Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

03 Sty 2013, 00:05

Pod koniec 1975 eksperymentalny pojazd zbudowany w oparciu o BMW LS oraz wyposażony w nowe akumulatory oraz nowy silnik elektryczny zaczął przynosić pierwsze rezultaty. Następnie, w roku 1980, zapoczątkowany został projekt badawczy zatytułowany "Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem", który stanowił cenne doświadczenie z zakresu korzystania z akumulatorów sodowo-siarkowych. Ponadto BMW opracowało specjalne urządzenie testowe do napędów elektrycznych z wbudowanym kalkulatorem mocy. Oprócz akumulatorów testy skoncentrowane były głównie na układzie napędowym oraz kontroli napędu. W celu przetestowania tego pomysłu osiem samochodów opartych na BMW 325iX zostało przebudowanych, a później dowiodło swoich zalet podczas jazdy w trybie miejskim, np. jako pojazdy dostawcze niemieckiej poczty.

Image

Obiecujące rezultaty projektu badawczego nakłoniły BMW do rozpoczęcia prac nad zaprojektowaniem pojazdu zasilanego całkowicie elektrycznie. Podczas gdy poprzednie pojazdy eksperymentalne były głównie zmodyfikowanymi wersjami standardowych modeli produkcyjnych, w niewielkim zakresie dostosowanymi do szczególnych wymagań napędu elektrycznego, teraz miało to ulec zmianie. Prace BMW wzmacniała świadomość, że ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych predestynuje je przede wszystkim do użytku miejskiego. Pierwsze specjalnie przystosowane rozwiązanie miało swoją premierę w 1991 r. podczas targów samochodowych we Frankfurcie: BMW E1 – napędzany elektrycznie "citymobile" (pojazd miejski) do użytku w miastach i aglomeracjach miejskich. Nawet wtedy ten prototyp wyróżniał się swoją niską masą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa, dzięki jednolitej lekkiej budowie oraz wytrzymałej karoserii.

Image

Jego możliwości związane z osiągami wywierały imponujące wrażenie: moc 32 kW, maksymalny moment obrotowy równy 150 Nm oraz zasięg około 160 kilometrów to atrakcyjne kluczowe liczby, które sprawiały, że pojazd ten był rentowny również podczas codziennego użytku.

Oprócz pięciu pojazdów prototypowych E1 projekt objął również 25 przebudowanych modeli seryjnych BMW serii 3. Pomiędzy 1992 a 1996 rokiem osiem modeli BMW 325 było użytkowanych na wyspie Rugii, położonej na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego, w celu sprawdzenia różnych silników, skrzyni biegów oraz akumulatorów podczas codziennych warunków pracy. Testy terenowe zapewniły ogromną ilość szczegółowych danych, stanowiących cenne podstawy do przyszłego rozwoju mobilności elektrycznej. Projekt zakończył się wraz z BMW electric w 1997 r.

Image

W 2008 r. na podbój dróg wyruszyła flota licząca około 600 w pełni elektrycznych modeli MINI E zaprojektowanych do codziennego użytku prywatnego. Wnioski zebrane przez BMW Group z tego pilotażowego projektu zostały przeniesione bezpośrednio na proces rozwoju samochodów produkcyjnych. W szczególności potencjał akumulatorów litowo-jonowych został przeniesiony na wyżyny w MINI E. Zaledwie rok później, na początku 2010 roku, światowa premiera BMW Concept ActiveE potwierdziła zaawansowanie prac badawczo-rozwojowych BMW Group. Testy praktyczne ponad 1000 egzemplarzy tego modelu zostały przeprowadzone w 2011 roku. Wraz z MINI E nadrzędnym celem stało się stworzenie pojazdu Megacity Vehicle (MCV), którego premiera ma mieć wkrótce miejsce w postaci BMW i3. Elektryczny układ napędowy w BMW i3 Concept jest doskonałym przykładem na to, co można osiągnąć dzięki nieustannemu, systematycznemu rozwojowi: zajmuje on około 40% mniej miejsca niż napęd w MINI E przy jednoczesnym wytwarzaniu takiej samej mocy.

Samochody elektryczne: BMW 1602 Electric (1972), BMW LS Electric (1975), BMW 325iX (1987-1990), BMW E1 i E2 (1991-1993), BMW 325 / BMW electric (1992-1997), BMW ActiveE (od r. 2010), MINI E (od 2008)

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2754
Zdjęcia: 9814
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe? Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?
    Zimą średnie spalanie paliwa potrafi być znacząco wyższe. Dzieje się tak z wielu powodów, między innymi dlatego, że niskie temperatury powodują znaczące wychłodzenie silnika, a co za tym idzie potrzebuje on więcej ...
    Jak wydostać się z tonącego auta? Jak wydostać się z tonącego auta?
    Samochód, który wpadnie do wody znika pod jej powierzchnią w ciągu około 60 sekund, przy założeniu, że drzwi pozostają zamknięte. To czas na wydostanie się z wody pasażerów. Po otwarciu drzwi woda zalewa ...

  •  
    cron