Pierwszy samochód dla młodego chłopaka z małą wiedzą motoryzacyjną

03 Mar 2021, 08:28

Dzień dobry,

jestem już po zakupie pierwszego auta - Ford Mondeo MK3 benzyna 2.0 145KM Hatchback 2002 rok za kwotę 7 600zł. Trafiłem na jako tako fajną okazję - potwierdzony przebieg 103 tyś. km po VINie (kilka zapisów wstecz z Niemiec) oraz niemieckim dokumentem również to potwierdzającym (nazwy "urzędu" nie pamiętam). Jeżeli Niemiec cofał to oczywiście niepotwierdzony..

I jak to młody kierowca, mając 1 samochód - chce o niego zadbać i mieć "pewność", że mi będzie służył przez kolejne 2/3 lata. Po tym okresie docelowo chce wymienić na MK4, lecz do tego czasu chciałbym aby MK3 chodził dobrze. Stąd też poniższe kwestie:

- póki co czekam aż sprzedający dostanie potwierdzenie opłaty akcyzy. Następnie (samochód jest niezarejestrowany) zrobi badanie techniczne pojazdu. Ten typ badania, jak wiadomo ma na celu dopuszczenie samochodu do jazdy jako tako i należy go wykonywać co rok. Czy powinienem ufać sprzedawcy że zrobi to "rzetelnie", a nie klepnie mu to kolega? Czy może samemu później dodatkowo jechać na badanie techniczne aby mieć pewność, że "nic nie stuka nie puka"? (o ile jest opcja zrobienia dodatkowego badania technicznego oprócz tego obowiązkowego co rok?)

- przegląd techniczny pojazdu to oczywiście norma po zakupie. Wszystko co płynie i filtruje należy wymienić. Czy jednak mechanik sprawdzi mi stan silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, rozrządu (na łańcuchu) etc.? Czy normalnie tego nie robią?
PS. O ile dobrze rozumiem - badanie techniczne pojazdu polega na diagnostyce (jest obowiązkowe co rok), a przegląd techniczny pojazdu na naprawie (nieobowiązkowy) - proszę mnie poprawić o ile się mylę.

- rejestracja pojazdu po otrzymaniu dokumentów + OC, to wiadomo. Dodatkowo planuje dodać do ubezpieczenia pakiet holowniczy na 100/150km, w moim przypadku może być przydatny.

- ochrona antykorozyjna podwozia - czy w takim samochodzie warto ją zrobić? Stan podwozia w tym MK3 póki co jest dobry z lekkim nalotem. Lakier sprawdzany czujnikiem wykazał, że najprawdopodobniej jest oryginalny, a rdzy praktycznie nie ma.

- czyszczenie samochodu z zewnątrz i wewnątrz - skusiłbym się na firmę która tym się zajmuje, aby wyprała tapicerkę itd., oraz ogarnęła go z zewnątrz - warto czy można zrobić równie dobrze samemu, jeżeli człowiek się na tym nie zna? Stan auta w środku jest nadzwyczaj dobry, przyciski ani fotele praktycznie niezużyte.

- paliwo. Tutaj paradoksalnie mógłbym nie mieć pytań, lecz krążą opinie, że lanie lepszej jakości benzyny do auta nie ma sensu. Inni z kolei, przykładowo mój kolega z pracy ma Honda Civic po laniu lepszej mówi, że pracuje lepiej. Warto dopłacać do lita? Jeżeli tak/nie, to na jakiej stacji warto założyć sobie kartę? Która stacja paliw oferuje "najlepsze" bonusy?

- własna książeczka serwisowa. Planuje takową założyć, już wiadomo do stricte mojej informacji, aby mieć tu i tu napisane/podbite co kiedy było robione. Czy ktoś tak postępuję za samochodami w wieku tego MK3 (19 lat)?

- lakierowanie. W moim MK3 jest sporo małym zadrapań i w zasadzie mi nie przeszkadzają. Lecz czy usunięcie ich u lakiernika/blacharza jest kosztowne? Czy można to zrobić samemu czy też po prostu nie warto, skoro auto ma służyć 2/3 lata?

