W czasach, gdy smog staje się coraz poważniejszym problemem, a głównym źródłem toksycznych tlenków azotu są ciężarówki wyposażone w silniki Diesla, czas na nowe rozwiązania. Kalifornia jest znana z ogromnej popularności ekologicznych aut osobowych, jednak jednocześnie w tym stanie mieści się kilka największych portów morskich Ameryki, które są obsługiwane przez tysiące ciężarówek. Według Matta Miyasato z agencji South Coast Air Quality Management District stanu Kalifornia, obiecującą przyszłość zwiastują pojazdy ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi.
Ciężarowe pojazdy napędzane silnikami Diesla są w Kalifornii największym źródłem zanieczyszczeń środowiska tlenkami azotu. Branża stara się rozwiązać problem, używając innowacyjnych rozwiązań z dziedzin elektryfikacji, autonomicznych pojazdów oraz łączności. To w Kalifornii sprzedaje się najwięcej pojazdów osobowych o napędzie elektrycznym i hybrydowym w całych Stanach Zjednoczonych. Stanowe regulacje należą tu do jednych z najbardziej restrykcyjnych w kraju. Niestety jak dotąd nie rozwiązało to poważnego problemu jakości powietrza. Na przeszkodzie stoi ogromny ruch pojazdów ciężarowych w tym prężnym gospodarczo stanie.
"Nasze powietrze należy do najbardziej szkodliwych w kraju" powiedział Matt Miyasato, zastępca dyrektora wykonawczego stanowej agencji South Coast Air Quality Management District.
Motoryzacyjne innowacje w portach Kalifornii W południowej Kalifornii znajdują się trzy istotne dla Stanów Zjednoczonych porty morskie, które położone są w granicach miast Los Angeles, Long Beach i San Diego. Wszystkie trzy należą do regionu South Coast Air Quality Management District, na który składają się hrabstwa Los Angeles, Orange, San Bernardino i Riverside, stanowiące 44% populacji Kalifornii. Stały ruch pojazdów ciężarowych odpowiadających za przywóz i odbiór towarów w portach jest najważniejszym źródłem spalin w stanie Kalifornia. Trudno się dziwić – ponad 40% ruchu kontenerów towarowych w Stanach Zjednoczonych odbywa się w tych portach. Aby spełnić federalne standardy, Kalifornia musi ograniczyć emisje tlenku azotu o 45% do 2023 roku, a i wtedy nie może spocząć na laurach – jeszcze bardziej restrykcyjne regulacje zaczną obowiązywać w roku 2031.
Port w Los Angeles rozpoczął już testy ciężarówek Kenworth T680s z napędem wodorowym Toyoty. Wodorowe pojazdy ciężarowe znajdą swoje zastosowanie, rozwożąc towary w kotlinie Los Angeles oraz do okolicznych miast. Port w Long Beach planuje zastąpić obecnie używany transport wewnętrzny autami niskoemisyjnymi do 2035. Port w San Diego używa różnych pojazdów, które są przyjazne środowisku. W tym dwóch elektrycznych ciężarówek produkowanych w Lancaster w Kalifornii. Ten port posiada indywidualny plan walki z emisjami spalin. Po kablu, elektrycznie czy na wodór? Pragnąc zadbać o jakość powietrza w stanie, władze Kalifornii rozpoczęły współpracę z Toyotą oraz Kenworth Truck Company. Razem pracują nad rodzajem transportu, który znacznie ograniczy emisje szkodliwych substancji do środowiska. "Ten projekt to o wiele więcej niż eksperyment badawczy. Naszym celem jest dokonanie zmiany o społecznym znaczeniu – redukcja zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w okolicach Los Angeles" powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America.
W ramach współpracy z Portem Los Angeles Toyota razem z Kenworth Truck Company opracowała serię 10 bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Samochody powstały na bazie modelu Kenworth T680s. Ogniwa paliwowe opracowane przez Toyotę produkują prąd, którym na bieżąco zasilają silnik elektryczny. Energia jest generowana w reakcji wodoru i tlenu z powietrza w obecności katalizatora, a jej nadmiar przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc (podczas spokojnej jazdy z umiarkowaną prędkością) jest gromadzony w akumulatorze litowo-jonowym. Jednostka sterująca przepływami energii koordynuje pracę ogniw paliwowych, silnika elektrycznego, baterii i innych podzespołów, takich jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy kompresory powietrza w układzie hamulcowym. Ciężarówka Kenworth T680s z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty ma zasięg 480 km w przeciętnych warunkach pracy. Różni producenci prześcigają się w pomysłach na przyszłość transportu. Nikola Motor Co. rozpoczęła produkcję elektrycznych i wodorowych ogniw dla klasy 6 i 8 pojazdów ciężarowych. Siemens i SCAQMD testują ciężarówki z elektrycznym łączem nad ciężarówkami na odcinku jednej mili (1,6 km) w Kalifornii. Odcinek drogi wzoruje się na 10-kilometrowym odcinku „e-highway” umieszczonym na niemieckiej autostradzie. Tesla zapowiada produkcję własnych ciężarówek elektrycznych.
Czy autonomiczna jazda obniży zużycie paliwa? Autonomiczne rozwiązania także znajdują swoje miejsce w sektorze pojazdów ciężarowych. Waymo, jedna ze spółek zależnych Alphabet, rozpoczęła w tym roku testy swoich ciężarówek autonomicznych klasy 8 w Arizonie. Niestety nie są to pojazdy niskoemisyjne. Niemniej autonomiczne ciężarówki komunikujące się między sobą także mogą odegrać rolę w ograniczeniu emisji spalin. Dzięki inteligentnym systemom mogą jechać odpowiednio blisko siebie, powodując w ten sposób niższy opór powietrza. Według U.S. Department of Transportation może to poprawić zużycie paliwa nawet do 8%. Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley razem z Kalifornijskim Departamentem Transportu już od 2015 roku współpracują nad innowacyjną komunikacją pomiędzy pojazdami ciężarowymi w ramach programu California Partners for Advanced Transit and Highways (PATH). Wzajemna komunikacja pomiędzy autonomicznymi pojazdami nie tylko zmniejszy zużycie energii i emisję spalin, ale także przyśpieszy transport towarów. "W ten sposób można zwiększyć wydajność" podkreśla Matt Miyasato.
Skoda przedstawia wizję rozwoju chińskiego rynku motoryzacyjnego Na targach Auto Shanghai 2019 ŠKODA zaprezentuje się pod hasłem elektryfikacji, innowacji i zrównoważonego rozwoju. Marka pokaże swoje flagowe modele realizujące wizję e-mobilności: VISION iV i elektryczny pojazd ...
Gruntownie zmodernizowana Skoda Octavia Udoskonalona Škoda Octavia opuszcza już centralne zakłady marki w Mlada Boleslav. Dzięki przeprojektowanej przedniej i tylnej części nadwozia oraz najnowocześniejszym rozwiązaniom z zakresu asystentów prowadzenia, ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.