Roczny akumulator już powoli przestaje trzymać napięcie - Fiat Punto

13 Lis 2021, 12:36

Witam,
mam takie pytanie, wartość napięcia zdrowego, naładowanego akumulatora w spoczynku to 12,5V lub więcej tak?
Mam taki dylemat, rok temu zakupiłem do Punto II akumulator Centra Futura CA472, rok produkcji 2020 jakoś początek
Do tej pory było wszystko ok, niby auto pali ale... przez te wolne dni nie jeździłem, w poniedziałek teraz ten miniony ładowałem ten akumulator, odłączyłęm od prostownika i spadek nastąpił do 12,8V więc zaniosłem do samochodu, dzisiaj poraz pierwszy nim ruszyłem ale sprawdzając, napięcie wynosi już 12,49V
Wątpie w jakiś nagły pobór prądu, we wrzesniu jak było ciepło to i 12,65V potrafił pokazywać.
Myślicie że to pokazuje "jakość" tej Centry? Po prostu wg mnie spadek temperatur i siada napięcie.
Ten samochód nie ma nic, żadnych podtrzymywań, alarmu, jakiś wodotrysków, nic...jedynie elektroniczny zegarek.
Mnie to zastanawia bo gdybym jeździł, krótkie odcinki bo ja rzadko gdzieś tam śmigam 200 km więc to by mogło wpływać na to napięcie, ale prosto z prostownika i nagle po paru dniach tak na granicy niedoładowania?
Bo rozumiem że wartości poniżej 12,5 to oznaka jakiegoś tam rozładowania większego lub mniejszego tak?
KarolLolek
Nowicjusz
 
Posty: 6

13 Lis 2021, 21:01

ok 12,4 do 12,8 jest prawidlowym napieciem w stanie spoczynku.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13813
Zdjęcia: 92
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

14 Lis 2021, 17:20

12,4 to raczej nie jest w pełni prawidłowe napięcie, tzn jest to rozładowany częściowo aku, jak miałem u siebie 12,38V to przy rozruchu na zimnym silniku miałem choinkę na desce rozdzielczej od błędów/kontrolek systemów typu ABS, ESP, wspomaganie
Po podładowaniu jak ręką odjął więc jaki wniosek?

Wg mnie jak w cieplejsze dni wartości są wyższe to aku do kitu i wytraca po prostu jak jest zimno
Jak będą mrozy to te wartości będą jeszcze niższe i aku coraz to bardziej rozładowany.

Inna sprawa że prosty silniczek w Punto to nie 3,0 diesel w jakimś Mercedesie czy BMW, pewnie jeszcze długo będzie palił więc nie ma co się przejmować jeżeli układ ładowania sprawny.
Jeremias
Początkujący
 
Posty: 71

15 Lis 2021, 09:06

Jeremias napisał(a):jak miałem u siebie 12,38V to przy rozruchu na zimnym silniku miałem choinkę na desce rozdzielczej od błędów/kontrolek systemów typu ABS, ESP, wspomaganie
Przy takiej wartości napięcia na akumulatorze nie powinno być żadnej choinki na desce z kontrolek. Przy takim napięciu akumulatory często jeszcze dobrze funkcjonują i samochód odpala bez większego problemu. Oczywiście napięcie nie powinno spadać poniżej 12,5V tu masz opis akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm tylko tu wystarczy że otworzysz auto zapali się lampka wyłączysz alarm itp. a to pobiera jakiś prąd.

Jakie masz ładowanie przez alternator pod obciążeniem i bez obciążenia?

Jak chcesz sprawdzić akumulator naładuj go i zostaw na jakieś 24 godziny niepodłączony po czym sprawdź do ilu spadnie na nim napięcie.

Czy pojemność akumulatora jest prawidłowa?

KarolLolek napisał(a):akumulator Centra Futura CA472
Ja tym akumulatorom raczej nie mogę nic zarzucić. Miałem jeden który mi się rozładował praktycznie do zera w jednym aucie i po naładowaniu dalej funkcjonował całkiem sprawnie. W drugim samochodzie inny z tej linii przy codziennej jeździe sprawdzał się przez pięć lat i samochód poszedł do sprzedania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5117
Zdjęcia: 18

15 Lis 2021, 09:58

Prawidłowe napięcie aku w stanie spoczynku to 12,4 - 12,8V, jak wspomniał kolega wyżej.
Jeżeli masz wątpliwości co do swojego aku, to wyciągnij go z samochodu ( tu musisz sprawdzić, czy można w twoim aucie aku wyjąć bezkarnie, bez żadnego podtrzymania napięcia ), naładuj go prostownikiem do pełna i jedź z nim do sklepu, gdzie zajmują się sprzedażą akumulatorów. Mają tam zazwyczaj urządzenie do pomiaru sprawności akumulatora. Zmierzą ci, dostaniesz wydruk i będziesz wszystko wiedział. Aku jest praktycznie nowy, więc na tej podstawie będziesz mógł go ewentualnie reklamować.
Robiąc pomiary napięcia ku, ważne są części dziesiętne napięcia. I tu musisz sprawdzić, jaką tolerancję błędu podczas pomiaru napięcia ma twój miernik. Bo to też ważne.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 18149
Zdjęcia: 1192
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Lis 2021, 10:09

