Uniwersalny komputer pokładowy, jak to się montuje?

16 Cze 2018, 19:56

Pytanie czysto teoretyczne bo natrafiłem na allegrosze takie cuś [link do oferty na Allegro wygasł]
No i zastanowiło mnie to w jaki sposób zamontujemy to w aucie które nie posiada komputera. Do czego niby podłączymy info o spalaniu lub zasięgu km?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16249
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

18 Cze 2018, 10:11

Kao napisał(a):Do czego niby podłączymy info o spalaniu lub zasięgu km?
Masz w instrukcji opisane gdzie się podłączyć w zależności od silnika czy to diesel, benzyna czy też LPG :)

Tu masz informację na ten temat:

"SYGNAŁ DO POMIARU ZUŻYCIA PALIWA
Jako wejście sygnału do pomiaru zużycia paliwa należy pod A10 urządzenia podłączyć sygnał sterujący wtryskiwaczem (tzw. czasy wtrysków, PWM) lub dedykowany sygnał do pomiaru zużycia paliwa (PWM/FREQ). W zależności jaki jest silnik w pojeździe (benzyna, benzyna+gaz, diesel) jest kilka możliwości gdzie należy szukać sygnału do pomiaru zużycia paliwa:
Dla silników benzynowych:
    - opcja 1 : bezpośrednio przy kostce od wtryskiwacza – kostka posiada 2 piny (lub więcej w przypadku monowtrysku). Podczas pracy silnika na jednym pinie jest sygnał stały +12V, na drugim zaś pulsuje 12V.. 0V (sygnał PWM-, wtryski sterowane masą). Należy się podłączyć pod sygnał zmienny 12V… 0V (przykładowy przebieg przedstawiono na rysunku poniżej)
    - opcja 2: pod odpowiedni pin w gnieździe sterownika silnika ECU (sterowanie wtryskami). Należy w dokumentacji elektrycznej pojazdu (rozpiska złącza ECU) znaleźć wyprowadzenia pod które dochodzą wtryskiwacze, a następnie podłączyć się pod jedno z nich.

Dla silników benzynowych z gazem:
Podczas pracy na gazie wtryskiwacze benzynowe są odcinane - sygnał należy pobrać przed rozgałęzieniem na wtryskiwacze LPG, tj. :
    - opcja 1: pod odpowiedni pin w gnieździe ECU (sterowanie wtryskami). Należy w dokumentacji elektrycznej pojazdu (rozpiska złącza ECU) znaleźć wyprowadzenia pod które dochodzą wtryskiwacze, a następnie podłączyć się pod jedno z nich. Przebieg sygnału taki sam jak na rysunku powyżej (PWM-, ewentualnie PWM+)

Dla silników diesla:
W przypadku diesla należy szukać dedykowanego sygnału do pomiaru zużycia paliwa. Na schematach elektrycznych zwykle jest oznaczany jako „Trip Computer – TC” , „Fuel consumption signal” albo po prostu sygnał, który jest wyprowadzony na zegary (instrument panel, multifunction display, mfa itd.). Nie każdy diesel jest wyposażony w taki sygnał – o szczegóły najlepiej pisać – postaramy się pomóc.
    - opcja 1: pod odpowiedni pin w gnieździe ECU (o informację proszę pisać na adres kontaktory supportu podając podstawowe dane o
    samochodzie w jakim będzie montowany UKP – marka, model, rocznik, silnik, moc – jeżeli mamy doświadczenie z danym autem chętnie
    pomożemy),
    - opcja 2: szukany sygnał również często znajduje się przy pompie wtryskowej (wymagana dobra dokumentacja instalacji elektrycznej w
    pojeździe),
    - opcja 3: w wielu autach odpowiedni sygnał również jest doprowadzony do złącza licznika (np. w TDI , HDI, DTI, TDDI itd.) – szukany sygnał nie może iść po liniach CAN (musi być osobna dedykowana linia),
    - opcja 4: w przypadku aut na pompowtryskiwaczach (np. 1.9TDI PD) sygnał można również pobrać z ECU ze sterowania pompowtryskiwaczami.
Większość takich silników posiada dedykowany sygnał do pomiaru zużycia paliwa i z niego pomiar będzie dokładniejszy.

Uwaga: We wszystkich przypadkach szukany sygnał powinien być napięciowy pulsacyjny (PWM) lub impulsowy (FREQ). W przypadku sygnału z wtrysków najprawdopodobniej będzie to PWM sterowany masą, a w przypadku dedykowanego sygnału do spalania najprawdopodobniej będzie to PWM - 19 - sterowany plusem, rzadziej FREQ – należy to uwzględnić w ustawieniach UKP. Przykładowy przebieg przedstawiono na rysunku powyżej. Szerokość (dla sygnału PWM) lub ilość (dla sygnału FREQ) impulsów powinna być proporcjonalna do aktualnego zużycia paliwa.

Nowsze diesle tylko z systemem CAN w większości przypadków nie posiadają już dedykowanego sygnału do pomiaru zużycia paliwa (taki sygnał przesyłany jest w ramce po linii CAN, która nie jest obsługiwana przez UKP). Większość diesli z lat 1994-2003 (z elektronicznie sterowaną pompą wtryskową lub common-rail) posiada taki sygnał.

