Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji

Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji

27 Mar 2017, 23:25

Kierowcy cenią ją za niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Japoński kompaktowy samochód codziennego użytku, który zmotoryzował świat, ma już 51 lat. Na całym świecie sprzedano ponad 45 mln egzemplarzy. W ubiegłym roku Toyota Corolla ponownie sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.
Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji
Produkowana od 1966 roku Toyota Corolla jest jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie, co 40 sekund sprzedaje się kolejny egzemplarz. Można ją spotkać na drogach pod niemal każdą szerokością geograficzną. Od lat 70. utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych aut na świecie. W 1997 roku sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu w historii.

Corolla I generacji z lat 60. miała pod maską zaledwie 60-konny silnik. Była samochodem trwałym i – jak na tamte czasy – na wskroś nowoczesnym. Podwozie nie miało punktów smarowania. Nadwozie zabezpieczano antykorozyjnie w procesie elektroforezy, a pierwszą warstwę lakieru nakładano elektrostatycznie. Pracę fabryki – pierwszy raz w historii –kontrolował komputer. Dowodem na solidność tej konstrukcji może być jeżdżąca do dziś Corolla z 1966 roku, należąca do 72-letniego mieszkańca okolic Tokio, Shougo Asady. Ten 48-letni samochód ma przebieg prawie 600 000 km i jest w stu procentach sprawny. Jego silnik nie wymagał żadnych napraw na dystansie 400 000 km. To historia auta, które w pierwszych latach eksploatacji jeździło głównie po szutrowych drogach rozwijającej się przemysłowo Japonii.

Corolla doczekała się aż 11 generacji i jest jednym z samochodów, które zmotoryzowały świat. Kompaktowe Toyoty to jednak nie tylko powszechnie znane, rodzinne sedany, liftbacki i kombi, ale też zadziorne wersje sportowe – w tym najsłynniejsza AE86, od której zaczęła się driftingowa gorączka wśród japońskiej młodzieży.

Historia sportowych wersji chronologicznie
- Toyota Corolla TE27 (1972–1974)
- Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)
- Toyota Corolla WRC (1997–1999)
- Toyota Corolla E11 G6 / G6R (1997–1999)
- Toyota Corolla E12 T-Sport Compressor (2005–2007)
- Toyota GT 86 (od 2012) – dziedziczka Hachi-Roku

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2959
Zdjęcia: 11270
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczny wyjazd na wakacje - 10 zasad które musisz znać! Bezpieczny wyjazd na wakacje - 10 zasad które musisz znać!
    Nadszedł długo wyczekiwany czas letnich wyjazdów. 76% Polaków wybiera samochód na środek transportu podczas podróży krajowych . Co zrobić, żeby uniknąć frustracji za kierownicą i problemów ...
    Instalacja LPG do Toyoty Avensis T27 2.0 Valvematic Instalacja LPG do Toyoty Avensis T27 2.0 Valvematic
    Jaką instalację polecacie do samochodu Toyota Avensis z silnikiem 2.0 benzyna Valvematic 152KM? Jak wyglądałaby cała instalacja i jakich podzespołów by się składała? Na jaki okres jest gwarancja i jakiej wielkości ...

  •