Akumulator - pytania o napięcia

10 Gru 2020, 12:17

Dziś rano kolega zmieniał mi jedną klemę od akumulatora bo nie dało się jej dokręcić i sprawdził mi napięcie
1) napięcie było ponad 12v i mówił że przy mrozie -20 może mi auto nie odpalić? Czy to prawda?
2) a ładowanie było ok 11,5 czy to za mało?
3) mój peugeot 206 ma coś takiego jak Eco mod i jak przy wyłączonym silniku włączę radio to za jakiś czas , 2-3 minuty to radio samo się wyłącza i chciałem się zapytać czy jeśli przekręce kluczyć na tyle żeby się zapaliła kontrolka od akumulatora i działało radio to czy może to rozładować akumulator jakby tak było przez np.1h ?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

10 Gru 2020, 12:33

ineedl napisał(a):1) napięcie było ponad 12v i mówił że przy mrozie -20 może mi auto nie odpalić? Czy to prawda?
Ponad to znaczy ile dokładnie? Akumulator w dobrym stanie utrzymuje napięcie w granicach 12,4-12,5V.

ineedl napisał(a):2) a ładowanie było ok 11,5 czy to za mało?
Wygląda to tak jak byś nie miał w ogóle ładowania. Przy sprawnym aternatorze ładowanie powinno zawierać się w granicach 13,8-14,4V.

ineedl napisał(a):3) mój peugeot 206 ma coś takiego jak Eco mod i jak przy wyłączonym silniku włączę radio to za jakiś czas , 2-3 minuty to radio samo się wyłącza i chciałem się zapytać czy jeśli przekręce kluczyć na tyle żeby się zapaliła kontrolka od akumulatora i działało radio to czy może to rozładować akumulator jakby tak było przez np.1h ?
To pewnie funkcja sterownika zabezpieczająca właśnie akumulator przed rozładowaniem powoduje wyłączenie odbiornika który zużywa zbyt dużą ilość pradu. Nie powinno się trzymać włączonego zapłonu tyle czasu bez uruchomionego silnika i słuchać radia. Jeżeli chodzi o rozładowanie akumulatora to w zależności o jego stanu oczywiście jest taka opcja, że po tym czasie auto nie odpali.

Tu masz ciekawe informacje na temat akumulatora akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35

10 Gru 2020, 15:45

Rokiko napisał(a):Ponad to znaczy ile dokładnie?


12,3 V

Rokiko napisał(a):Wygląda to tak jak byś nie miał w ogóle ładowania


A może on źle coś zmierzył? Skoro nie miałbym ładowania to akumulator dawno by się juz rozładował biorąc pod uwagę że dużo jeżdże , czasem jednorazowo 300 km a dziś po tym jak sprawdził to ładowanie przejechałem ponad 40.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

10 Gru 2020, 16:55

Rokiko napisał(a):Ponad to znaczy ile dokładnie? Akumulator w dobrym stanie utrzymuje napięcie w granicach 12,4-12,5V.


Witam Cię znowu :)
miałem kiedyś własny warsztat akumulatorowy i coś niecoś pamiętam. W pełni naładowany sprawny akumulator powinien bez obciążenia podawać 13,2V (2,2 na ogniwo), a pod obciążeniem 250A - 10,5V

Rokiko napisał(a):Wygląda to tak jak byś nie miał w ogóle ładowania. Przy sprawnym aternatorze ładowanie powinno zawierać się w granicach 13,8-14,4V


14,4V to wartość ładowania najlepsza, optimum (2,4 na ogniwo), a dopuszczalne to ok 13,8 - 15.
grzesbeton
Nowicjusz
 
Posty: 36
Miejscowość: Kraków/Leszno
Prawo jazdy: 10 07 1996
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Mini One R50, Ford Ka
Silnik: 1,6 90KM, 1,3 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

10 Gru 2020, 17:20

Nie będę kopiował tego co już jest na forum jeżeli chodzi o opisy napięć dlatego zerknij sobie do tego tematu przy-jakim-napieciu-spoczynkowym-warto-wyjac-akumulator-i-podladowac-vt112335.htm masz tu fajnie opisane napięcia i kiedy warto przy jakiej wartości napięcia podładować akumulator.

ineedl napisał(a):A może on źle coś zmierzył? Skoro nie miałbym ładowania to akumulator dawno by się juz rozładował biorąc pod uwagę że dużo jeżdże , czasem jednorazowo 300 km a dziś po tym jak sprawdził to ładowanie przejechałem ponad 40.
Skoro tak to musiał źle zmierzyć bo daleko byś nie zajechał z taką wartością napięcia i bez ładowania :) Jak masz multimetr to możesz sprawdzić sam, to proste.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35

10 Gru 2020, 17:53

A jak akumulator nie byłby ładowany to czy wyskoczy jakaś kontrolka najpierw czy po prostu auto zgaśnie bez ostrzeżenia?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

10 Gru 2020, 18:28

W przypadku braku ładowania powinna świecić się kontrolka ładowania taki akumulator na czerwono.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35

10 Gru 2020, 19:18

Czy dobrze to rozumiem? Jeśli odpalimy auto w którym alternator nie ładuje akumulatora albo z innych powodów nie jest ładowany to od razu będzie się paliła ta kontrolka niezależnie od stopnia naładowania akumulatora?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

