Zasada pokonywania zakrętów

25 Lis 2014, 15:14

Zasada pokonywania zakrętów mówi, że w zakręt można wjechać z każdą prędkością, ale nie z każdą wyjechać z niego bezpiecznie. Pokonywanie zakrętów stanowi wyzwanie dla początkujących, ale i doświadczonych kierowców.

Początkującym często brakuje umiejętności oraz wiedzy na temat techniki pokonywania zakrętów, a doświadczonych gubi przecenianie swoich możliwości, nieświadomość zagrożeń, ale również brak umiejętności.

Zasada pokonywania zakrętów

Statystyki policyjne pokazują, jak niebezpieczne dla kierowców są zakręty. W 2014 roku to właśnie na zakrętach, po prostych odcinkach drogi i skrzyżowaniach, doszło do największej ilości wypadków – 4 196. W wypadkach tych zginęło 509 osób, a 5 847 zostało rannych.

Warto zastanowić się nad głównymi przyczynami wypadków, które wydarzyły się na zakręcie lub łuku. Głównym powodem wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 2 694 wypadki. Na kolejnym miejscu są: jazda po niewłaściwej stronie, nieprawidłowe wymijanie i wyprzedzanie.

Zakrętów nie należy się bać, ale nie można się też ich lekceważyć. Musimy do nich podchodzić z szacunkiem i ostrożnością. Bezpieczne ich pokonanie zależy od kilku czynników:

tor jazdy – przejeżdżając przez zakręt powinniśmy starać się go pokonać jak najbardziej łagodnie. Z pomocą przyjdzie nam zasada ZWZ (zewnętrzna–wewnętrzna-zewnętrzna).

Dojeżdżając do zakrętu, zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa ruchu, następnie w środku zakrętu dojeżdżamy do wewnętrznej krawędzi naszego pasa, dalej płynnie na wyjściu z zakrętu delikatnym, płynnym ruchem kierownicy zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa.

prędkość – dostosowanie prędkości to klucz do bezpiecznego pokonania zakrętu. Lepiej wjechać w zakręt zachowawczo i z przesadną ostrożnością niż kilometr na godzinę za szybko. Jeśli zakręt jest ostry, zredukujmy prędkość i bieg już przed zakrętem, gazu możemy zacząć dodawać przy wychodzeniu z zakrętu. Ważne, by pedału gazu używać z umiarem.

obserwacja – nie ma bezpiecznej jazdy bez odpowiedniej obserwacji, dzięki niej jesteśmy w stanie wybrać tor jazdy i wcześniej zauważyć zagrożenia występujące na drodze.

Pokonując zakręt powinniśmy patrzeć na wyjście z zakrętu i dalej. Jeśli wiemy dokąd chcemy jechać, samochód będzie nam pomagał. Patrząc dalej, nie tylko koncentrujemy się na pokonywanym zakręcie, ale wiemy co nas za nim czeka. Kierujemy aktywnie.

zagrożenia – w zakręcie na samochód będą działały siły odśrodkowe, mogą one doprowadzić do poślizgu, mogą również wymusić zmianę toru jazdy i wyjechanie na samochody jadące z naprzeciwka. Fizyka jest bezwzględna. Pamiętajmy również, że zmieniające się warunki pogodowe będą miały wpływ na ograniczenie przyczepności. Fakt, że przy ładnej pogodzie pokonywaliśmy zakręt z prędkością 60 km/h na godzinę nie będzie miał znaczenia, jeśli spadnie deszcz albo będzie gołoledź. Każdy zakręt, nawet ten już nam znany, traktujmy tak, jak byśmy jechali przez niego pierwszy raz.

systemy wspomagające – zagrożenia wynikające z pokonywania zakrętów dostrzegli producenci samochodów. Zaczęli montować w samochodach system ESP - Electronic Stability Program, którego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy.

System ten uaktywnia się samoczynnie przyhamowując koło lub koła w momencie, gdy czujnik wykryje uślizg samochodu. System ten wspomaga kierowcę, ale nie zapewnia 100% ochrony. Wiele zależy od umiejętności kierowcy.

POLECAMY Jak bezpiecznie pokonywać zakręty?

"W jeździe samochodem cieszą nas wyjazdy, ale najważniejsze są powroty. Połykajmy kilometry, zdobywajmy zakręty, ale pamiętajmy o najważniejszej zasadzie - bezpieczeństwo na pierwszym miejscu" przestrzega Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

źródło: Szkoła Auto ŠKODA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3485
Zdjęcia: 12598
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

15 Gru 2017, 17:28

Super poślizgi idzie zima .
bamana
Nowicjusz
 
Posty: 29
Prawo jazdy: 18 10 1983
Auto: Nie mam

31 Paź 2019, 18:33

Redakcja napisał(a):w zakręt można wjechać z każdą prędkością, ale nie z każdą wyjechać z niego bezpiecznie
Dobrze napisane tylko żeby wszyscy kierowcy o tym wiedzieli to by było super. Najgorzej jest w zimie kiedy drogi mogą być śliskie, a niektórzy jeżdżą z prędkościami letnimi takimi kiedy na drodze była dobra przyczepność i było sucho.

W nocy był przymrozek i rano widziałem już jednego delikwenta który nie wyhamował przed skrzyżowaniem wyjeżdżając z zakrętu. Nic się nie stało ale już się lekko ślizgał, miał letnie opony i było -1 na zewnątrz ale tu chodzi o dostosowanie prędkości do warunków jakie panują. Jak by jechał 10km/h mniej to by było ok.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5224
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Odpowiednia prędkość - co to właściwie znczy?
    Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu jest najczęstszą przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierujących. Wielu kierowców uznaje, że odpowiednia prędkość to taka, którą ...
    Mazda6 zdobywa prestiżową nagrodę - Red Dot Design
    Nowa Mazda6 została uhonorowana tegoroczną nagrodą "Red Dot", która jest wyrazem międzynarodowego uznania dla jej wyjątkowej stylizacji. Jest to kolejny sukces tego modelu oraz rewolucyjnego motywu projektowego "KODO: ...

  •