KIA Proceed GT (2021) - "Lżejsza" kierownica przy skręcie w prawo

25 Wrz 2022, 22:45

Dzien dobry, :)


W lipcu 2022 zakupilem samochod KIA Proceed GT 1.6 DCT z 2021 roku (wersja przed liftem). Autko sprawuje sie bardzo dobrze, natomiast w raz z kolejnymi kilometrami za kierownica w/w auta, zauwazylem, ze kierownica reaguje wyraznie "lzej" przy skretach w prawo (najbardziej jest to odczuwalne przy kretych drogach lub skretach typu 90-stopni). Przy wykonywaniu lewoskretu kierownica ma bardziej wyczuwalny ciezar. Raz przy niedużej predkosci (20-30km/h) przy skręcie najechalem na dosyc spora diure, nie wiem natomiast czy to jakkolwiek moze byc powiazane.
Podczas ostatniej wizyty w serwisie (musialem miec wymieniony czujnik od inteligentnej klapy - przestal on dzialac) nadmienilem ten problem natomiast temat nie zostal zaadresowany. Czy ktos ma moze jakis pomysl co moze powodowac ten problem?

Z gory dziekuje za pomoc - 13.10.2022 mam umowiona wizyte w serwisie tylko i wylacznie pod tym katem. Kazda cenna uwaga ze strony spolecznosci bedzie pomocna, poniewaz pozwoli mi potencjalnie zasugerowac przyczyne takiego zachowania kierownicy.

p.s. Wedlug informacji systemowych, wspomaganie kierownicy dziala poprawnie (zadnych bledow).

Pozdrawiam uprzejmie
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

26 Wrz 2022, 09:37

GoldenMat napisał(a):Raz przy niedużej predkosci (20-30km/h) przy skręcie najechalem na dosyc spora diure, nie wiem natomiast czy to jakkolwiek moze byc powiazane.
Najechałeś na dziurę którą stroną samochodu? Na prostej drodze nie zauważyłeś lekkiego ściągania? Powietrze w kołach jest na takim samym poziomie?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10268
Zdjęcia: 35

26 Wrz 2022, 10:18

Dziekuje za odpowiedz!

Auto lekko sciaga na prawa strone, pomimo faktu, ze robiona byla geometria (raptem tydzien temu przy okazji wymiany czujnika od klapy bagaznika). Problem ze sciaganiem pojawia sie raczej przy wiekszych predkosciach (powyzej ~70km).

Zdaje sie, ze to byla wlasnie prawa strona.
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

26 Wrz 2022, 12:02

Warto tu jeszcze zamienić opony np. stronami i wtedy zobaczyć czy coś się zmieni jeżeli geometria jest poprawna.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10268
Zdjęcia: 35

26 Wrz 2022, 12:12

Dzieki Rokiko!

Prawde powiedziawszy to znoszenie auta nie jest tak uciazliwe. Najbardziej denerwujacy jest tez feeling kierownicy, tj. chodzi ona luzniej przy skretach w prawo, podczas gdy przy ruchach kierownica w lewo ciezar jest bardziej wyczuwalny. Zastanawiam sie co moze powodowac taki dziwny objaw, drazek kierowniczy?
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

26 Wrz 2022, 12:25

GoldenMat napisał(a):Najbardziej denerwujacy jest tez feeling kierownicy, tj. chodzi ona luzniej przy skretach w prawo, podczas gdy przy ruchach kierownica w lewo ciezar jest bardziej wyczuwalny.
Przy bardzo małej prędkości np. na parkingu też jest ta różnica wyczuwalna?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10268
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy warto inwestować w ubezpieczenie AC?
    Wielu kierowców wychodzi z założenia, że obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zupełności im wystarczy. Polisa OC jest zatem w wielu przypadkach jedynym zabezpieczeniem dla kierowcy oraz jego pojazdu. ...

26 Wrz 2022, 12:48

Tak , jest wyczuwalne.
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

26 Wrz 2022, 15:02

A ja bym się doszukiwał problemu w samej kolumnie i wspomaganiu. Ewentualnie czujnik skrętu. Skoro różnica jest mocno wyczuwalna, to nie wiem co by się musiało stać w zawieszeniu/oponie by tak było.

