Mandaty za linie P-12, P-13, P-14 warunkowego zatrzymania

12 Cze 2024, 21:59

Mam pytanie dotyczące zachowania na tych liniach:

P-12 linia bezwzględnego zatrzymania – stop
P-13 linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów
P-14 linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów

Czy przepisy wyraźnie regulują, jak należy zatrzymać się przy tych liniach?
Czy konieczne jest zatrzymanie się przed linią, czy można najechać na nią przednimi kołami lub w połowie samochodu?
Czy przewidziane są mandaty za zatrzymanie się "na linii", a nie przed nią?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

JasonSanders
Obserwowany
 
Posty: 1

13 Cze 2024, 18:37

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, kierowca zbliżający się do znaku STOP jest zobowiązany do pełnego zatrzymania pojazdu ( koła pojazdu nie mogą być w ruchu). Zatrzymanie to musi nastąpić przed linią zatrzymania, P-12 jeśli taka jest wyznaczona,( linia P-12 to odpowiednik znaku STOP namalowany na jezdni) lub w przypadku jej braku, bezpośrednio przed przejściem dla pieszych lub przed skrzyżowaniem.Gdy zrealizujemy tę procedurą ( znaku STOP i linii P-12) a mamy zbyt małą widoczność możemy przekroczyć tę linię i tak ustawić nasz pojazd aby zapewnić sobie widoczność i dogodny wjazd na drogę ..czasem zarówno znak jak i linia ustawione są i malowane w taki sposób aby było to wygodne dla drogowców a nie dla kierowcy :)

P-13 linia warunkowego zatrzymania (złożona z trójkątów)
W tym przypadku zatrzymanie się jest warunkowe, :) czyli musimy zatrzymać pojazd jedynie, gdy ustępujemy pierwszeństwa innym pojazdom. Jeśli droga główna jest pusta, możemy na nią wjechać bez zatrzymywania się. :)

P-14, będąca linią warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów . Spotykamy ją przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, gdzie określa miejsce w którym należy się zatrzymać pojazd na czerwonym świetle. Także w przypadku skrętu warunkowego w prawo na zielonej strzałce. Ta linia oznacza miejsce, gdzie kierowca musi się bezwzględnie zatrzymać. Wjazd za linię i sygnalizator traktowany jest jak wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle ( tu często policja w swojej nadgorliwości wykorzystuje to do mandatów) bo na sygnalizatorze pali się czerwone ale jednocześnie pali się podświetlona zielona strzałka z warunkowym skrętem w prawo. Linia P-14 stosowany jest także przed przejściami dla pieszych, czy drogami dla rowerów, które nie są zlokalizowane przy skrzyżowaniach. Sama linia nie reguluje pierwszeństwa, a tylko pokazuje, gdzie należy się zatrzymać, jeśli pierwszeństwa udzielamy (czyli przepuszczamy pieszych, czy rowerzystów).Wówczas taka linia to coś w rodzaju granicy bezpieczeństwa dla pieszego i rowerzysty ( ma zapewnić mu komfort psychiczny i pewność bo przechodzenie przed zderzakiem ciężarówki budzi i pieszego i rowerzysty strach czy aby pojazd nagle nie ruszy :D
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 384
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018