Duże vs. Małe opony

29 Paź 2018, 21:25

Witam. Mógłby ktoś, bardzo ogólnikowo, wytłumaczyć jakie są wady i zalety używania dużych opon np. 18 cali, względem używania małych opon np. 15 cali? Chodzi mi o taki zwykły, przeciętny samochód; i o opony letnie jeśli ma to jakieś znaczenie.
wxr
Początkujący
 
Posty: 59

29 Paź 2018, 21:36

Chodzi tylko i wyłącznie o komfort jazdy, im koło większe i profil niższy tył auto jest dużo twardsze, szerokość i niski profil ma swój plus przyczepności
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16271
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

29 Paź 2018, 21:36

wxr napisał(a):Witam. Mógłby ktoś, bardzo ogólnikowo, wytłumaczyć jakie są wady i zalety używania dużych opon np. 18 cali, względem używania małych opon np. 15 cali?

Rozumiem, że chodzi Ci o różnicę w zachowaniu na jednym aucie między 15" a np 18".
Główną różnicą jest tu profil opony, na 18 będą opony nisko profilowe(naleśniki), a na 15 wysoki profil(balony).
Na niskim profilu jest trochę sztywniej, to zaleta przy szybkiej jeździe, do plusów można jeszcze zaliczyć ładny wygląd.
Wysoki profil za to jest bardziej komfortowy, wygrywa też cenowo, no i jest bezpieczniejszy dla felg.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

29 Paź 2018, 21:56

wxr napisał(a):Chodzi mi o taki zwykły, przeciętny samochód


Więc różnica będzie przeciętna, a nawet jeśli duża to na minus. Dlaczego? Otóż "przeciętne" auta są projektowane pod daną oponę, zazwyczaj "średniobalonową", powiedzmy że u mnie zalecane są 15" w rozmiarze 185/60, zawieszenie itp jest dostosowane do takich kół. Jakbym teraz założył niskoprofilowe 18" to na pewno auto będzie się lepiej kleiło do drogi, ale co z dziurami i koleinami? Co z zawieszeniem? Co z belką?

Do przeciętnego auta nie ma co kombinować, bierzesz zalecany przez producenta rozmiar i tyle. Czasami producent przewiduje np. 3 różne rozmiary felgi i wtedy masz do nich inne opony.

Najlepiej to podaj jakie auto... ;)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

31 Paź 2018, 12:52

VW Golf 4. Mam tutaj 18-tki, niski profil, szerokości aktualnie nie mogę podać ale widać że są szerokie. Zastanawiam się czy warto zawracać sobie głowę wymianę na np. 16''.
wxr
Początkujący
 
Posty: 59

31 Paź 2018, 14:06

wxr napisał(a):Zastanawiam się czy warto zawracać sobie głowę wymianę na np. 16''.
oczywiście że warto, wyrzuć te 18 i zmień na 16, poczujesz dużo większy komfort
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16271
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

31 Paź 2018, 14:45

Teoretycznie jest dostępny rozmiar w 18" z oponą 225/40, ale o ile nie masz tam jakiegoś V5 lub więcej to bez sensu... Komfort się zwiększy po zmianie a i zawieszenie podziękuje. Zmiana na 15" pewnie będzie zbyt bolesna (auto wygląda paskudnie na tych 195/65) więc weź sobie 16" 205/55.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

02 Lis 2018, 20:57

A czy fakt, że posiadam lekko obniżone zawieszenie (3 centymetry) wpływa jakoś na korzyść posiadania opon 18''? Wpływa jakoś na decyzję czy zmieniać czy nie z 18 na 16? :) Czy może obniżenie zawieszenia a wielkość opon nie mają ze sobą za wiele wspólnego? :)
wxr
Początkujący
 
Posty: 59