Istnieje też możliwość pomiaru zużycia paliwa dla niektórych silników common-rail (gdzie nie ma dedykowanego sygnału) na podstawie:
    - pomiaru czasów wtrysków z wtryskiwaczy piezoelektrycznych2 lub elektromagnetycznych3 (nawet jeżeli wtryskiwacze są sterowane napięciem ponad 100V),
    - pomiaru ciśnienia paliwa na listwie CR (czujnik 0-5V) - sygnał z czujnika należy podłączyć na jedno z wejść Adc1-Adc4 oraz w ustawieniach konfiguracyjnych UKP dla tego wejścia wybrać "czujnik ciśnienia paliwa (diesel common-rail)"
Aby pomiar w ten sposób był możliwy, muszą być spełnione oba powyższe warunki, tj. istnieje możliwość pomiaru czasów wtrysków (tj. szerokość impulsów = czas wtrysku), jak również istnieje możliwość pomiaru ciśnienia paliwa.

---

VSS – SYGNAŁ PRĘDKOŚCI POJAZDU (Vehicle Speed Sensor)
Sygnał prędkości (VSS) podłączamy pod Pin A22 urządzenia. Pod sygnał w samochodzie najlepiej się podłączyć w jednym z miejsc:
    - opcja 1: niektóre pojazdy posiadają sygnał VSS w kostce ISO od radia (funkcja pogłaśniania radia wraz ze wzrostem prędkości) – zwykle złącze A pin 1,
    - opcja 2: pojazdy z prędkościomierzem sterowanym elektronicznie (tzn. nie „na linkę”) posiadają sygnał z czujnika prędkości doprowadzony do licznika (zwykle oznaczony jako speed1, speed2, vehicle speed itd.) – w dokumentacji instalacji elektrycznej pojazdu należy znaleźć w/w sygnał w rozpisce złącza od licznika,
    - opcja 3: gdy nasz pojazd posiada licznik „na linkę” to sygnału można szukać w złączu od ECU – należy sprawdzić w rozpisce złącza
    (dokumentacja elektryczna pojazdu) pod które wyprowadzenie należy się podłączyć, 2sygnał z wtryskiwaczy piezoelektrycznych (2-pin, sterowanych napięciem >100V) można podłączyć bezpośrednio na pin A10 w UKP 3sygnał z wtryskiwaczy elektromagnetycznych nie jest kompatybilny, należy zastosować wpierw przetwornik sygnału (np. CR-PWM), a następnie sygnał wyjściowy z przetwornika można podłączyć na pin A10 w UKP.
    - opcja 4: można się bezpośrednio podłączyć pod czujnik VSS, który montowany jest w skrzyni biegów pojazdu. Czujnik może być 2-pinowy
    (zasilanie i szukany sygnał) lub 3-pinowy (dochodzi masa). Podłączamy się pod wyprowadzenie, na którym pojawia się sygnał napięciowy
    pulsacyjny (0..+12V lub 0..+5V) w trakcie poruszania się pojazdu (zwykle od kilku do kilkudziesięciu impulsów na jeden obrót koła).
    - opcja 5: jeżeli auto posiada ABS, to szukany sygnał może być również na jednym z wyjść ze sterownika ABS.
    - opcja 6: jeżeli auto nie posiada sygnału prędkości to można zamontować własny czujnik (koszt części ok. 20zł) – opisane w osobnej instrukcji

W wielu nowszych pojazdach, zamiast z czujnika prędkości, sygnał VSS przesyłany jest ze sterownika ABS lub z modułu licznika – sygnał będzie
analogiczny jak ten przedstawiony na wykresie powyżej (UKP obsługuje zarówno sygnały 0-5V jak i 0-12V).

Jeżeli w aucie sygnał prędkości jest niedostępny lub są trudności z jego zlokalizowaniem, to prostym i tanim rozwiązaniem jest montaż dodatkowego czujnika, np. w skrzyni biegów (jeżeli producent przewidział taką możliwość), w liczniku (czujnik taki można zamontować w warsztacie zajmującym się montażem taksometrów) lub przy piaście koła lub półosi napędowej (dodatkowa instrukcja do pobrania z działu wsparcia technicznego na stronie).
"
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

18 Cze 2018, 12:14

Gdzieś przeoczyłem tą instrukcje :/
Widzę że to wyższa szkpła jazdy byłaby żeby to wszystko ogarnąć, km kabla, głowa do elektroniki i dużo cierpliwości. :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16249
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

18 Cze 2018, 20:43

Patrząc na cenę urządzenia , biorąc pod uwagę koszt montażu , analizując korzyści to zastanawiam się nad ekonomią takiego rozwiązania :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4746
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

18 Cze 2018, 21:55

Może i ekonomii nie ma ale dla kogoś kto zamontuje takie cuś wielka satysfakcja i nowe doświadczenia.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16249
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW Concept Active Tourer 2012
    Koncepcyjne BMW Concept Active Tourer o harmonijnych proporcjach wyróżnia się sportową elegancją, potwierdzając jednocześnie, że kompaktowe rozmiary, funkcjonalność oraz wszechstronność mogą iść w parze z dynamiczną ...
    Nowy bolid Lexusa na bazie koncepcyjnego Lexusa LF-CC
    Lexus ogłosił, że w roku przyszłym – zbudowany na bazie koncepcyjnego Lexusa LF-CC bolid będzie brał udział w wyścigach Super GT. Nowy, hybrydowy samochód będzie rywalizował w klasie GT500 i zastąpi Lexusa SC430, ...