Utrata oleju (brak wycieków) w Hyundai i20 2009

06 Gru 2022, 10:32

Cześć,
pytanie dotyczy samochodu Hyundai i20 2009 i problemu z utratą oleju. Mechanik zastosował w 2019 10W40 i tak już zostało do teraz (grudzień 2022).

Problem z utratą oleju nie leży po stronie jakichś nieszczelności i wycieków w układzie, gdyż to było sprawdzane.

Podczas obserwacji zauważyłem, że od prawie max do prawie min na bagnecie* schodzi po ok. ~600 km.

Co może być przyczyną takiej sytuacji? Czy tu jest konieczny remont całego silnika, czy naprawa jakiegoś elementu? Wiadomo, że na odległość bez sprawdzenia ciężko wyrokować, natomiast może mniej więcej kierunek działań ktoś mógłby podpowiedzieć z doświadczenia?

Poza tym, że muszę dolewać dość regularnie olej nie zauważyłem by samochód (silnik) w jakiś sposób szwankował - natomiast ta sytuacja nie powinna mieć miejsca gdyż powinienem na jednym oleju (może z kilkoma drobnymi dolewkami) przejechać te 10 tys km do kolejnej całej wymiany oleju, a teraz traci go zdecydowanie zbyt dużo na zbyt małym dystansie.

(*Rozumiem, że bagnet od min do max pokazuje mniej więcej 1l oleju?)

Prośba o podpowiedź
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

06 Gru 2022, 10:56

Jeżeli silnik jest wszędzie suchutki i nie ma wycieków na zewnątrz, to po prostu silnik pali olej. Na początek co można zrobić samemu, to spróbować płukanki. Koledzy zapewne pomogą w wyborze jakiejś. Jak płukanka nie pomoże, to czeka cię niestety jak nie remont silnika to półremont. W zalezności od przyczyny przepuszczania oleju do komory spalania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Gru 2022, 11:40

Dziękuję za odpowiedź. Odnośnie płukanki - to chodzi tutaj o wlanie płukanki do oleju w silniku, wylanie całości i wlanie nowego oleju (+wymiana filtrów)?

Rozumiem, że po wlaniu płukanki obowiązkowa jest wymiana tego oleju na nowy? Czyli nie robić tej płukanki na parkingu pod domem tylko raczej u mechanika by od razu wymienił olej i filtry?

I takie działanie mogłoby teoretycznie sprawić, że silnik przestanie palić olej gdyż płukanka usunie osady, nagar i inne ewentualne zanieczyszczenia, które te spalanie mogą powodować itd?

Jakiś czas temu ktoś mi sugerował, że powodem mogą być może zapieczone pierścienie. I teraz pytanie czy naprawa tego to byłby właśnie remont, pół-remont czy może ewentualnie nawet sama płukanka, o której wspomniałeś, by pomogła?
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

06 Gru 2022, 13:00

Co tam ci pomoże płukanka - chyba do dobrego silnika żeby wypłukać syfy nagromadzone a nie do takiego jak piszesz, że bierze litr na 500km - tylko weryfikacja i remont. Zależy też co ile tam był wymieniany olej i jaki przebieg. Mi też samochód brał olej i tez próbowałem płukanek i właśnie jest w remoncie tylko żłopał trochę mniej bo 0.5 l na 1000 km.
Berserker1982
Początkujący
 
Posty: 73
Zdjęcia: 0

06 Gru 2022, 13:32

wluczykuj napisał(a):to chodzi tutaj o wlanie płukanki do oleju w silniku, wylanie całości i wlanie nowego oleju (+wymiana filtrów)?

Dokładnie. Na opakowaniu płukanki jest instrukcja jak to zrobić.
wluczykuj napisał(a):Rozumiem, że po wlaniu płukanki obowiązkowa jest wymiana tego oleju na nowy? Czyli nie robić tej płukanki na parkingu pod domem tylko raczej u mechanika by od razu wymienił olej i filtry?

Dokładnie tak.
wluczykuj napisał(a):I takie działanie mogłoby teoretycznie sprawić, że silnik przestanie palić olej gdyż płukanka usunie osady, nagar i inne ewentualne zanieczyszczenia, które te spalanie mogą powodować itd?

Teoretycznie tak. Zależy którędy olej przedostaje się komory spalania.
wluczykuj napisał(a):Jakiś czas temu ktoś mi sugerował, że powodem mogą być może zapieczone pierścienie.

