :)

Wracając do docierania nowego silnika na LPG myślę że tak jak zostało to już wyżej potwierdzone i przez innych. Należy jeździć normalnie bez przeciągania obrotów i wymienić olej po około 2tkm nawet jak serwis tego nie zaleca. Filtry od gazu zmieniamy co 10tkm lub maks co 15tkm. Wiem jaki mamy gaz i jak one wyglądają po tym przebiegu więc nie radze tych odległości przekraczać jak chcemy chronić wtryski gazowe żeby jak najdłużej nam służyły.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

28 Lis 2021, 14:06

Dzięki za porady. Na razie jeżdżę i na benzynie i na gazie.
Przed zgaszeniem silnika przełączam na benzynę, bo przy gaszeniu na gazie rozruch jest nieco przydługi. Na gaz przełączam sam, jak już się silnik rozgrzeje. Pewnie po jakimś czasie, będę jeździł już tylko na gazie,
ale tak do 5 tys km myślę jeszcze jeździć czasami i na benzynie.
Olej planuję zmienić około 5 tys km właśnie, potem przy 15tys, i dalej co 15 tys. Co druga wymiana zbiegnie się z serwisem.
Co do gazu, to tankuję tylko na Lotosie- z wygody- stacja pod bokiem i faktura zbiorcza raz na miesiąc. Jest jakaś różnica w jakości gazu między markowymi stacjami :?:
Galakty, to rzeczywiście bezsens i myślę, że to po prostu nadgorliwość użytkowników, niż faktyczne zalecenia :mrgreen:
Ja żadnych takich zaleceń nie dostałem.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

28 Lis 2021, 14:35

yeti65 napisał(a):Co do gazu, to tankuję tylko na Lotosie- z wygody- stacja pod bokiem i faktura zbiorcza raz na miesiąc. Jest jakaś różnica w jakości gazu między markowymi stacjami
Jak sam nie sprawdzisz danej stacji to raczej się nie dowiesz. Ja tankowałem na Amic filtry wyglądały po 10tkm całkiem nieźle ale jak ją remontowali to jeździłem kawałek dalej na Orlen i tu już było po takim samym przebiegu gorzej. Jeżeli będziesz wymieniał oba filtry max co 15tkm to nie powinno być większych problemów. Chyba co tyle w Dacii jest wymiana ale tylko jednego filtra od gazu? Co 30tkm wymieniają dwa ale tu nie jestem pewien.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

29 Lis 2021, 10:31

yeti65 napisał(a):Przed zgaszeniem silnika przełączam na benzynę, bo przy gaszeniu na gazie rozruch jest nieco przydługi. Na gaz przełączam sam, jak już się silnik rozgrzeje. Pewnie po jakimś czasie, będę jeździł już tylko na gazie,

No to coś jest nie tak z instalacją. Instalacja powinna pracować w automacie, czyli mimo, że gaz jest włączony, to zimny silnik uruchamia się na Pb, a po osiągnieciu określonej temp. cieczy, zazwyczaj jest to około 20 stopni, zasilanie samoczynnie przełącza się na LPG. Tak samo nawet na rozgrzanym silniku, jak go zgasisz, to przy ponownym rozruchu, odpala najpierw na Pb, a potem przełacza sie na LPG.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Lis 2021, 11:26

MotoAlbercik napisał(a):zazwyczaj jest to około 20 stopni
Bardziej około 30 ale z doświadczenia wiem że najlepiej ustawić około 40 stopni bo to wydłuża znacznie trwałość wtryskiwaczy itp.
yeti65 napisał(a):Przed zgaszeniem silnika przełączam na benzynę, bo przy gaszeniu na gazie rozruch jest nieco przydługi
No to tu jest coś nie tak bo nie powinno być różnicy między gaszeniem na gazie i benzynie. Odpalanie powinno przebiegać tak samo bez żadnych opóźnień.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

29 Lis 2021, 16:11

W instalacji fabrycznej nie masz możliwości grzebania w ustawieniach.
Jeżeli gaszę na benzynie, to odpala po 0,5s, a jeśli na gazie to po 1 s -pomiar na oko :mrgreen: Nie jest to jakieś wielkie opóźnienie, ale zauważalne.
Automatyczne przełączanie działa, a to, że przełączam sam, to taka moja nadgorliwość :lol: żeby nie przełączał się za wcześnie-przynajmniej na dotarciu.
Myślę, że ta różnica wynika z potrzeby przestawienia się z gazu na benzynę,
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

30 Lis 2021, 09:35

yeti65 napisał(a):Jeżeli gaszę na benzynie, to odpala po 0,5s, a jeśli na gazie to po 1 s -pomiar na oko

Przy takim czymś nie ma co sobie głowy zaprzątać.
yeti65 napisał(a):utomatyczne przełączanie działa, a to, że przełączam sam, to taka moja nadgorliwość żeby nie przełączał się za wcześnie-przynajmniej na dotarciu.
Myślę, że ta różnica wynika z potrzeby przestawienia się z gazu na benzynę,

No jak się lepiej z tym czujesz, to tak też możesz robić. Nie zaszkodzi.
Aczkolwiek jak mówi przysłowie, czasami "nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu".
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000