Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji

02 Mar 2023, 09:56

Kierowcy cenią ją za niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Japoński kompaktowy samochód codziennego użytku, który zmotoryzował świat, ma już 51 lat. Na całym świecie sprzedano ponad 45 mln egzemplarzy. W ubiegłym roku Toyota Corolla ponownie sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.
Sportowa Toyota Corolla - historia najmocniejszych wersji
Produkowana od 1966 roku Toyota Corolla jest jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie, co 40 sekund sprzedaje się kolejny egzemplarz. Można ją spotkać na drogach pod niemal każdą szerokością geograficzną. Od lat 70. utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych aut na świecie. W 1997 roku sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu w historii.

Corolla I generacji z lat 60. miała pod maską zaledwie 60-konny silnik. Była samochodem trwałym i – jak na tamte czasy – na wskroś nowoczesnym. Podwozie nie miało punktów smarowania. Nadwozie zabezpieczano antykorozyjnie w procesie elektroforezy, a pierwszą warstwę lakieru nakładano elektrostatycznie. Pracę fabryki – pierwszy raz w historii –kontrolował komputer. Dowodem na solidność tej konstrukcji może być jeżdżąca do dziś Corolla z 1966 roku, należąca do 72-letniego mieszkańca okolic Tokio, Shougo Asady. Ten 48-letni samochód ma przebieg prawie 600 000 km i jest w stu procentach sprawny. Jego silnik nie wymagał żadnych napraw na dystansie 400 000 km. To historia auta, które w pierwszych latach eksploatacji jeździło głównie po szutrowych drogach rozwijającej się przemysłowo Japonii.

Corolla doczekała się aż 11 generacji i jest jednym z samochodów, które zmotoryzowały świat. Kompaktowe Toyoty to jednak nie tylko powszechnie znane, rodzinne sedany, liftbacki i kombi, ale też zadziorne wersje sportowe – w tym najsłynniejsza AE86, od której zaczęła się driftingowa gorączka wśród japońskiej młodzieży.

Historia sportowych wersji chronologicznie
- Toyota Corolla TE27 (1972–1974)
- Toyota Corolla AE86 "Hachi-Roku" (1983–1987)
- Toyota Corolla WRC (1997–1999)
- Toyota Corolla E11 G6 / G6R (1997–1999)
- Toyota Corolla E12 T-Sport Compressor (2005–2007)
- Toyota GT 86 (od 2012) – dziedziczka Hachi-Roku

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

02 Mar 2023, 10:07

Warto by było dodać jeszcze nowe sportowe wersje Toyoty jak np. Toyota Yaris GR Sport, Toyota GR Corolla oba te auta mają silnik ten sam 3-cylidrowy silnik 1.6 Turbo G16E-GTS :mrgreen:

Pewnie myślicie teraz co jest? Trzy cylindry? :mrgreen: A no niestety tak wyszło co ciekawe moc dostępna jest od 260KM w Yarisce do ponad 300KM w Corolli :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9712
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Caddy 4MOTION
    Volkswagen Caddy z napędem na cztery koła oferowany jest od 2009 roku. W 2010 roku marka zaprezentowała nową wersję tego najbardziej popularnego samochodu dostawczego Volkswagena w Polsce. Samochód został udoskonalony ...
    Kultowe japońskie samochody sportowe
    Japońscy producenci nie bez powodu słyną z konstruowania zgrabnych roadsterów i wyjątkowych sportowych samochodów. Wiele modeli stworzonych w Kraju Kwitnącej Wiśni na stałe wpisało się w historię motoryzacji ...