Może tak być. I to właśnie dlatego zasugerowałem zrobienie płukanki. Płukanka może spowodować, że pierścienie puszczą. Można też dodatkowo zastosować preparat dedykowany do czyszczenia pierścieni, który wlewa się bezpośrednio do komory spalania na tłoki. Można też do cylindrów wlać naftę i poczekać kilka godzin. zarówno nafta, płukanki jak i preparaty do pierścieni to sprawy groszowe, więc zanim zdecydujesz się na remont silnika, myślę, że warto spróbować. Dopiero jak to nie pomoże, to wtedy rozmawiać z mechanikiem o remoncie silnika.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Gru 2022, 13:43

Przebieg 130 tys km,
wymieniany regularnie co rok, to wychodziło co niespełna 10 tys km.
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

06 Gru 2022, 15:33

Na chwilę obecną masz tylko te dwie możliwości niestety - albo próbujesz płukanki albo od razu remont. Decyzja należy do ciebie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Gru 2022, 16:12

Ok dzięki za wasze porady :)
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

07 Gru 2022, 09:38

Można jeszcze spróbować od góry dać środek do uwalniania zapieczonych pierścieni (np. xado antykoks). W sumie koszt niewielki i można samemu go wykonać. Jednak jak olej wymieniany regularnie przy takich przebiegach ~10tkm to raczej nagaru nie powinno być w silniku.

Co tam masz za silnik bo w tym modelu było kilka różnych?
Kolejna sprawa to ten olej 10W40 Hyundai chyba zalecał pełny syntetyk do wszystkich silników. Co to za olej dokładnie?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

07 Gru 2022, 14:59

Można jeszcze spróbować od góry dać środek do uwalniania zapieczonych pierścieni (np. xado antykoks).

a można to zrobić, kolokwialnie mówiąc, pod domem na parkingu bez konieczności podjechania na warsztat? W jaki sposób/gdzie się ten środek aplikuje? EDIT: rozumiem, że aplikuje się go do otworów świec i nie jest konieczna wizyta w warsztacie i wymiana oleju.


Co tam masz za silnik bo w tym modelu było kilka różnych?

nie do końca wiem jaki to dokładnie model silnika, ale pojemność to 1248 cm3 i 57.00 kW.

Kolejna sprawa to ten olej 10W40 Hyundai chyba zalecał pełny syntetyk do wszystkich silników. Co to za olej dokładnie?

z tego co kojarzę jest to półsyntetyk, 10w40 Shella HX7 . Zastanawiam się czy w razie czego można wymieniając olej zmienić parametry nowego, bo słyszałem że jak jest jeden używany to już potem raczej nie zmienia się na olej o innej gęstości. Jak to wygląda?
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

07 Gru 2022, 15:19

wluczykuj napisał(a):a można to zrobić, kolokwialnie mówiąc, pod domem na parkingu bez konieczności podjechania na warsztat? W jaki sposób/gdzie się ten środek aplikuje? EDIT: rozumiem, że aplikuje się go do otworów świec i nie jest konieczna wizyta w warsztacie i wymiana oleju.

Możesz to zrobić sam, na parkingu pod blokiem, oleju nie trzeba wymieniać. [link do oferty na Allegro wygasł] masz przykładowy środek i na dole aukcji masz opis jak to zrobić. Podana aukcja jest przypadkowa, pierwsza lepsza z góry wybrana w googlach. Być może kupisz lepszy albo tańszy środek. Nie sugeruj się ani marką ani ceną.

Co do oleju, to Hyundai oryginalnie leje Helix Ultra. Do benzynowych i Diesla powinien być 0W30 ( na nasz klimat myślę, że dobrym rozwiązaniem byłby 5W30 ( niech koledzy, specjaliści od olejów potwierdzą lub zaprzeczą ). Przy wymianie oleju myślę, że tak czy inaczej warto zrobić płukankę.

JA, osobiście przy takich problemach i wizji remontu silnika, najpierw zaaplikowałbym środek na cylindry, a potem zrobił dodatkowo płukankę. I dopiero jak to nie pomoże to decyzja czy remont silnika czy jakaś używka czy złom ( tu już zależy od finansów ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Gru 2022, 11:48

Do tego silnika z olei Shella masz zalecane Helix Ultra A5/B5 0W-30 i Helix Ultra 5W-30 i alternatywnie Helix Ultra 5W-40 / Helix HX7 5W-40; Helix Ultra 0W-40. Nie ma tu nic o półsyntetyku.

Na jakich dystansach eksploatujesz ten samochód?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

08 Gru 2022, 11:56

Najczęściej polecanym jest 5W30, oczywiście syntetyk.

Ja bym próbował za wszelką cenę tych środków i płukanki, remont takiego silnika w takim aucie z takiego rocznika... Kasa w błoto, ale to moje zdanie.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

08 Gru 2022, 14:43

Czy podczas wymiany oleju jest możliwość wymiany oleju na taki z innymi parametrami lepkości/gęstości niż do tej pory? Tu chodzi jak rozumiem o zmianę na taki o mniejszej gęstości?

Codziennie 20-25km.
W rok nie dobijam nawet do 10 tys km.
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22

08 Gru 2022, 14:46

Zanim oddam samochód do mechanika i będę miał ubytek oleju, powiedzmy na bagnecie min, to czy mogę dolać olej o innej charakterystyce i syntetyczny? Jeśli tak, to jaki?
wluczykuj
Nowicjusz
 
Posty: 22