Opony całoroczne – jakie mają wady i zalety?

31 Mar 2022, 13:04

Mogę podzielić się swoim doświadczeniem w temacie używania opon całorocznych. Używam takowych w trzech swoich autach i każde z innego segmentu A,B i SUV 4x4 przy zimach jakie obecnie mamy( miałem okazję 25 lat temu bardzo dużo jeździć wiejskimi drogami więc wiem co to prawdziwa zima i zaspy na drodze ) opony sprawdzają się przez cały rok wyśmienicie. Mieszkam w Bielsku Białej więc są góry jak i śnieg w zimę oraz upał w lato. Używałem wcześniej markowych opon sezonowych i teraz używam markowych wielosezonowych.Nikt mnie nie przekona do powrotu na dwa komplety.Mam wielu przyjaciół którzy zrobili tak samo i są bardzo zadowoleni.Około 1500 pln rocznie kosztowała mnie wymiana i przechowanie opon więc mógłbym sobie pozwolić na wymianę co trzy lata w każdym ale tego nie zrobię bo opony prędzej się zestarzeją niż zużyją.SUVem robię około 10 tys km rocznie a mniejsze pokonują 6-8 tys
Trzeba tylko zainwestować w dobre wielosezonowe ( jak widać ekonomia tez jest za ) Mam kumpla który kupił wielosezonowe conti i wrócil do sezonowych bo miał za mało trakcji ale auto to BMW 335D 340 KM z napędem na tył
Moim zdaniem opony wielosezonowe zrobiły się naprawdę bardzo uniwersalne . Porównywalne do zimówek w zimę i letnich w lato niekoniecznie tylko do miasta
Bystry1975
Obserwowany
 
Posty: 2

31 Mar 2022, 19:57

Musisz tylko pamiętać, że raz w roku dobrze zamienić takie koła miejscami i wyważyć. Dzisiaj wielosezon jest coraz lepszy w oponach i to trzeba przyznać ale musi to być naprawdę dobra opona w górnej półki wielosezonowa żeby się sprawdzała (nie w każdym przypadku się sprawdzi jak już zauważyłeś).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

28 Wrz 2022, 10:36

Ja ostatnio czytałem taki ciekawy temat gdzie było fajnie opisane używanie opon wielosezonowych. Ich zalety i kiedy się przydają. Naprawdę polecam się edukować jak zamierzamy kupić takie opony.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 28 Wrz 2022, 11:14, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
jan165
Obserwowany
 
Posty: 1

28 Wrz 2022, 11:17

Bystry1975 napisał(a):Mogę podzielić się swoim doświadczeniem w temacie używania opon całorocznych.

Wspomniałeś, że jeździsz po Bielsku. A więc góry. Niewielkie, ale jednak góry. Jak możesz to podaj na jakich oponach jeździsz ( marki ). Bo wielu forumowicz niejednokrotnie pyta jakie kupić dobre opony wielosezonowe. A skoro takie opony sprawdzają się w górach, to po mieście czy w trasie tym bardziej dadzą sobie radę.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Lis 2022, 13:03

Od ponad roku użytkuje w drugim aucie (do jazdy "koło komina") Goodyeary Vector 4S 3 generacji, podzielę się wrażeniami.
W warunkach zimowych opona moim zdaniem nie odstaje od typowo zimowych modeli, zachowanie samochodu zarówno na śniegu jak i błocie pośniegowym jest przewidywalne (dodam jeszcze, że to staruszek bez ABS-u).
Na mokrej nawierzchni również opony spisują się znakomicie.
Jedyna wyraźna słabość to zachowanie na suchym asfalcie w letnich temperaturach - tu miękka mieszanka daje o sobie znać, przy ruszaniu i hamowaniu opona szybciej traci przyczepność niż typowo letnia. W zakrętach też auto trochę bardziej "pływa".
Podsumowując, jeżeli ktoś użytkuje samochód przede wszystkim w mieście lub na krótkich trasach, jeździ przy tym raczej spokojnie - porządne opony wielosezonowe będą dla niego bardzo dobrym wyborem.
Jeżeli jednak jeździ się głownie w dłuższe trasy i nie uznaje się kompromisów, zostałbym przy ogumieniu sezonowym.
Choć z drugiej strony wołałbym markowe opony wielosezonowe, niż dwa komplety "chińczyków".
Adek1
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 03 03 1998
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: VW Golf VII Alltrack
Silnik: 1.8 TSI 180 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna

03 Lis 2022, 13:06

Adek1 napisał(a):Jedyna wyraźna słabość to zachowanie na suchym asfalcie w letnich temperaturach - tu miękka mieszanka daje o sobie znać, przy ruszaniu i hamowaniu opona szybciej traci przyczepność niż typowo letnia. W zakrętach też auto trochę bardziej "pływa".
To ogólnie bardzo duża słabość bo letnich temperatur mamy więcej niż typowo zimowych. Dlatego kupując już wielosezonówki powinno się je brać z górnej półki bo wtedy minimalizujemy takie problemy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

04 Lis 2022, 19:12

Rokiko napisał(a):To ogólnie bardzo duża słabość bo letnich temperatur mamy więcej niż typowo zimowych. Dlatego kupując już wielosezonówki powinno się je brać z górnej półki bo wtedy minimalizujemy takie problemy.

Ale te Goodyeary to najwyższa półka.
Tyle, że same wielosezonówki też zaczęły się specjalizować sezonowo.
Te vectory to takie bardziej zimowe wielosezonówki, a takie Cross Climate bardziej letnie :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

05 Lis 2022, 00:27

yeti65 napisał(a):Tyle, że same wielosezonówki też zaczęły się specjalizować sezonowo.
No i weź teraz wybierz :D za chwilę okaże się że wielosezonowki będzie trzeba zmieniać dwa razy w roku bo jedne będą na jesień i zimę a drugie na wiosnę i lato :lol:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34