Montaż, konserwacja i obsługa akumulatora

Montaż, konserwacja i obsługa akumulatora

14 Paź 2007, 13:20

Przed zamontowaniem akumulatora należy za pomocą ciepłej wody oczyścić klemy (zaciski akumulatorowe) i podstawę mocowania akumulatora. Dopiero po wykonaniu tych czynności można rozpocząć montaż. Należy także pamiętać, iż akumulator powinien zostać zamontowany trwale. Tak aby w czasie użytkowania pojazdu nie ulegał jakimkolwiek przesunięciom. Podczas podłączania ZAWSZE najpierw należy podłączyć przewód plusowy, dopiero następnie minusowy (tzw. "masę"). W ten sposób unika się zwarcia akumulatora podczas korzystania z narzędzi, co może spowodować duże szkody.

Po zamontowaniu powstałe połączenie końcówek biegunowych z klemami należy posmarować czystą, bezkwasową wazeliną albo przeznaczonym do tego celu smarem.

UWAGA!!!
Pamiętaj, iż w trakcie wymiany albo konserwacji akumulatora, która wymaga jego wymontowania warto postarać się o zastępcze źródło zasilania np. akumulator zastępczy. W przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice pojazdu.

Konserwacja
W normalnych warunkach system elektryczny samochodu sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym. Jednak podczas krótkich przejazdów, przy dużym zużyciu prądu, może być konieczne dodatkowe doładowanie, zwłaszcza w zimnych porach roku.
Poziom elektrolitu uzupełniaj JEDYNIE wodą destylowaną lub wodą chemicznie oczyszczoną. Nie używaj kwasów ani żadnych substancji chemicznych. W wypadku, gdy stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu oznacza to, iż jest przeładowany. W takim wypadku alternator musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka musi być usunięta.

Ładowanie
Zanim rozpoczniemy ładowanie akumulatora należy go dobrze oczyścić, najlepiej ciepłą, czystą wodą. Następnie sprawdzamy poziom elektrolitu. Po naładowaniu elektrolit powinien przykrywać górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Prawidłowy poziom elektrolitu wyrównuje się kiedy akumulator jest całkowicie naładowany i posiada odpowiednią temperaturę. Należy pamiętać, iż podczas ładowania poziom elektrolitu rośnie. Z tego powodu nie należy nigdy napełniać rozładowanego akumulatora elektrolitem powyżej górnych krawędzi płyt.

Akumulator można również doładować nie wyjmując go z samochodu. W wypadku, gdy akumulator ma być ładowany przez noc bez kontroli, prąd ładowania powinien wynosić tylko połowę normalnej wielkości.
Akumulator jest całkowicie naładowany, jeżeli gęstość elektrolitu wynosi 1,270 – 1,280 kg/l przy 3 odczytach dokonanych w odstępach 1 godziny.

UWAGA!!!
W przypadku nowych samochodów, posiadających zaawansowany sprzęt elektroniczny należy stosować ładowarkę z elektronicznym sterowaniem przebiegu ładowania. W innym przypadku urządzenia elektroniczne w pojeździe mogą ulec uszkodzeniu.
p.b
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 14 Paź 2007, 13:14

Re: Montaż, konserwacja i obsługa akumulatora

24 Mar 2018, 21:20

Teraz akumulatory to głównie "baterie" bezobsługowe. Nawet dla amatora "zielone" oczko to dobre rozwiązanie jako informacja o tym, że akumulator jest w dobrym stanie. Jak ktoś jeździ mało warto czasem podłączyć akumulator do podładowania aby zatrzymać proces jego starzenia.
dreamer
Początkujący
 
Posty: 184
Zdjęcia: 36
Rejestracja: 04 Lut 2013, 20:49
Prawo jazdy od: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    10 lat gwarancji na baterie samochodów hybrydowych Toyoty 10 lat gwarancji na baterie samochodów hybrydowych Toyoty
    Toyota wprowadza specjalny program serwisowy, pozwalający przedłużyć ochronę gwarancyjną dla nowych i dotychczasowych posiadaczy pojazdów hybrydowych marki Toyota, wyposażonych w akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH) ...
    Jak działa ogrzewanie w pojazdach elektrycznych? Jak działa ogrzewanie w pojazdach elektrycznych?
    Do ogrzewania kabiny w pojazdach z silnikami spalinowymi służy nagrzewnica włączona w obieg cieczy chłodzącej silnik. W pojazdach elektrycznych tego źródła darmowego ciepła już nie ma, ale przecież wystarczy zastosować ...

  •  
    • BMW E30 PickUp, samochód do driftu
      Audi S8, silnik V8 4.0 TFSI
      Opel Astra G coupe
      1 runda King of Europe 2012 - Tor Poznań