Toyota Aygo - nie odpala

13 Lis 2022, 09:00

Witam. Mam problem z Toyotą Aygo.

Samochód nagle brak reakcji na przekręcenie kluczyka, zero kontrolek, swiatła, radia itp. doszedłem do wniosku że to wina akumulatora. Po podładowaniu kablami udało się, pojeździłem z 30 minut żeby akumulator się podładowal. Niestety po zgaszeniu silnika nie da się go znowu zapalić. Strzela jak z karabinu.

Za 2-3 tyg kupiłem nowy akumulator, zamontowałem i próbuje odpalić. Kontrolki się świecą, światła, radio wszystko ok. Przy próbie odpalenia rozrusznik kręcił bardzo wolno, załapało po ok 5 sekundach jednak wydobywał się głośny świszczący dźwięk a po chwili poszedł lekki dymek z okolicy alternatora więc zgasiłem. Jaka może.byc przyczyna? Alternator, rozrusznik?

Dodam że.dziwne jest to że te 3 tyg temu po podładowaniu kablami zapalił normalnie, a teraz kręci bardzo wolno i silnik cały gwałtownie sie trzesie. Nie wiem czy dobrze to opisałem ale z góry dzięki za odpowiedź.
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

13 Lis 2022, 11:04

Marula321 napisał(a):Samochód nagle brak reakcji na przekręcenie kluczyka, zero kontrolek, swiatła, radia itp.
Sugeruje to rozładowany akumulator i takiego akumulatora nawet po odpaleniu kablami nie podładujesz dobrze w ciągu 30 minut jazdy. Trzeba go wyjąć z samochodu i podłączyć najlepiej automatycznym prostownikiem do pełnego naładowania i na koniec sprawdzić napięcie na zaciskach (zapamiętać). Odczekać około godziny i ponownie sprawdzić jakie jest napięcie (przez ten czas akumulator nie powinien być ładowany).

Marula321 napisał(a):Strzela jak z karabinu
Tu może być wina słabego akumulatora i to tzw. strzelanie może pochodzić z rozrusznika.

Marula321 napisał(a):Za 2-3 tyg kupiłem nowy akumulator, zamontowałem i próbuje odpalić. Kontrolki się świecą, światła, radio wszystko ok. Przy próbie odpalenia rozrusznik kręcił bardzo wolno, załapało po ok 5 sekundach jednak wydobywał się głośny świszczący dźwięk a po chwili poszedł lekki dymek z okolicy alternatora więc zgasiłem. Jaka może.byc przyczyna? Alternator, rozrusznik?
Rozrusznik nie miał siły obrócić silnikiem bo np. zablokowana jest jedna z rolek prowadzących pasek wielorowkowy, alternator stoi itd. trzeba by było posprawdzać po kolei co i jak.

Marula321 napisał(a):Dodam że.dziwne jest to że te 3 tyg temu po podładowaniu kablami zapalił normalnie, a teraz kręci bardzo wolno i silnik cały gwałtownie sie trzesie. Nie wiem czy dobrze to opisałem ale z góry dzięki za odpowiedź.
W czasie tych trzech tygodni jeździłeś samochodem czy stał? Nie miałeś wcześniej problemów z ładowaniem co mogło by wskazywać na jakąś usterkę alternatora...

Najprościej to zdejmij pasek wielorowkowy i sprawdź czy koło pasowe alternatora obraca się swobodnie oraz rolki porwadzące. Ja od tego bym zaczął.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

13 Lis 2022, 11:16

Przez te 3 tygodnie samochód stał w miejscu.

Skoro po przekręceniu kluczyka kontrolki świeca, światła, radio itp. to winę akumulatora można odrzucić tak?
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

13 Lis 2022, 11:37

Za dużo kombinowania i domysłów, a żadnych konkretnych ruchów.
Na sam początek sprawdź, czy klemy na bolcach aku nie są luźne i czy na zaciskach nie ma śniedzi ( taki zielono białawy nalot ). Sprawdź też miejsce mocowania kabla minusowego aku przy karoserii, czy nie jest luźne, pordzewiałe, zaśniedziałe. Następnie sprawdź kabel między aku a rozrusznikiem czy nie jest gdzieś uszkodzony oraz czy nie jest luźny na zacisku rozrusznika i oczywiście czy nie jest zaśniedziały. To samo z kablem między rozrusznikiem a alternatorem ( jak się nie mylę z aku leci jeden kabel do rozrusznika i jest połączony przy rozruszniku z kablem z altka. A jak z aku lecą dwa kable, to znaczy, że jest osobny kabel do rozrusznika i osobny do altka.
Następnie, jak juz to wszystko posprawdzasz, to zmierz napięcie na aku i sobie zapisz.
Naładuj aku do pełna prostownikiem najlepiej automatycznym, jak wspomniał kolega wyżej. Po naładowaniu, nie uruchamiaj silnika. Po około godzinie sprawdź, jakie jest na nim napięcie ( nie uruchamiając silnika ). Jak będzie ponad 12,5V, to ok. Jak będzie poniżej, to są dwie wersje - albo aku do wymiany bo nie trzyma napięcia, albo coś pobiera prąd z aku przy wyłączonej stacyjce. Wtedy należy sprawdzić pobierany prąd z aku przy wyłączonej stacyjce. Jak będzie w normie, to trzeba pojechać do sklepu gdzie zajmują się wymianą aku i sprawdzić jego sprawność.
Oprócz tego, po sprawdzeniu napięcia jak będzie ono ok, to uruchomić silnik, zwracając uwagę na to, czy rozrusznik kręci normalnie ( tak jak kiedyś ) i czy auto odpala od razu, jak kiedyś, czy trzeba kręcić dłużej. Jak rozrusznik będzie kręcił słabo, to może to być wina samego rozrusznika. Jak będzie kręcił normalnie i odpali, to po odpaleniu sprawdzić napięcie ładowania. Powinno być około 14V. Jak będzie mniej, to może to być alternator.
Jak to wszystko posprawdzasz i pomierzyć, to napisz jak wyszła kontrola i jakie są efekty.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

14 Lis 2022, 01:28

Panowie ale akumulator jest nowy dopiero co zamontowany. To tu chyba problemu nie ma co?
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

14 Lis 2022, 08:54

to że jest nowy nie znaczy że jest naładowany, akumulator należy naładować do pełna , odpalić auto i sprawdzić czy akumulator jest poprawnie ładowany przez alternator.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16213
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kalkulator LPG
    Kkalkulator pozwala obliczyć szacunkową różnicę w kosztach eksploatacji samochodu w zależności od zasilania silnika benzyną, a gazem (LPG). Na podstawie danych wprowadzonych do formularza obliczymy przyblizony czas ...