- akcesoria samochodowe. Tutaj już czysta subiektywność, co jest komu potrzebne. Póki co myślę na przestrzeni czasu dokupić: uchwyt na telefon, kamerkę do auta oraz jakiś fajny zapach. Również zastanawiam się nad pokrowcami na fotele, bo fabryczne są w fajnym stanie.
Rozumiem, że trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę samochodową samochód musi mieć, aby przejść badanie techniczne = sprzedawca je zapewni. Myślałem o dokupieniu we własnym zakresie apteczki podręcznej, kamizelki odblaskowej, koła zapasowego (już jest w OK stanie) oraz zestawu narzędzi.
Ktoś coś może jeszcze dorzucić od siebie w tym zakresie? Jakieś fajne "gadżety"?

Na sam koniec - wiem, że mogę wyglądać na napalonego gówniarza co chce sobie "odpicować" samochód. Lecz z tego względu, że to jest moje pierwsze auto, chciałbym żeby po prostu było w dobrym stanie technicznym, ładne, zadbane i w miarę możliwości nie zaskoczyło mnie nigdzie na trasie. Jeżeli według Was z czymś się "zapędziłem" lub o czymś istotnym nie wspomniałem, to proszę dajcie znać a będę Wam wdzięczny! :)
MKKR9999
Nowicjusz
 
Posty: 17

03 Mar 2021, 08:51

Jak będziesz miał przegląd z rejestracją jedź do mechanika na serwis i tyle.
Paliwo lej takie jak zaleca producent pewnie 95.
Zabezpieczenie nie wiem czy się opłaca bo żeby to zrobić dobrze trzeba sporo zapłacić w stosunku do wartości auta.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10351
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

03 Mar 2021, 13:16

Mam nadzieje ze stan auta potwierdza przebieg :ok:

Bez kompletu papierów w tym akcyzy i papierów z przeglądu nie daje się kasy ale bez obaw obowiazek akcyzy na Ciebie nie spadnie

Kolega mu klepnie, najlepiej gdybys byl przy badaniu, byl zlecajacym, zaplacil za nie 100 i zadal kilka pytan przeprowadzajacemu, zajrzalbys pod spód i zdecydował czy kupujesz auto czy się rozstajesz
Jak pojedziesz do mechanika zapytac czy cos stuka puka to bedzie stukalopukalo w 20 letnim aucie. Podejscie profilaktyczne masz dobre ale ono sie nie sprawdza przy leciwym aucie, musisz nabyc doswiadczenia i zostac obłupionym przez mechanika i się nauczysz nastepne auto tez juz lepiej kupisz.

Mechanik sprawdzi to co mu zlecisz, dopoki nie uświadczysz objawów silnika skrzyni czy zawieszenia to nie drąż tematu bo zaraz wydasz drugie tyle a już w to auto nie warto inwestowac na 2/3 lata

Ochrona antykorozyjna jezeli mialbys nim jezdzic 5-7lat to warto jezeli spod sie nadaje,

W środku powiniens sobie poradzić po lekturze z zewnatrz oddac detailerom którzy maja po prostu sprzet

Tankujesz tam gdzie najblizej bonusy się zmieniaja. Paliwo premium dziala tak samo jak ulepszacz który mozesz kupic za 15zl i dolac do baku do czyszczenia wtrysków. We wtorki na Shellu lejesz w cenie zwykłego paliwa i to polecam, raz na jakis czas mozna zatankowac ale na codzien nie ma to sensu doplacac

Tak, zbieraj papiery, a oprocz tego polecam zalozyc online motostat.pl jest nawet opcja przekazania konta przy sprzedazy auta by ktos inny kontynuowal :mrgreen:

Jezeli gdzies jest gleboko i trzeba malowac to daruj sobie zwlaszcza ze lakier masz oryginal, wrzuc na detailing j.w. za 800zł wiekszosc ryz CI ogarna że znikną