Na zgaszonym silniku pewnie nie ma różnicy?
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

26 Wrz 2022, 16:31

Dzieki. Moze to faktycznie dobry trop. Hm, przy zgaszonym nie przyszlo mi do glowy zeby sprawdzac - na pewno zweryfikuje przy najblizszej okazji. Wstepnie jednak wykluczylem wspomaganie kierownicy, poniewaz - zdaniem systemu - dziala on poprawnie (brak bledow).
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

26 Wrz 2022, 20:19

Panowie, czy uwazacie, ze warto cokolwiek sugerowac podczas wizyty w serwisie? Czy raczej rekomendujecie opisanie objawow i liczenie na to, ze temat zostanie potraktowany powaznie?

Dzieki za dotychczasowe dopowiedzi :ok:
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

03 Paź 2022, 21:35

Hej Galakty,

Jestem powizycie w serwisie. Zdazyli zrobic test amortyzatorow. Od strony zawieszenia i geometrii wszystko jest ok. Nie bylo niestety okazji na to zeby mechanik sie nim przejechal. Mam umowiona kolejna wizyte,
Auto nadal mocno znosi na prawo. Ciezar kierownicy rowniez bez zmian, tj. przy skrecaniu w prawo chodzi podejrzanie lekko. Czy to mozliwe, ze w aucie o przebiegu 28k maglownica bylaby uszkodzona? Wyglada bardziej to na problem ze wspomaganiem. Z drugiej strony, bledow zadnych nie wyrzuca :no: :?
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

04 Paź 2022, 12:37

Ciężko mi powiedzieć, pierwsze Ceedy miały "bolączkę" że znosi w lewo przy pewnych prędkościach ale to stary model.

Tak zasugerowałem wspomaganie/czujnik skrętu bo tutaj jest elektryczne wspomagania i może mieć wpływ. A może po prostu sterownik.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

28 Maj 2023, 20:02

Hej Wszystkim,

30ego stycznia mam wizytę w ASO. Panowie z serwisu maja m.in. zdiagnozowac ta usterkę. To juz bedzie drugie podejscie (ostatnio zostalo wymienione lozysko kolumny kierowniczej, niestety problem nie zniknął).

Czy jesli winnym jest tutaj uklad wspomagania/czujnik skretu, to jest to mozliwe, ze nie wyrzuca on bledu? Moze to problem z drazkiem kierowniczym? :?: :unsure:

Zalaczam przy okazji wydruk geometrii kol.
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

28 Maj 2023, 20:09

Witam.
Jutro mam wizytę w ASO. Czy istnieje możliwość sprawdzenia czy czujnik kąta skrętu/ESP działa poprawnie podczas jazdy? Dotąd w serwisie sprawdzano napięcie wspomagania oraz odczyt z czujnika kiedy auto było zaparkowane na hali w warsztacie. Objawy natomiast występują podczas jazdy. Zawsze jest to ta sama strona tj. ruszając kierownicą lewą ręką, jest ona wyraźnie cięższa, aniżeli wykonując identyczne ruchy prawą ręką. Oczywiście wiem, że wrażenia są subiektywne, jednak tutaj mówimy o dość znaczącej różnicy.
GoldenMat
Nowicjusz
 
Posty: 18

29 Maj 2023, 09:50

GoldenMat napisał(a):Czy istnieje możliwość sprawdzenia czy czujnik kąta skrętu/ESP działa poprawnie podczas jazdy?
Myslę że spokojnie można tyle że to musi robić pasażer z komputerem podpiętym do auta sprawdzając na bieżąco wskazania takiego czujnika kąta skrętu kierownicy.

Normalnie sprawdza się go na postoju np.
- wspomaganie musi być aktywne (uruchamiasz silnik),
- obracasz kołem kierownicy i sprawdzasz na bieżąco wskazania czujnika,
- odczyty powinny być współbieżne z ruchami kierownicy zarówno w jedną jak i drugą stronę.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10268
Zdjęcia: 35