Co prawda ja na centrze 2 razy się przejechałem więc i nie mam dobrego zdania.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13813
Zdjęcia: 92
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wymiana baterii w elektronicznym kluczyku - Toyota
    Dzisiaj przyszedł czas na wymianę baterii w elektronicznym kluczyku. Przed wyłączeniem zapłonu przyciskiem otrzymałem informację o niskim stanie naładowania baterii w kluczyku i na zegarach wyświetliła się kontrolka w kształcie ...
    Honda CR-V - SUV średniej wielkości
    Pierwszą dziesiątkę zamyka SUV średniej wielkości od Hondy. Consumer Reports przetestował ten model ze słabszym, turbodoładowanym silnikiem 1,5 l o mocy 192 KM, uzyskując średnie spalanie 28 mpg, w mieście 20 mpg, a na trasie ...

  • 15 Lis 2021, 10:13

    Kao napisał(a):ja na centrze 2 razy się przejechałem
    Zwykłej czy Futurze? Bo ja o zwykłej też nie mam dobrego zdania natomiast o tej drugiej jak najbardziej.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5117
    Zdjęcia: 18

    15 Lis 2021, 10:52

    Wiesz co juz nie pamiętam który był model gdy po 3 miesiącach padł a na gwarancji nie dość ze zwodzili mnie ok 2 miesiące to finalnie odpisali mi "gwarancja nie rozpatrzona z negatywnym skutkiem gdyż powstałe uszkodzenie akumulatora wynikło z winy użytkownika" a druga sytuacja przy innym aucie gdy kupilem auto z kilku miesiecznym aku i nawet nie wytrzymał, nawet juz się z nimi nie kopałem kupiłem drugi i tyle. Powiedziałem sobie nigdy więcej centry nie kupię.
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13813
    Zdjęcia: 92
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

    15 Lis 2021, 11:38

    Panowie, ale moje auto to nie jest jakieś nowoczesne Audi z salonu :D
    To jest 20 letnie Punto, bez alarmu, radio zwykłe z potencjometrem, akumulator jedynie "daje prąd" do wyświetlacza cyfrowego z zegarkiem i tyle. A na co dzień wyłączam lampkę oświetlenia wnętrza. Czyli normalnie jest wyłączone tak więc otwierając drzwi nie świeci się.
    Moim zdaniem taki akumulator powinien trzymać ponad 12,5
    Ja go ładowałem i później zostawiłem na ok 10h i napięcie spadło do 12,9V po tylu godzinach
    Zaniosłem w takim stanie do auta i od tego czasu przez 3-4 dni nie jeździłem i taki efekt, że pomiar napięcia w spoczynku pokazuje 12,49V

    Dla mnie to trochę nieakceptowalne przy rocznym akumulatorze.
    To jak przyjdzie przymrozek to jeszcze spadnie i co? zasiarczenie?
    To za rok nie mam co szukać jesienią/zimą, a przeciez co 2 tyg nie będą go ładował non-stop.

    No albo teraz akumulatory są na max 2-3 lata to ok
    KarolLolek
    Nowicjusz
     
    Posty: 6

    15 Lis 2021, 12:28

    KarolLolek napisał(a):Ja go ładowałem i później zostawiłem na ok 10h i napięcie spadło do 12,9V po tylu godzinach
    Wygląda ok.
    KarolLolek napisał(a):Zaniosłem w takim stanie do auta i od tego czasu przez 3-4 dni nie jeździłem i taki efekt, że pomiar napięcia w spoczynku pokazuje 12,49V
    Po takim czasie to całkiem dobry wynik.

    KarolLolek napisał(a):Dla mnie to trochę nieakceptowalne przy rocznym akumulatorze.
    No ale nie wiesz jakie jest zapotrzebowanie prądu w stanie spoczynku, więc nie możesz tak oceniać.

    Kao napisał(a):na gwarancji nie dość ze zwodzili mnie ok 2 miesiące to finalnie odpisali mi "gwarancja nie rozpatrzona z negatywnym skutkiem gdyż powstałe uszkodzenie akumulatora wynikło z winy użytkownika"
    Niestety te gwarancje to trochę taka lipa ;/
    Kao napisał(a):Powiedziałem sobie nigdy więcej centry nie kupię.
    Po takich przygodach ja bym też zmienił producenta :)
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5117
    Zdjęcia: 18

    16 Lis 2021, 10:03

    KarolLolek napisał(a):Ja go ładowałem i później zostawiłem na ok 10h i napięcie spadło do 12,9V po tylu godzinach

