Pytanie hipotetyczne moc silnika a podjazd pod górkę

16 Lut 2021, 22:48

Witam,

Takie pytanie czysto hipotetyczne.
Załóżmy że jest bardzo śliska górka na drodze, która jest mocno oblodzona. Załóżmy że mamy 2 samochody oba mają letnie opony i napęd na 4 koła.
Czy samochód ten który będzie miał np. 500 koni lepiej dzięki swojej mocy podjedzie pod górę niż drugi taki sam samochód z takimi samymi oponami który ma np. 200 koni?
Czy tutaj moc silnika lekko wpłynie na to że taki samochód bardziej da radę podjechać?
asaledr
Nowicjusz
 
Posty: 3

16 Lut 2021, 22:54

przy napędzie na 4 koła to nie będzie miało znaczenia
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13331
Zdjęcia: 95
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: e36, M3, C5 x7

17 Lut 2021, 00:16

A czemu z ciekawości na 4 koła nie ma znaczenia a przy 2 ma?
asaledr
Nowicjusz
 
Posty: 3

17 Lut 2021, 09:17

Sama moc nie ma znaczenia w żadnym przypadku. Ważne jest operowanie tą mocą. Im więcej mocy, tym łatwiej zerwać przyczepność opon.
Sama moc silnika nie jest ważna, ważniejsze jest, ile tej mocy zdołają przenieść na podłoże opony, bo to opony bezpośrednio wprawiają w ruch auto, a nie silnik.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III ,Lancera IX i Vitary 1,6
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3286
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Outlander 2019, Courier 2020
Silnik: 2.0 150KM 1.5D 100KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019

17 Lut 2021, 10:59

Panowie, ale o czym wy tu piszecie? Jaka moc? jaki napęd na 4 koła? To wszystko nie ma najmniejszego znaczenia... Panowie :
asaledr napisał(a):Załóżmy że jest bardzo śliska górka na drodze, która jest mocno oblodzona. Załóżmy że mamy 2 samochody oba mają letnie opony i napęd na 4 koła.

Górka, droga mocno oblodzona i opony letnie...
Choćby był napęd na 8 kół i auto miało 1000koni, to na zimówkach będzie miało cieżko, a co dopiero na letnich oponkach. Na lodzie żadna opona zimowa nie jest dobra, bo to opony na śnieg i błoto pośniegowe i niską temperaturę. Chyba, że takie auto w tych oponach letnich będzie miało kolce... :naughty:
Bardzo dobrą odpowiedź dał kolega yeti65 :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17831
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Lut 2021, 11:02

Tu bardziej liczy się moment obrotowy i tak jak napisał @yeti65 odpowiednia operowanie mocą oraz torem jazdy samochodu. Ważne jest też wybranie odpowiedniego przełożenia skrzyni biegów jak mamy manualną żeby podczas stromego wjazdu nie trzeba było go zmieniać.

Jak byś porównał 200KM do 80KM tu by już mogła wystąpić jakaś różnica przy większej masie samochodu. Jednak mówię tu o warunkach zimowych i samochodzie z oponami zimowymi a nawet łańcuchami jak by wymagały tego warunki.

asaledr napisał(a):Załóżmy że jest bardzo śliska górka na drodze, która jest mocno oblodzona. Załóżmy że mamy 2 samochody oba mają letnie opony i napęd na 4 koła.
Tu moc nie ma znaczenia bo przyczepność w takich warunkach stracisz szybko nawet z najsłabszym silnikiem.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4453
Zdjęcia: 12
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dwa komplety czujników TPMS i zmiana kół lato/zima - Toyota
    Po zmianie kół letnich na zimowe postanowiłem poinformować układ monitorowania ciśnienia w oponach TPMS o dokonanej zmianie. Przewertowałem instrukcję i znalazłem tam jedynie informację o kalibracji i zapamiętaniu ...
    Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
    W prawdzie nie planuję na razie zakupu samochodu, ale ciekawi mnie funkcjonalność hybryd. Nie mówię tu o typie plugin tylko o takim, gdzie silnik elektryczna wyłącznie wspomaga spalinowy tzn. do pewnych obrotów ...

  • 17 Lut 2021, 11:08

    Do tego co koledzy piszecie śmiało można dodać jeszcze umiejętności osoby siedzącej za kierownicą . Sam byłem świadkiem jak pan zakopał się Patrolem w małym śniegu i nie mógł sobie poradzić z wyjazdem .
    bukajrag
    Nowicjusz
     
    Posty: 3

    17 Lut 2021, 11:44

    W ubiegły weekend byłem toyota rav 4 na letniakach i wspinalem się na 2200 i dało radę. Moja teoria jest taka przy aucie na 4 buty nie ma znaczenia moc ale przy aucie fwd ma już znaczenie moc bo tu są 2 sposoby wjazdu albo na taśtasiu czyli robić tak aby koła się nie uslizgiwaly co jest mało prawdopodobnie albo na ostro czyli wysokim biegiem i sporo gazu, auto nabiera pędu a przy okazji opona się ''czyści''
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13331
    Zdjęcia: 95
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: e36, M3, C5 x7