Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

03 Sty 2013, 01:05

Pod koniec 1975 eksperymentalny pojazd zbudowany w oparciu o BMW LS oraz wyposażony w nowe akumulatory oraz nowy silnik elektryczny zaczął przynosić pierwsze rezultaty. Następnie, w roku 1980, zapoczątkowany został projekt badawczy zatytułowany "Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem", który stanowił cenne doświadczenie z zakresu korzystania z akumulatorów sodowo-siarkowych. Ponadto BMW opracowało specjalne urządzenie testowe do napędów elektrycznych z wbudowanym kalkulatorem mocy. Oprócz akumulatorów testy skoncentrowane były głównie na układzie napędowym oraz kontroli napędu. W celu przetestowania tego pomysłu osiem samochodów opartych na BMW 325iX zostało przebudowanych, a później dowiodło swoich zalet podczas jazdy w trybie miejskim, np. jako pojazdy dostawcze niemieckiej poczty.

Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

Obiecujące rezultaty projektu badawczego nakłoniły BMW do rozpoczęcia prac nad zaprojektowaniem pojazdu zasilanego całkowicie elektrycznie. Podczas gdy poprzednie pojazdy eksperymentalne były głównie zmodyfikowanymi wersjami standardowych modeli produkcyjnych, w niewielkim zakresie dostosowanymi do szczególnych wymagań napędu elektrycznego, teraz miało to ulec zmianie. Prace BMW wzmacniała świadomość, że ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych predestynuje je przede wszystkim do użytku miejskiego. Pierwsze specjalnie przystosowane rozwiązanie miało swoją premierę w 1991 r. podczas targów samochodowych we Frankfurcie: BMW E1 – napędzany elektrycznie "citymobile" (pojazd miejski) do użytku w miastach i aglomeracjach miejskich. Nawet wtedy ten prototyp wyróżniał się swoją niską masą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa, dzięki jednolitej lekkiej budowie oraz wytrzymałej karoserii.

Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

Jego możliwości związane z osiągami wywierały imponujące wrażenie: moc 32 kW, maksymalny moment obrotowy równy 150 Nm oraz zasięg około 160 kilometrów to atrakcyjne kluczowe liczby, które sprawiały, że pojazd ten był rentowny również podczas codziennego użytku.

Oprócz pięciu pojazdów prototypowych E1 projekt objął również 25 przebudowanych modeli seryjnych BMW serii 3. Pomiędzy 1992 a 1996 rokiem osiem modeli BMW 325 było użytkowanych na wyspie Rugii, położonej na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego, w celu sprawdzenia różnych silników, skrzyni biegów oraz akumulatorów podczas codziennych warunków pracy. Testy terenowe zapewniły ogromną ilość szczegółowych danych, stanowiących cenne podstawy do przyszłego rozwoju mobilności elektrycznej. Projekt zakończył się wraz z BMW electric w 1997 r.

Mobilność elektryczna w BMW Group ma już 40 lat

W 2008 r. na podbój dróg wyruszyła flota licząca około 600 w pełni elektrycznych modeli MINI E zaprojektowanych do codziennego użytku prywatnego. Wnioski zebrane przez BMW Group z tego pilotażowego projektu zostały przeniesione bezpośrednio na proces rozwoju samochodów produkcyjnych. W szczególności potencjał akumulatorów litowo-jonowych został przeniesiony na wyżyny w MINI E. Zaledwie rok później, na początku 2010 roku, światowa premiera BMW Concept ActiveE potwierdziła zaawansowanie prac badawczo-rozwojowych BMW Group. Testy praktyczne ponad 1000 egzemplarzy tego modelu zostały przeprowadzone w 2011 roku. Wraz z MINI E nadrzędnym celem stało się stworzenie pojazdu Megacity Vehicle (MCV), którego premiera ma mieć wkrótce miejsce w postaci BMW i3. Elektryczny układ napędowy w BMW i3 Concept jest doskonałym przykładem na to, co można osiągnąć dzięki nieustannemu, systematycznemu rozwojowi: zajmuje on około 40% mniej miejsca niż napęd w MINI E przy jednoczesnym wytwarzaniu takiej samej mocy.

Samochody elektryczne: BMW 1602 Electric (1972), BMW LS Electric (1975), BMW 325iX (1987-1990), BMW E1 i E2 (1991-1993), BMW 325 / BMW electric (1992-1997), BMW ActiveE (od r. 2010), MINI E (od 2008)

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2984
Zdjęcia: 11336
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wodorowy samochód Lexusa przyłapany na testach? Wodorowy samochód Lexusa przyłapany na testach?
    Wodorowa Toyota Mirai może mieć wkrótce bardziej luksusowego kuzyna. Spotterzy przyłapali na amerykańskich ulicach nietypowego sedana Lexusa w kamuflażu, napędzanego najpewniej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto ...
    Ekologiczny wyścig Economy Run - Fabia wynik 2,6 l/100 km Ekologiczny wyścig Economy Run - Fabia wynik 2,6 l/100 km
    SKODA Fabia, kierowana przez Marka Tribulę oraz Martina Kedleca, spaliła średnio 2,6 l/100 km (emisja CO2 - 60,58 g/km) i dzięki temu wjechała na pierwsze miejsce podium w ekologicznym wyścigu Economy Run. Godne uwagi jest ...

  •