Trojkat i gasnice powinienes sprawdzic przed zakupem, diagnosta ma obowiazek zweryfikowac ale zapomni, apteczka, kamizelka - polecam, dla podjarki felgi / kolpaki w razie potrzeby, breloczek, wymień kapturki od wentyli np. na chrom, koncowka wydechu, gałka zmiany biegów, a z rzeczy przydatnych: prostownik na chate, kable rozruchowe, linka holownicza, potwierdz czy masz lewarek i klucz do kół
Ostrożnie z naklejkami

Szerokiej drogi, miło posłuchać podjaranego, :yes: zapewne za 1.5 roku już tak chetnie nie bedziesz ładował kasy w auto, ale to trzeba przeżyć samemu, wiec nie chce Cię zbyt sprowadzać na ziemie, nie przewalaj za duzo kasy w ciemno moja rada, podinwestuj, utrzymuj, dbaj ale zbieraj $$ na nowszą generację
fate
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 744
Miejscowość: krs/wwa
Prawo jazdy: 0- 0-2007
Przebieg/rok: 13tys. km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna

03 Mar 2021, 15:26

fate napisał(a):Mam nadzieje ze stan auta potwierdza przebieg

Bez kompletu papierów w tym akcyzy i papierów z przeglądu nie daje się kasy ale bez obaw obowiazek akcyzy na Ciebie nie spadnie

Poszło jedynie 600zł zaliczki z dokumentem to potwierdzającym. Jak będzie komplet dokumentów (które już widziałem potwierdzające przebieg) i opłacona akcyza + badania, to wtedy płace resztę :)
Stan auta potwierdza przebieg.

fate napisał(a):Jezeli gdzies jest gleboko i trzeba malowac to daruj sobie zwlaszcza ze lakier masz oryginal, wrzuc na detailing j.w. za 800zł wiekszosc ryz CI ogarna że znikną

Na jakiej zasadzie działa taki "detailing"? Właśnie rysy mi ogarną? Nie chodziło mi o malowanie całego auta..

fate napisał(a):dbaj ale zbieraj $$ na nowszą generację

Dokładnie to mam w planach - nie chce wydać za wiele, lecz po prostu chce mieć jako taką pewność, że samochód będzie w dobrym stanie.
MKKR9999
Nowicjusz
 
Posty: 17

03 Mar 2021, 15:28

fate napisał(a):Tak, zbieraj papiery, a oprocz tego polecam zalozyc online motostat.pl jest nawet opcja przekazania konta przy sprzedazy auta by ktos inny kontynuowal

Dodatkowo - na jakiej zasadzie dokładniej działa motostat.pl? Po prostu tworzy się konto auta i się dodaje poszczególne naprawy/przeglądy przebieg?
MKKR9999
Nowicjusz
 
Posty: 17

03 Mar 2021, 19:44

Jeżeli rysy sięgają tylko jednej z trzech warstw lakieru to Ci wypolerują i tych rys się pozbędą, pod światło nie bedziesz też miał "pajączków" tylko będzie lśnić jakbyś odmalował całe auto.
Tak + tankowania i wszelkie inne wydatki
fate
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 744
Miejscowość: krs/wwa
Prawo jazdy: 0- 0-2007
Przebieg/rok: 13tys. km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Automatyczna

05 Mar 2021, 08:20

Dzień dobry,

dziękuję za dotychczasową pomoc.

Mam jeszcze pytanie - lać benzynę 95 czy 98?
Silnik 2.0L Duratec He Sefi 145KM 107KW.
Zakładam że po prostu 95.
MKKR9999
Nowicjusz
 
Posty: 17

05 Mar 2021, 09:16

95. Dobrze Ci koleżanka napisała wyżej, na shellu masz we wtorek promocje i lepsze paliwo zatankujesz po cenie 95. A tak to daruj sobie 98;)
sisinho17
Początkujący
 
Posty: 245
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: I30, ceed
Silnik: 1.5 tgdi
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna