Sezon na rowery, rolki, deskorolki i hulajnogi

27 Kwi 2023, 13:06

W ciepłych miesiącach roku wzrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów. W zeszłym roku sprawcami aż 1830 z nich byli kierowcy samochodów osobowych. Zapobiec takim zdarzeniom można m.in. poprzez zachowanie szczególnej ostrożności w pobliżu przejazdów dla rowerów czy odpowiednie ustawienie lusterek. Uważać należy nie tylko na rowerzystów, lecz także na osoby poruszające się hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.

W ubiegłym roku odnotowano największy na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, prawie 15-procentowy spadek liczby wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, co częściowo można wytłumaczyć wpływem pandemii i spadkiem wypożyczeń miejskich rowerów. Nie zwalnia to jednak kierowców z konieczności zwracania szczególnej uwagi na tych uczestników ruchu, ponieważ w ciepłych miesiącach roku na drogach pojawia się więcej użytkowników rowerów i częstsze są wypadki z ich udziałem.
Sezon na rowery, rolki, deskorolki i hulajnogi

Od maja coraz więcej rowerzystów pojawia się na drogach

Co roku można zaobserwować, że wraz z poprawą warunków atmosferycznych na wiosnę wrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Około 86% wypadków z udziałem kierujących rowerem miało miejsce na obszarze zabudowanym, z kolei w wypadkach na obszarze niezabudowanym śmierć poniosło stosunkowo więcej osób
– w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna, podczas gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim. Wśród wypadków, w których poszkodowani zostali rowerzyści, 2156 spowodowali inni użytkownicy dróg, z czego w 1830 wypadkach sprawcami byli kierujący samochodami osobowymi(1).

Na pierwszym miejscu wśród przyczyn wypadków drogowych spowodowanych zarówno przez kierowców, w których poszkodowani zostali rowerzyści, jak i przez samych rowerzystów, wciąż pozostaje nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Obowiązkiem kierowców zbliżających się do przejazdu dla rowerzystów jest zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienie pierwszeństwa rowerzystom znajdującym się na przejeździe. Podobnie rowerzyści mają pierwszeństwo na drogach dla rowerów poza jezdnią. Oprócz tego na kierowców skręcających w drogę poprzeczną przepisy nakładają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom jadącym na wprost po jezdni. Przepisowa szczególna ostrożność wiąże się dla kierowców z koniecznością zmniejszenia prędkości, tak aby nie narazić na niebezpieczeństwo kierujących rowerami. Kierowcom nie wolno wykonywać manewru wyprzedzania pojazdów na przejeździe dla rowerzystów oraz bezpośrednio przed przejazdem, o ile nie jest to przejazd, na którym ruch jest kierowany.

"Wielu kierowców może nawet nie wiedzieć, jaką odległość ma zachować od wyprzedzanego rowerzysty. Odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m, jednak starajmy się zawsze zwiększyć ten dystans do 2-3 m. Przejeżdżanie zbyt blisko stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzysty, który jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Hulajnogi elektryczne wjadą na jezdnię z ograniczeniem prędkości do 30 km/h

Wkrótce do uczestników ruchu drogowego, z którymi kierowcy będą dzielić jezdnię na pewnych odcinkach, dołączą użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Zgodnie z przepisami, które niedługo wejdą w życie, kierujący hulajnogami elektrycznymi będą mieli obowiązek poruszać się po drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z dopuszczalną prędkością 20 km/h. W przypadku braku takiej możliwości będą mogli korzystać z jezdni i tu też dozwoloną prędkością ma być 20 km/h. Chodzi o jezdnię z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Wyjątkowo hulajnogą elektryczną będzie można poruszać się po chodniku z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, jeżeli chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi oraz pasa ruchu dla rowerów.

Na ścieżki rowerowe wjadą niebawem, w myśl przepisów, także osoby poruszające się na urządzeniach transportu osobistego jak na przykład deskorolki elektryczne, a także na urządzeniach wspomagających ruch, zdefiniowanych jako urządzenia lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni. Kierowcy będą mieli obowiązek zachowywania się wobec tych uczestników ruchu drogowego jak wobec rowerzystów.

POLECAMY Linie na drodze - nie dla ozdoby!

Jak prawidłowo ustawić lusterka w samochodzie

Bezpieczne wykonywanie manewrów takich jak wyprzedzanie rowerzysty czy skręt na skrzyżowaniu, gdy potencjalnie moglibyśmy zajechać drogę takiej osobie, wymaga możliwie najpełniejszej obserwacji sytuacji na drodze, a to zależy m.in. od prawidłowego ustawienia lusterek w samochodzie. Należy je wyregulować dopiero po ustawieniu fotela i kierownicy, a także zagłówka oraz dopasować do swoich potrzeb. Jeżeli lusterka zostaną ustawione w niewłaściwy sposób, widoczne w nich obrazy będą się na siebie nakładać, jednocześnie pozostanie obszar martwego pola, w którym może znaleźć się np. rowerzysta. W lusterku wstecznym kierowca powinien widzieć jedynie tylną szybę samochodu. Przy jeździe nocnej ważne jest, aby ustawienie lusterka wstecznego pomagało w eliminowaniu możliwości oślepienia, ale należy pamiętać o przywróceniu pozycji lusterka do jazdy w dzień. W lusterkach bocznych powinno być widać jak największą przestrzeń z boku auta i za samochodem. Takie ustawienie zmniejsza ryzyko powstania martwego pola.

POLECAMY Sprawdź, jak prawidłowo ustawić lusterka w samochodzie?

źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

27 Kwi 2023, 13:47

Już teraz jeżdżą, a z tego co widzę samych elektrycznych hulajnóg w tym roku sporo przybyło. Niestety niektóry jeżdżą bez głowy i widać, że im brakuje edukacji np. po dwie osoby bez kasku z maksymalną prędkością :(

Sam sporo jeżdżę na rowerze i sezon już zacząłem jakiś czas temu nawet trafiłem ostatnio jak było ciepło w weekend na kontrolę lotną policji (na rowerach) gdzie sprawdzali czy jest wymagany osprzęt.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

27 Kwi 2023, 17:29

Mnie od wieków dziwi postawa naszego rządu, wymyślającego przepisy...Dlaczego to kierowcy mają zwracać szczególną uwagę na pieszych, rowerzystów, hulajnogistów czy motocyklistów :?: Kto w starciu w samochodem ma większe obrażenia :?: Komu powinno zależeć na własnym bezpieczeństwie i życiu :?: Jak dla mnie są to zawsze ci pierwsi. Kierowcy samochodu zazwyczaj nie ma nic. ..Uważam, że to właśnie piesi, rowerzyści, hylajnogiści i motocykliści powinni zwracać szczególną uwagę na samochody. A zazwyczaj jest tak, że taki rowerzysta czy hulajnogista wjeżdża na przejazd z taką a nie inną prędkością i co gorsza wogóle się nie rozgląda...Wjeżdża, bo wie, że samochód musi go przepuścić, że kierowca musi zwracać na niego uwagę, że to że tamto i że on jest tu najważniejszy i on na nic nie musi zwracać uwagi. Takie jest niestety myślenie. Ale nikt z nich nie pomyśli, że samochód nie zatrzyma się w miejscu, że ten kierowca, mimo że mu nie wolno, ale może być w tym jednym jedynym dniu rozkojarzony, zdenerwowany itd i może tego niechronionego uczestnika ruchu nie zauważyć. Wtedy dochodzi do kolizji czy wypadku. I kto zazwyczaj ma większe obrażenia? Kto jedzie połamany do szpitala? Czasami warto swoją dumę i poczucie ważności schować do kieszeni i ustąpić przejazdu temu samochodowi, mimo, że ty miałeś pierwszeństwo. Samochód nie ustąpił ci pierwszeństwa, zrobiłeś to ty jemu, mimo, że nie miałeś takiego obowiązku, ale za to dzięki temu wrócisz do bliskich, do domu i co najważniejsze żyjesz i jesteś zdrowy. Pamiętaj, że pieszemu, rowerzyści, hulajnogiście jest o wiele łatwiej się zatrzymać niż samochodowi. Nasz rząd niestety tego nie rozumie i poniekąd wpycha pod koła samochodów tych niechronionych uczestników ruchu. A ci zawierzyli temu rządowi i tym przepisom s2w3poje zdrowie i życie. Czy to jest dobre?"
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000