    Bardzo dobry wynik. TU nie ma się do czego doczepić.
    KarolLolek napisał(a):Zaniosłem w takim stanie do auta i od tego czasu przez 3-4 dni nie jeździłem i taki efekt, że pomiar napięcia w spoczynku pokazuje 12,49V

    Również bardzo dobry wynik. Ja nie widzę tu nic niepokojącego. Przy tym napięciu rozrusznik, jak jest sprawny powinien uruchomić sprawny silnik bez najmniejszego problemu.
    Nie bierzesz nadal pod uwagę błędu pomiaru swojego miernika. A mierząc napięcie czy prąd, nie wystarczy tylko kupić byle jaki miernik i od razu mierzyć. Zawsze należy przeczytać instrukcję i zapoznać się z tolerancją błędu pomiaru oraz po zmierzeniu danej wielkości skorygować pomiar. Przy miernikach tolerancja pomiaru może wynosić nawet 0,05. Ty mierzysz napięcie i masz 12,49, a tak naprawdę wynosi ono 12,54...
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18149
    Zdjęcia: 1192
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    16 Lis 2021, 10:40

    Odpala normalnie? Tak? To zostaw to w spokoju. 90% kierowców nie sprawdza aku i jeździ, a tutaj liczenie co do setnej volta.

    Ja mam diesla, świece żarowe, aku trzymał ostatnio po tygodniu 12,46V i opalił na dotyk.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7497
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    16 Lis 2021, 15:56

    MotoAlbercik napisał(a):Nie bierzesz nadal pod uwagę błędu pomiaru swojego miernika. A mierząc napięcie czy prąd, nie wystarczy tylko kupić byle jaki miernik i od razu mierzyć. Zawsze należy przeczytać instrukcję i zapoznać się z tolerancją błędu pomiaru oraz po zmierzeniu danej wielkości skorygować pomiar. Przy miernikach tolerancja pomiaru może wynosić nawet 0,05. Ty mierzysz napięcie i masz 12,49, a tak naprawdę wynosi ono 12,54...


    Biorę pod uwagę sprawdzałem w markecie budowlanym na baterii AA mój miernik i taki za 200 zł różnica to 0,01V także raczej nie wierze w te rzeczy.
    Mam miernik taki: Uni-T Miernik uniwersalny UT20B (MIE0061)
    https://www.morele.net/uni-t-miernik-un ... 1-1225662/

    ja wiem, że jak ktoś sie zajmuje profesjonalnie instalacjami elektrycznymi to wypadałoby żeby miał coś lepszego ale do takich rzeczy?

    galakty napisał(a):Ja mam diesla, świece żarowe, aku trzymał ostatnio po tygodniu 12,46V i opalił na dotyk.
    a nie było czasem wtedy +15? poza tym Twoje auto jest 7 lat młodsze, ciekawe czy przy -5 też Ci na dotyk odpali. Tu nie chodzi o to że nie odpala tylko akumulator nie ma 5 lat tylko rok a to dla mnie ogromna różnica, zima przyjdzie czy się tego chce czy nie, nie jestem przedstawicielem handlowym, nie robie dziennie 200 km, a samo auto ma 22 lata prawie...

    galakty napisał(a):90% kierowców nie sprawdza aku i jeździ, a tutaj liczenie co do setnej volta.
    Tak tylko potem wypisują na ceneo jaki to akumulator kiepski albo szukają od sąsiada kabli bo mróz zaskoczył
    Sa tacy co olej zmieniają raz na 5 lat i też auto jeździ, klocki piszczą ale się jeździ i na pół łyse opony. Ja jednak wole mieć pewne auto bo codziennie do roboty dojeżdzam.


    Nie rozumiecie mam wrażenie podstawowej rzeczy, mamy teraz średnio +5 stopni i wartości w rocznym aku są na styk, to ile będzie jak spadnie temp do -5?
    Albo i więcej nocami np do -10?
    Nim się zacznie ciepło robić to parę miesięcy minie i wg mnie no może być różnie z tym rozruchem.
    Jeszcze raz napiszę to jest roczny akumulator zakupiony na końcu października 2020
    KarolLolek
    Nowicjusz
     
    Posty: 6

    16 Lis 2021, 20:20

    O mamo, ale esej :D

    Powiem krótko. Zamiast się tak zastanawiać i bać, to jedź do sklepu gdzie zajmują się akumulatorami, wezmą sprzęt, podepną i sprawdzą w jakim jest stanie. Takie gdybanie jest bez sensu, szkoda życia.
    galakty
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 7497
    Zdjęcia: 1
    Prawo jazdy: 23 08 2012
    Auto: Ceed I
    Silnik: 1.6 CRDi 115/130
    Paliwo: Diesel
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007

    16 Lis 2021, 20:27

    Centra ma różne opinie, sam mam taką w dieslu(ostatni raz) :yes: W zeszłą zimę nawet przy -15 odpalał normalnie, więc wyluzuj z tymi napięciami, nikt tego nie sprawdza póki nie zbliża się koniec aku.
    Gość114260