11 Gru 2020, 00:34

Napięcie ładowania ma być wyższe niż napięcie baterii, nawet gdy ta jest sprawna i w pełni naładowana. Siłą rzeczy przy braku ładowania kontrolka ma się zapalić niezależnie od stanu baterii.
grzesbeton
Nowicjusz
 
Posty: 36
Miejscowość: Kraków/Leszno
Prawo jazdy: 10 07 1996
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Mini One R50, Ford Ka
Silnik: 1,6 90KM, 1,3 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

11 Gru 2020, 08:54

No tak nie do końca, kontrolka zapali się przy braku jakiegokolwiek ładowania ale gdy ładuje nieznacznie/symbolicznie to już może się nie zaświecić dlatego warto sobie samemu raz na jakiś czas to sprawdzić
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16575
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

11 Gru 2020, 15:53

Kao napisał(a):No tak nie do końca, kontrolka zapali się przy braku jakiegokolwiek ładowania ale gdy ładuje nieznacznie/symbolicznie to już może się nie zaświecić dlatego warto sobie samemu raz na jakiś czas to sprawdzić

To samo chciałem napisać. Jeśli alternator ładuje za słabo, ale jednak cokolwiek ładuje, to kontrolka może się nie zaświecić, a i tak można stanąć z powodu braku prądu. Niestety sam to kiedyś przerobiłem na własnej skórze.
solti
Początkujący
 
Posty: 76
Prawo jazdy: 17 12 1997
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Fiesta, BMW E46
Silnik: diesel + benzyna
Skrzynia biegów: Manualna

12 Gru 2020, 19:18

grzesbeton napisał(a):miałem kiedyś własny warsztat akumulatorowy i coś niecoś pamiętam. W pełni naładowany sprawny akumulator powinien bez obciążenia podawać 13,2V

No to chyba zapomniałeś już o aku wszystko...
Co to znaczy, że aku powinien PODAWAĆ bez obciążenia 13,2V :?:
grzesbeton napisał(a):14,4V to wartość ładowania najlepsza, optimum (2,4 na ogniwo), a dopuszczalne to ok 13,8 - 15.

15V to już za dużo. Max, w nowych autach to 14,4V.
Wracając do tematu - po całonocnym postoju, napięcie aku nie powinno spaść poniżej 12,4V. Zdarza się, że jak aku ma już słabą kondycję, to to napięcie wyniesie nawet 12,1V i auto odpali. Ale raczej latem. Zimą, przy mrozie, może być problem. Napięcie ładowania powinno wynosić minimum 13,9V książkowo, w autach z kilkuletnim czy kilkunastoletnim wieku tolerowane jest około 13,5V. Poniżej to już nie powinno być.
ineedl napisał(a):ładowanie było ok 11,5 czy to za mało?

ineedl napisał(a):A może on źle coś zmierzył?

Na pewno coś źle zmierzył. Mogę się domyślać, że na mierniku zamiast wybrać zakres AC zamiast DC. W aku jest prąd stały i miernik należy ustawiać w zakresie 20V DC. W pozycji AC miernik pokazuje głupoty. Przy takim ładowaniu kontrolka braku ładowania na pewno by się świeciła. Oprócz tego, gdyby napięcie na aku było 11,5V, to ten aku jest tak naprawdę do wyrzucenia....Można by się bawić w ładowanie regenerujące, ale z doświadczenia wiem, że to tylko na chwilę. Zazwyczaj takie aku zimy nie przetrwały.
ineedl napisał(a):Czy dobrze to rozumiem? Jeśli odpalimy auto w którym alternator nie ładuje akumulatora albo z innych powodów nie jest ładowany to od razu będzie się paliła ta kontrolka niezależnie od stopnia naładowania akumulatora?

Dokładnie tak.
ineedl napisał(a): mój peugeot 206 ma coś takiego jak Eco mod i jak przy wyłączonym silniku włączę radio to za jakiś czas , 2-3 minuty to radio samo się wyłącza i chciałem się zapytać czy jeśli przekręce kluczyć na tyle żeby się zapaliła kontrolka od akumulatora i działało radio to czy może to rozładować akumulator jakby tak było przez np.1h ?

Jest to funkcja BSI - po dwóch minutach wyłącza zasilanie na wszystkie odbiorniki. Co do rozładowania aku przez radio, to wszystko zależy od tego, w jakiej kondycji jest aku, ile prądu pobiera radio ( czy leci płyta CD, czy z pendriva, czy gra głośno itd itd ) oraz w jakim stanie jest układ zapłonowy i rozruchu, oraz od temp na zewnątrz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

12 Gru 2020, 19:47

MotoAlbercik napisał(a):w nowych autach to 14,4V.
czasami jest i więcej
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16575
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

13 Gru 2020, 18:28

Kao napisał(a):czasami jest i więcej

W jakich samochodach i ile powinno wynosić to napięcie? Pierwszy raz słyszę, że w jakimś samochodzie napięcie ładowania miałoby wynosić więcej niż 14,4V...Nie piszemy o ciężarówkach, autobusach itp oczywiście. Człowiek uczy się całe życie, więc pytam, bo nie wszytko wiem przecież :wink:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Gru 2020, 19:00

Ostatnio nawet działałem z transitem 3 letnim, ładowanie bez obciążenia było ponad 14,60 z obciążeniem prawie 14,5. Fajny temat w sumie, pracuje najczęściej z dość nowymi autami to sobie pomierzę ile jakie ma.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16575
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4