Rejestracja samochodu z zagranicy krok po kroku

Rejestracja samochodu z zagranicy krok po kroku

25 Wrz 2017, 10:41

Rejestracja samochodu z zagranicy ( Holandia ), bez tablic rejestracyjnych, kupiony w komisie.
Przed kupnem samochodu robimy pierwszy przegląd techniczny w kraju. Po zakończonym badaniu ( bez znaczenia czy negatywnym czy pozytywnym ) dostajemy dwa dokumenty od diagnosty :
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technnicznym pojazdu
- dokument identyfikacyjny pojazdu
Następnie jak pojazd spełnia nasze oczekiwania, to udajemy się ze sprzedawcą do komisu i tam dostajemy od niego następujące dokumenty:
- oświadczenie, że samochód został sprowadzony z zagranicy
- oświadczenie, że samochód został sprowadzony z zagranicy na lawecie bez tablic rejestracyjnych
- odpis z centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej Przeczypospolitej Polskiej komisanta ( czyt. sprzedającego )
- dowód rejestracyjny, który jest przecięty w jednym rogu ( dowód rejestracyjny wygląda jak nasza karta bankomatowa z chipem i jest koloru zielonego)
- dowód rejestracyjny cz. II na kartce formatu A4 w kolorze zielonkawym
- faktura VAT ( nie podpisujemy umowy kupna-sprzedaży, ponieważ komisant prowadzi działalność gospodarczą, co jest potwierdzone wcześniejszym dokumentem i zamiast umowy kupna sprzedaży otrzymujemy fakturę VAT ) i to ją podpisujemy zamiast umowy KS
- dokument opłacenia akcyzy ( z tym, że akcyzę ma obowiązek opłacić osoba, która kupiła samochód za granicą, a więc komisant. Innej możliwości nie ma. Może sie zdarzyć, że jak samochód jest świeżo sprowadzony, to komisant nie ma jeszcze tej akcyzy opłaconej, bo ma na to czas do 30 dni od dnia sprowadzenia auta. Ma natomiast obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej ( AKC-U ) w ciągu 14 dni od sprowadzenia, przy czym, tą deklarację musi złożyć jeszcze przed pierwszą rejestracją pojazdu w kraju. Zazwyczaj składa ja w dniu przywiezienia samochodu. Ale to już jego problem żeby zalatwić to zanim my zarejestrujemy samochód w WK.

Dokumentu tego nie potrzebujemy przy pierwszej rejestracji - info poniżej
Wszystkie dokumenty, które dostaniemy od komisanta, muszą być przetłumaczone na język polski. Inaczej nie zarejestrujemy auta w WK.
Nie wiem, czy komisant musi dać nam dokumenty przetłumaczone. Jak nie są przetłumaczone, to tłumaczenie musi zrobić tłumacz przysięgły.
Aby zarejestrować samochód w WK, należy mieć ze sobą powyższe dokumenty + wniosek o rejestrację czasową, dostępny w internecie bądż w WK. Koszt rejestracji to 256 zł

W WK dostajemy białe tablice ( dla samochodów używanych nie ma tablic tymczasowych, czyli czerwone litery i cyfry na białym tle ) oraz miękki ( tzw. tymczasowy ) DR. Do 30 dni dostajemy normalny DR tzw twardy.

Po zarejestrowaniu samochodu obieramy azymunt na ubezpieczalnię i ubezpieczamy nasz nowy nabytek. Ważne - ubezpieczenie musi być załatwione w tym samym dniu co rejestracja. Nie może być ani jednego dnia zwłoki, bo już za jeden dzień braku OC jest kara odgórna z UFG.

Ważna informacja - podczas rejestracji dokument opłacenia akcyzy nie jest nam potrzebny. Potrzebny nam będzie dopiero przy odbiorze twardego DR.
Przy odbiorze twardego DR otrzymamy też KP ( katrę pojazdu ) która kosztuje 71 zł.

LPG - instalację LPG możemy zakładać jeszcze przed pierwszą rejestracją w kraju, ale po pierwszym przeglądzie technicznym w kraju. Ja akurat tak zrobiłem, że samochód kupiony w sobotę, OBT w kraju zrobione w sobotę, auto zawiezione do gazownika w poniedziałek, a rejestracja we wtorek. Czyli wykorzystuję czas, w którym auto nie może jeździć ( do czasu zarejestrowania ). Czas montażu LPG to daw - trzy dni. Dlatego wześniej warto umówić się do gaziarza na termin montażu. Można oczywiście najpierw latac i rejestrować samochód, a potem dać do gaziarza.

Ważna informacja - kupionym samochodem nie możemy jechać na kołach na OBT - trzeba jechać na lawecie. Tak samo po zakupie również należy jechać na lawecie do domu. Auto za granicą jest wyrejestrowane, ubezpieczenia nie mamy i mieć nie możemy bo auto nie ma tablic. Tak więc w razie zatrzymania przez policję kłopty jak nic. A w razie kolizji/wypadku ( nawet nie z naszej winy - wystarczy, że ktoś dobije do nas - kłopoty murowane. Lepiej zapłacić za lawetę i mieć spokojną głowę. Laweta to nie aż tak wielkie koszta.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14634
Zdjęcia: 1184
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Samochody terenowe - do połowy lat 70 Samochody terenowe - do połowy lat 70
    Historia pojazdów mogących poruszać się w trudnych warunkach drogowych, czy wręcz po bezdrożach, jest tak stara, jak same wehikuły napędzane silnikami, takimi czy innymi. Pierwsze „samojazdy” – jak ...
    Uniwersalny system hakowy i bramowy - samochody ciężarowe Uniwersalny system hakowy i bramowy - samochody ciężarowe
    W sytuacji gdy rosną wymagania odnośnie do standardów technicznych, ekonomicznych i ekologicznych pojazdów, coraz większą uwagę zwraca się na optymalne wykorzystanie posiadanego taboru. Jest to jeden z powodów, ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Targi AutoSalon, bass i tuning
      Moto Piknik Olsztyn 2012
      Targi AutoSalon i AutoSerwis
      Volkswagen Golf GTD Variant, bok