Yaris XP90 silnik 1.3 VVTi - który olej będzie lepszy?

18 Maj 2020, 13:11

Olej do silnika powinien zawierać normę ACEA A1/B1 według producenta. Mając na uwadze ten temat oleje-do-dpf-a-zwykle-ktory-lepiej-wybrac-dla-silnika-i-turbiny-vt120753.htm i dwa oleje czyli:
1. VALVOLINE SYNPOWER 5W-30 https://sharena21.springcm.com/Public/D ... 162d889bd1
2. VALVOLINE SYNPOWER FE 5W-30 https://sharena21.springcm.com/Public/D ... 162d889bd1

Który z nich będzie lepszym rozwiązaniem do tego silnika? Drugi z nich ma ACEA A1/B1 ale czy to nie jest czasem olej low Saps i lepszym wyborem będzie ten pierwszy olej?
Może ktoś poleci jeszcze jakiś inny lepszy olej do tego silnika?

Widzę też że kategoria ACEA A1/B1 została usunięta w 2016 roku więc jaką należało by ja zastąpić?
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

18 Maj 2020, 21:52

Toyota do tego silnika zaleca oleje 10W30 lub 5W30 z normą SJ A1/A3, obydwa oleje przedstawione posiadają b.podobne parametry, jutro poszukam oleju, który może być lepszy, będę szukał wśród olejów 5W30, te które przedstawiłeś są olejami full saps ale nie znam ich własności przeciwzużyciowych części silnika, gdyż tych parametrów tutaj akurat nie podano.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

18 Maj 2020, 22:21

No Kolego, jak zwykle wziąłem na tapetę olej, który jak zwykle okazuje się lepszy, jest to GULF GX 5W30, wskaźnik lepkości wyższy o 10 od tamtych, to znaczna różnica, poza tym posiada optymalną procentowo zawartość siarki, posiada też wyższy parametr lepkościowy w 100 st .c, ogólnie lepiej będzie chronił silnik, poza tym lepiej będzie silnik płukał gdyż posiada wyższy wskaźnik jakości. Niestety nie widzę go w aktualnych ofertach na Allegro, w sumie nigdzie, trzeba by wejść na stronę GULF Polska, tam są informacje gdzie można olej ew.zamówić.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

18 Maj 2020, 22:27

Aktualnie mam silnik zalany tym drugim olejem który wymieniłem. Nie mogę na razie nic więcej powiedzieć poza tym że silnik na nim pracuje całkiem dobrze. Przejechałem po wymianie jakieś 200km. Nie wiem jaki olej był wcześniej lany ale po przeglądzie i ocenie jego stanu na tyle na ile można to zrobić postanowiłem zalać syntetyk zgodny z tym co zaleca producent.

Czytałem gdzieś, że silniki VVTi powinny jeździć na pełnym syntetyku. Jednak z doświadczenia wiem, że we flotach jak te Yariski jeździły to serwis często był na 15W40 lub 15W30 :/ Widziałem takie wpisy w książkach serwisowych :?
Chodziło pewnie o oszczędność na kosztach serwisu.

Poszukam tego oleju Gulf GX 5W30. W drugim samochodzie też mi poleciłeś Gulf GX 5W40 i tam sprawuje się bardzo dobrze olej-mopar-10w30-vs-mopar-5w30-porownanie-vt110877.htm
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

19 Maj 2020, 06:17

Tak, tak, uderzyłem znowu w olej Gulf, serię GX, gdyż po sprawdzeniu wszystkich po kolei ta seria zapewnia najlepsze parametry dla normalnych silników, wskaźnik lepkości 178, to główna przyczyna, poza nim wszystkie parametry są też wyśrubowane, jest świetny też pod lpg, chociaż te, które wymieniłeś też są świetne, ten drugi jest olejem lepszym, głównie przez wskaźnik lepkości, już zauważyłem robiąc porównania, że nie da się skomponować oleju tak, by wszystkie parametry były na możliwego maxa ale widzę, że Gulf tak komponuje dodatki by oleje posiadały najbardziej wyśrubowane te najważniejsze, kluczowe podczas zapewniania ochrony przeciwzużyciowe oraz czyszczące, VALVOLINE np.posiadają niższą temp.płynięcia ale skoro GULF posiada to na poziomie ze zdecydowanym naddatkiem, gdybyśmy mieszkali w Jakucku, Valvolene byłby na takie warunki lepszy, wedle tych parametrów, akurat on w naszych warunkach jest nie wykorzystany. Myślę, że masz b.dobrze dobrany olej.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

19 Maj 2020, 08:21

PhantomASA1 napisał(a):Myślę, że masz b.dobrze dobrany olej.
Ok, fajnie dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia :) Zostanę obecnie przy tym oleju który mam ale jak pojawiłby się dostępny ten który poleciłeś będę go miał na uwadze.

A co byś powiedział na olej Gulf G 5W30? Tak patrze i widzę, że ma wartości bardzo podobne do GX ma oczywiście mniejszy wskaźnik lepkości od GX ale większy od tego oleju który mam. Popiół siarczanowy to tylko 0,01 różnicy.

Dzięki :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ferrari Monza SP1 i SP2
    Ferrari słynie z niesamowitych aut z otwartym nadwoziem. Dziedzictwo marki w tej kwestii sięga bardzo daleko wstecz, a model Monza wprost do niego nawiązuje. To speedster, czyli auto, które nie zna kompromisów. ...

19 Maj 2020, 10:25

Tak, tak, GX przewyższa G wskaźnikiem lepkości, wyższą temp zapłonu, minimalnie wyższą zawartością siarki, wyższą lepkością w 100 st,ustępuje tylko temp. krzepnięcia ale i tak posiada lepsze parametry G od VALVOLINE, kwestia tylko ceny, tutaj kierowałbym się tym, gdyż te oleje, każdy jeden w tym silniku musi się sprawdzić, jeżdżąc wokół komina nie wykorzysta parametrów drzemiących, które budzą się tylko podczas dynamicznych jazd w dłuższych trasach, tutaj GX góruje i taki olej bym wybrał,ale jeśli tylko blisko, to cena! :ok:
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

19 Maj 2020, 10:54

I wszystko jasne :) dzięki za wytłumaczenie. Będzie teraz wiadomo co kupić przy następnej wymianie oleju :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

19 Maj 2020, 11:42

A płukanki przy wymianie oleju używasz?
RobertoN
Początkujący
 
Posty: 60

19 Maj 2020, 11:48

RobertoN napisał(a):A płukanki przy wymianie oleju używasz?
Tu akurat jeszcze nie używałem. Chcę zobaczyć jaki będzie olej bez płukania silnika po około 1000km.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Maj 2020, 12:41

Jakość oleju to nie opinie użytkowników, którzy sugerują się rankingiem, np .na pierwszym miejscu jest Motul :) Ja osobiście mam czas, analizuję skład chemiczny, zastanawiałem się czemu np. oleje Mannol, tak rewelacyjnie wypadają na YT w testach Piotr Tester, podejrzewałem, że po prostu przeładowane są związkami, które drastycznie obniżają współczynniki tarcia, ale tym samym stają się z czasem groźne dla stopów z których są zrobione części silnika, już się nie dziwię patrząc na skład chemiczny tych olejów, które gwarantują rewelacyjne własności przeciwzużyciowe, mnie już nie dziwi, dlaczego według mnie, najlepszymi olejami, jakie zastosowałem w silnikach był Elf, potem Gulf, przyjdzie czas na Mannola, wszystkie pozostałe, czyli Castrol, Mobil, VALVOLINE powodowały coraz głośniejszą pracę wraz z przebiegiem, a te oleje nie, wraz z Mannolem łączą je bardzo ważne cechy chemiczne, dlatego tak jest w przypadku tamtych nie mogłem się doszukać chemicznego podobieństwa dodatków.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)